name | autoweek.cz

Nepříliš šťastná připomínka

Nepříliš šťastná připomínka

23.05.2020 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Maserati testuje prototyp MC20 na Sicílii na silnicích jednoho nejslavnějších závodů světa Targa Florio. V souvislosti s tím připomíná 80. výročí vítězství Maserati v tomto závodě. Ta připomínka ovšem není moc vhodná.
Závod Targa Florio v roce 1940 se stal posledním významným předválečným motoristickým podnikem na území Evropy. V době, kdy se ve Favorita Parku na předměstí Palerma řadilo na start 16 vozů Maserati, dorazily jednotky německého Wehrmachtu k pobřeží u Abberville a dokončily tak obklíčení spojeneckých jednotek u Dunkerque.

Z pohoří Madonie do Palerma
Závod Targa Florio se jezdil od roku od roku 1906 na dlouhých okruzích v pohoří Madonie v centrální Sicílii. Pro nás je tento závod památný jedinečnými výkony Elišky Junkové, která zde v roce 1928 na okruhu dlouhém 108 km dokonce bojovala o vítězství v konkurenci nejlepších závodníků té doby. Až do roku 1935 byl význam tohoto závodu plně srovnatelný s nejvýznamnějšími velkými cenami.

V letech 1937 až 1940 se závod přesunul na nezajímavý pětikilometrový okruh ve Favorita Parku v Palermu a byl vypisován jen pro vozy kategorie voiturette, ekvivalentu současné formule 2. Závod se stal čistě italskou záležitostí a bez jakékoliv konkurence zde čtyřikrát vyhrály vozy Maserati. Rok 1940 byl pozoruhodný tím, že v něm triumfovaly zcela nové čtyřválce 4CL.

Testování supervozu MC20
V současné době pokračuje vývoj nového supervozu MC20 testováním v různých provozních podmínkách a shromažďováním dat a informací potřebných k finálnímu doladění. Po testech na dynamickém simulátoru v inovační laboratoři Maserati v Modeně nyní probíhají testovací jízdy na silnicích a okruzích.

U příležitosti oslav 80. výročí historického vítězství odjela značka Maserati na Sicílii s prototypem vozu MC20 a projela s ním cesty v pohoří Madonie, na kterých se psala slavná historie závodu Targa Florio, například úsek, kde se nachází slavné tribuny Floriopoli. Problém ovšem je, že tato tribuna je u městečka Cerda, kde se v době triumfů Maserati vůbec nejezdilo. Na žádné verzi legendárního horského okruhu, procházející tímto úsekem, se vozy Maserati nikdy nezvítězily.

Model MC20 má být začátkem nové éry italské značky. Jedná se také o první vůz s novým motorem vyvinutým a vyrobeným přímo značkou Maserati. Prostřednictvím modelu MC20, který bude představen v září, chce připomenout úspěšnou sportovní historii značky a její návrat na závodní okruhy. Zde chce Maserati navázat na poslední titul z roku 2010 s vozem MC12.

Maserati Tipo 4CL
Monopost 4CL navrhl nejmladší ze zakládajících bratrů značky Ernesto Maserati ovšem už v režii nového majitele značky Omera Orsiho. V době, kdy nebylo ve velkých cenách možné konkurovat německým automobilkám dotovaným nacistickým režimem, se Italové zaměřili na závody třídy Voiturette. V těch několik let sbíraly velké úspěchy šestiválce Maserati 6CM.

Model 4CL dostal zcela nový čtyřválec 1491 cm3 se „čtvercovými“ rozměry, tedy vrtáním i zdvihem 78 mm. Poprvé u Maserati měl čtyři ventily na válec. S přeplňováním mechanicky poháněným dmychadlem měl výkon 220 při otáčkách 8000/min.

Při debutu vozu 4CL při Velké ceny Tripolisu v roce 1939 stál Gigi Villoresi na vedoucí startovní pozici s aerodynamickou verzí tohoto vozu. První vítězství dosáhl se 4CL Angličan John Peter Wakefield v Neapoli, kdy vůz řídil Angličan John Wakefield. Ten si později připsal další dvě vítězství ve Francii ve Velkých cenách Picardie a Albi. V roce 1940 v Palermu vyhrál s Maserati 4CL poslední závod pořádaný v Itálii a Evropě už době konání druhé světové války Gigi Villoresi. V cíli byly první čtyři nové vozy 4CL před šesti vozy 6CM. Po válce Villoresi za volantem 4CL zvítězil ve Velké ceně Nice v dubnu 1946. Další vítězství s tímto vozem v letech 1946 a 1947 dosáhli Raymond Sommer, Reg Parnell a Tazio Nuvolari. V roce 1948 byl 4CL nahrazen novým modelem 4CLT s trubkovým rámem.