name | autoweek.cz

NEVS předvedl Saab s elektrickým pohonem

NEVS předvedl Saab s elektrickým pohonem

22.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost NEVS představila vůz Saab s elektrickým pohonem navržený a vyrobený v rámci prototypové série v Trollhättanu. Pomůže ale tato snaha přinést konečně pozitivní informaci o hroutící se firmě najít nové investory?

V Trollhättanu byl předveden jeden z prvních prototypů nové série. Byl vyroben v závodě Trollhättan v květnu. Je vybaven lithio-iontovými akumulátory od čínské společnosti Beijing National Battery Technology, která patří do čínské skupiny společností zabývajícími se "zelenými" technologiemi.  Tato skupina je ve vlastnictví společnosti National Modern Energy Holdings, jejíž majitel, Švéd čínského původu Kai Johan Jiang, je i vlastníkem NEVS (National Electric Vehicle Sweden), kontrolující Saab.

 

Vůz je upravený Saab 9-3 Aero Sedan, v němž jsou akumulátory umístěné pod podlahou, takže se rozměry interiéru, stejně jako objem zavazadlového prostoru nemění. Saab 9-3 EV je tedy stejně praktický jako Saab 9-3 Aero se zážehovým motorem. Jízdní vlastnosti Saabu 9-3 se dokonce ještě zlepšily tím, že je zde nižší poloha těžiště a rozložení hmotnosti je ideálních 50/50 %.


"Jsme rádi, že můžeme představit výsledek práce vývojářů NEVS v podobě reálného Saabu EV. Vozy Saab vždy byly pověstné výkonností a bezpečností. To zůstalo zachováno, takže předpokládáme, že máme velmi dobrý produkt pro trh. Když jsme vyvíjeli Saab 9-3 Aero Sedan výrobní rok 2014, tak jsme se zaměřili na posílení zážitku z jízdy, bezpečnost a kvalitu. Na počátku našeho vývoje projektu elektromobilu bylo zachovat všechny jeho dobré vlastnosti a charakteristiky, "uvedl vicepresident pro vývoj a konstrukci Stig Nodin.
 

V této fázi vývoje má vůz tyto parametry:

- dojezd 200 km

- zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 s

- největší rychlost 120 km/h

- výkon motoru 100 kW

 

Série prototypů byla podle oficiální zprávy vyrobena proto, aby se firma seznámila s elektromobily. Prototypy slouží jako reference budoucích sériových modelů a současně jsou základem pro technický vývoj a nastavení výrobních postupů.

 

Skutečným důvodem prezentace ale bylo především přinést o značce Saab pozitivní informace poté, co vyšlo najevo, že opět stojí před hrozbou bankrotu. Majitel Saabu, společnost NEVS, nedávno oznámila, že hledá potenciální partnery pro financování znovuobnovení výroby. NEVS totiž musel už v květnu v Trollhättanu zastavit výrobu pro nedostatek peněz na nákup dílů. Nyní na NEVS jeden z neuspokojených dodavatelů, firma Labo Test, podal insolvenční návrh, což zřejmě skončí vyhlášením bankrotu. Stane se tak pro relativně zanedbatelnou sumu 150 000 SEK (460 000 Kč). Dluhy NEVS ale dosahují 3,6 milionu SEK (11 milionů Kč).