name | autoweek.cz

Nexperia – bitva světových mocností

Nexperia – bitva světových mocností

26.10.2025 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.

Tento příběh má vše, co potřebuje dobrý scénář pro Netflix: eskalaci konfliktu mezi globálními mocnostmi. V centru děje je relativně málo známá evropská společnost, která se stává pěšákem USA a Číny a mohla by zastavit automobilový svět. K tomu se přidávají matoucí rozhodnutí, morální šedé zóny a četné zvraty. Dokonalý obchodní thriller.

 

Řetězec událostí lze rozvrhnout následovně: Nizozemskou polovodičovou společnost Nexperia získají Číňané. USA poté zařadí Nexperiu na „černou listinu“, protože s ní již nechtějí spolupracovat. Nizozemská vláda v tajné operaci převezme kontrolu a propustí čínského generálního ředitele. Ten zavolá o pomoc vládě v Pekingu. Jako trest Čína zastaví vývoz čipů. A teď přichází zápletka: automobilovému průmyslu, který zůstane bez těchto malých čipů, hrozí miliardové ztráty. Většina z toho se ještě před pár dny dělo za zavřenými dveřmi, takže tolik automobilek nepředvídalo hrozící nedostatek čipů – a celý tento thriller.

 

Finále ještě není napsáno. K dnešnímu dni však lze již vyvodit dva závěry, které se oba týkají konceptu závislosti. Dlouhodobé dodavatelské strategie s více záložními partnery se stále zdají být vzácné. Jak je možné, že jsou automobilky tak závislé na jediném dodavateli těchto diod a tranzistorů, které jsou v podstatě masově vyráběným zbožím? Pouze během pandemie se automobilový průmysl potýkal s nedostatkem čipů, který vedl k významným ztrátám ve výrobě. Nyní hrozí, že se to bude opakovat, i když za jiných okolností.

 

A za druhé, tento příběh je varovným příběhem o obecné rostoucí závislosti na Číně. To je u vzácných kovů známé již nějakou dobu a nyní se to stále více týká celých technologických odvětví. Pokud čínské společnosti převezmou evropské a německé technologické společnosti, musí německá vláda také pečlivě sledovat, zda USA tyto společnosti sankcionují a jako další krok zakázat spolupráci. Za tímto účelem tehdejší ministr hospodářství Robert Habeck již před lety zpřísnil kontrolu investic.

 

Zní to téměř šíleně, že se malé čipy Nexperia vyrábějí v Hamburku, ale německé automobilky je v současné době nemohou získat, protože každá jednotlivá součástka je distribuována přes Čínu. Ukazuje se, že v případě eskalace konfliktu může Čína jednoduše přestat vyrábět klíčové produkty, které Evropa naléhavě potřebuje. Evropa je zranitelná.

 

Děj se blíží k vyvrcholení. Pokračování je jisté. I kdyby krize Nexperie skončila během několika týdnů, strukturální problémy vratkých globálních dodavatelských řetězců budou přetrvávat. Nebo se dokonce zhorší.

 

Foto: Nexperia