name | autoweek.cz

Nezdolná Škoda Octavia Scout

Nezdolná Škoda Octavia Scout

11.04.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Modernizace modelové řady Škoda Octavia se nevyhnula ani crossoverové verzi Octavia Scout. Ta se projevuje robustněji nejen svým vzhledem, ale především je pro jízdu v terénu vybavena doplňky zajišťujícími pohodlné zvládání jízdy po špatných cestách.
Nejdůležitější modelová řada značky Škoda prošla výraznou modernizací. Ta se dotkla i významných verzí RS a Scout, které celosvětově představují 13 resp. 6 % objemu prodeje. Je přitom třeba dodat, že se jedná o varianty prodávané s mnohem vyšší mírou zisku než standardní varianty. Základní cena modernizované verze Scout 1,8 TSI 4x4 AP je 771 900 Kč, s turbodieselem 2,0 TDI/110 kW a přímo řazenou převodovkou stojí 759 900 Kč.
 
Schopnosti SUV s pohodlím a univerzálností kombi
Robustní kombi s pohonem všech kol Škoda Octavia Scout představuje přitažlivou kombinaci vozu vhodného pro každodenní použití s vysokou mírou komfortu a hospodárným provozem, ale současně poskytující hodně nadstandardní možnosti při potřebě pohybovat se mimo zpevněné cesty.
 
Po technické stránce si Scout nezadá s vozy kategorie SUV. Stejně jako ty lepší z nich dokáže zdolávat i poměrně náročný terén a nejrůznější nástrahy při jízdě mimo zpevněné cesty nebo za extrémně nepříznivého počasí. S přehledem zvládá i velký boční náklon a strmá stoupání vzhůru i dolů, kdy řidiči výraznou měrou pomáhá elektronika při volbě režimu off-road.
 
Od SUV se liší jen nižší stavbou. Navzdory zvýšené světlé výšce řidič sedí přece jen níž, než v SUV, takže nemá takový přehled o okolí při jízdě mimo silnice. To je ale vyváženo nesrovnatelně vyšším komfortem při mnohem častější jízdě po silnici a mimořádnou prostorností a praktičností.
 
Nový výraz a kvalitnější sedadla
Také Scout dostal zcela nově uspořádanou příď se širší mřížkou chladiče a navazujícími LED světlomety s adaptivním systémem osvětlení a upravenou zádí s LED svítilnami. K tomu se přidává stříbrně zabarvená ochrana podvozku vpředu i vzadu a postranní ochranné lišty v barvě vozu. Ke standardní výbavě patří paket pro špatné cesty s plastovými kryty podlahy, brzdového a palivového vedení a ochrannými prvky na lemech blatníků a prahů. Mlhové LED světlomety v širokém spodním otvoru pro přívod vzduchu mohou být na přání doplněny o funkci Corner.
 
Světlá výška oproti vozu Škoda Octavia Combi zvýšena o 30 mm na 171 mm a rozchod kol víceprvkové zadní nápravy se rozšířil o 30 mm na 1539 mm. Zvětšil se i nájezdový úhel 14,5° vzadu (přední je 16,7°). Kola jsou 17“ z lehké slitiny, na přání 18“. Jinak se vnější rozměry vozu Škoda Octavia Scout oproti předchozímu modelu změnily jen nepatrně: délka narostla o 2 mm na 4687 mm při nezměněném rozvoru náprav 2680 mm. Zavazadlový prostor má objem 610 l a lze jej sklopením zadního sedadla zvětšit na 1740 l při šířce 1010 mm.
 
V přepracovaném interiéru jsou vyhřívaný tříramenný kožený volant s multifunkčními tlačítky a vyhřívaná přední sedadla se speciální potahovou látkou Thermoflux, která je oproti běžným potahovým látkám mimořádně prodyšná.
 
Pohonné jednotky
Na výběr je ze tří čtyřválců přeplňovaných turbodmychadlem. Zážehový 1,8 TSI má výkon 132 kW (180 k) a maximální točivý moment 280 N.m v rozsahu otáček od 1350 do 4500/min. S výjimkou některých zemí (Velká Británie, Švýcarsko) naprostá většina zájemců o Scout volí vznětové motory. Pro ty je připraven vznětový 2,0 TDI se dvěma výkonovými variantami: s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 340 N.m dostupným v rozsahu otáček od 1750 do 3000/min nebo 135 kW (184 k) a točivým momentem 380 N.m v rozsahu otáček od 1750 do 3250/min.
 
Převodovky jsou na výběr šestirychlostní přímo řazená a dvouspojkové DSG - šestistupňová a pro motor 2,0 TDI/110 kW (150 k) zcela nová sedmistupňová.
 
Technika proti nepříznivým podmínkám
Standardně dodávaný pohon všech kol 4×4 pracuje s kompaktní elektronicky řízenou hydraulicky ovládanou lamelovou spojkou, která je umístěna před zadní nápravou. Přední a zadní náprava mají navíc elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS+, která zajišťuje bezproblémový rozjezd na každém povrchu a bezpečnější ovládání při dynamickém projíždění zatáčkami. XDS+ při zatáčení mírně přibrzdí vnitřní kola, čímž se na vnější kola přenese větší moment, což při průjezdu zatáčkou zajišťuje lepší ovladatelnost.
 
Adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control) dává možnost volby jízdního režimu zde rozšířenou o mód Off road. Pohodlí ovládání dále zlepšuje standardně dodávaný tempomat s omezovačem rychlosti. 
 
O rozšířenou bezpečnost se v přepracovaném voze Škoda Octavia Scout starají nové asistenční systémy: Front Assist včetně nouzové brzdy City s prediktivní ochranou chodců, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert, asistent pro jízdu s přívěsem Trailer Assist a Manoeuvre Assist. Jejich detailnímu popisu věnujeme samostatný článek.
 
Infotainment systémy a Škoda Connect
Pro vůz Škoda Octavia Scout jsou k dispozici infotainment systémy nejnovější generace s kapacitním dotykovým displejem. Vrchol nabídky představuje navigační systém Columbus s 9,2“ monitorem, Wi-Fi hotspotem a volitelným LTE modulem, s jejichž pomocí mohou být cestující vždy online.
 
Mobilní online služby Škoda Connect se dělí do dvou kategorií: služby Infotainment online, které poskytují informace a zábavu, a služby Care Connect, které slouží jako asistenční služby a umožňují vzdálený přístup k vozu. Díky novému portálu Škoda Connect mohou být tyto služby využívány i v domácím počítači. Řidič může služby konfigurovat a do vozu přenášet cíle nebo trasy. Přenos dat služeb Care Connect probíhá přes SIM kartu, která je pevně zabudovaná ve vozidle s modulem LTE pro vysokorychlostní připojení k internetu. Tísňové volání (Emergency Call) je ve vylepšeném voze Škoda Octavia Scout na palubě součástí standardní výbavy.