name | autoweek.cz

Nissan Micra - zásadní proměna

Nissan Micra - zásadní proměna

03.11.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

V prostorech obchodního střediska Šestka v Praze-Ruzyni byla na český trh uvedena čtvrtá nová generace malého vozu Nissan Micra, jehož se od roku 1983 v Evropě prodaly tři miliony kusů. Novinka přináší mnohem radikálnější proměnu než je obvyklé.

Nissan na český trh uvádí dlouho očekávanou novinku. Čtvrtá generace modelu Micra totiž představuje pro japonskou značku mnohem víc než jen další nový model v řadě. Nissan chce v rychle se rozvíjejícím trhu malých vozů významně posílit své postavení. Proto přichází s novým vozem, který je koncipován tak, aby u něho bylo možné dosáhnout nízkou prodejní cenu. Tento model by se měl do roku 2013 rozšířit na všechny trhy světa, tedy i tam, kde se dosud modelová řada Micra (v Asii pod jménem March) neprodávala. Proto se pro tento projekt používá označení Global Compact Car. Cílem je dosažení celosvětového ročního prodeje milionu kusů. To je skutečně velký skok - pro porovnání připomeňme, že za dosavadních takřka 30 let produkce se modelu Micra ve světě prodalo něco přes 5,65 milionu vozů.

Vyrábět se bude v zemích, v nichž ze dosáhnout nízké výrobní náklady, tedy v Indii, Thajsku, Číně a Mexiku. Pro evropské trhy se bude dodávat z indické z nové továrny aliance Renault-Nissan v Chennai. Micra se dosud pro Evropu vyráběla v anglickém Sunderlandu. Tam byla, stejně jako v Japonsku, uvolněná kapacita využita pro výrobu nového crossoveru Juke.

Nová Micra byla vytvořena na zcela nové platformě V. Ta by měla zaplnit mezeru aby Nissan s její pomocí mohl vytvořit další malé vozy - spolu s Microu to budou celkem tři modely Nissanu (mělo by jít o malý sedan a MPV) a další připravuje jeho alianční partner Renault (včetně nové generace Clia). Programovým ředitelem pro vývoj platformy V je Vincent Cobee. Nová platforma umožňuje lehkou stavbu vozu a tím i redukci emisí CO2 při velké tuhosti a potenciálu pro optimální využití obestavěného prostoru. Navenek Micra, která se bude dodávat jen s pětidveřovou karoserií, povyrostla jen minimálně (délka se zvětšila jen o 61 mm).

Vývoj probíhal v Japonsku v Globálním výrobním technickém centru Nissanu (Global Production Engineering Centre - GPEC). Po mechanické stránce se nová Micra od předchozí moc neliší - má nezávislé zavěšení přední nápravy se vzpěrami MacPherson a vzadu je kompaktním zkrutná příčka navržená tak, aby minimálně zasahovala do zavazadlového prostoru. Oba závěsy jsou upevněny do pomocných rámech pro potlačení přenosu hluku a vibrací. Podvozek, řízení a brzdy vozu Micra byly vyladěny evropskými techniky Nissanu aby plnily specifické požadavky řidičů odlišné od jiných regionů, kde se bude Micra prodávat. Micra se standardně dodává s elektrickým posilovačem řízení. Za povšimnutí stojí hodnota stopového průměru zatáčení - 9,0 m je nejmenší v segmentu.

Také design nové Micry byl navržen v Japonsku. Design je dílem skupiny stylistů vedené Makotem Yamanem. Příď vozu působí robustnějším dojem, zatímco na bočním profilu se opakuje oblouk oken z předchozí generace. Zajímavostí jsou dva prolisy na střeše ve tvaru bumerangu, které odlehčují konstrukci a pomáhají potlačit vibrace a hluk. Vůz byl konstruován se snahou minimalizovat hmotnost, takže je o 35 kg lehčí než předchůdce. Rovněž aerodynamika se zlepšila (součinitel aerodynamického odporu cx=0,33). K tomu napomohl především změněný tvar zádě, který kromě zlepšeného obtékání vytváří i větší prostor pro cestující vzadu.

Interiér je navržen jako jednoduchý a přehledný s mnoha ovládacími prvky na volantu a v kruhovém ovladači na středovém panelu (kupodivu se do tohoto příkladného uspořádání nevešlo ovládání palubního počítače).

Pohonné jednotky tvoří dvojice 12ventilových zážehových tříválců se zdvihovým objemem 1198 cm3. Základní verze má výkon 59 kW (80 k). Na jaře 2011 bude v Evropě uvedena přeplňovaná verze s přímým vstřikováním benzinu. Při výkonu 72 kW (98 k) má emise CO2 pouhých 95 g/km. Proto Nissan nebude novou Micru nabízet se vznětovými motory.

Kromě pětirychlostní přímo řazené je v nabídce i nová převodovka s plynulou změnou převodového poměru CVT (Continuously Variable Transmission), která je první tohoto typu na světě se subsatelitním soukolím umožňujícím použít menší řemenice.

V základní nabídce výbavy je šest airbagů, ESP a elektricky ovládaná přední okna, takže základní cena verze Visia v rámci zaváděcí akce 209 900 Kč je velmi zajímavá. Navíc ji doplňuje zvýhodněná nabídka nadstandardních výbav, takže například verze Visia AC/CD v ceně 239 900 Kč má ve standardní výbavě i klimatizaci a rádio.

Vrcholná verze Tekna je vybavena systémem Nissan Connect, plně integrujícím audio a informační systém obsahující satelitní navigaci s dotykovým ovládáním, rozhraní Bluetooth pro připojení mobilního telefonu a přehrávání z odpovídajících zařízení, přípojky pro vnější zdroj zvuku a zařízení USB a systém šesti reproduktorů. Micra nabízí i systém měření parkovacího místa PSM (Parking Slot Measurement).