name | autoweek.cz

Nissan představil palivový článek s pevnými oxidy
19.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Nissan v Brazílii představil první prototyp vozidla poháněného palivovým článkem s pevnými oxidy SOFC (Solid Oxide Fuel-Cell) na světě. Článek vyrábí elektřinu z bioetanolu. Elektromobil poháněný palivovým článkem na bioetanol má dojezd přes 600 km.
Průlomový plněelektrický lehký užitkový vůz využívá reakci kyslíku s různými palivy včetně etanolu a zemního plynu pro vysoce efektivní výrobu elektrické energie.
Prezident a generální ředitel společnosti Nissan Carlos Ghosn uvedl: „Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která nezatěžuje životní prostředí. Současně představuje podporu už existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. V budoucnu se elektrický palivový článek na biopalivo stane uživatelsky ještě přívětivějším. Se směsí etanolu a vody se manipuluje lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv. Protože nevyžaduje budování nové infrastruktury, představuje obrovský potenciál pro podporu růstu trhu.“
Prototyp jezdí na 100% etanol, který reakcí v palivovém článku zabezpečuje produkci elektrické energie, jíž se nabíjí akumulátor o kapacitě 24 kWh umožňující dojezd více než 600 km. Nissan bude tento prototyp testovat na veřejných silnicích Brazílie.
Výzkum a vývoj elektrického palivového článku na biopalivo oznámil Nissan již v červnu. Ústrojí pohonu je čisté a vysoce účinné, zajištění dodávek biopaliva je bezproblémové. Vůz jezdí na 100% etanol nebo směs etanolu a vody. Jeho emise mají neutrální bilanci CO2 a jsou stejně čisté jako atmosféra kolem nás, neboť se stávají součástí přirozeného koloběhu CO2. Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí velmi dobrou akceleraci a tichou jízdu elektromobilu, stejně jako nízké provozní náklady, přičemž má stejnou dojezdovou vzdáleností jako vozidla se spalovacími motory.
Bioetanol se vyrábí zejména z cukrové třtiny a kukuřice. Tyto suroviny jsou běžně k dispozici v zemích Severní i Jižní Ameriky, kde existuje široce zavedená infrastruktura. Díky snadné dostupnosti etanolu a nízké hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný stávající infrastrukturou dobíjecích stanic ani nevyžaduje vybudování sítě čerpacích stanic jako palivové články na vodík, což velmi usnadňuje jeho zavádění na trh.
Technické údaje
Základní vozidlo: e-NV200
Kapacita akumulátoru: 24 kWh
Zdroj energie: elektřina, etanol
Objem nádrže: 30 l
Výkon SOFC: 5 kW
Dojezd: přes 600 km
Prezident a generální ředitel společnosti Nissan Carlos Ghosn uvedl: „Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí dopravu, která nezatěžuje životní prostředí. Současně představuje podporu už existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie. V budoucnu se elektrický palivový článek na biopalivo stane uživatelsky ještě přívětivějším. Se směsí etanolu a vody se manipuluje lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv. Protože nevyžaduje budování nové infrastruktury, představuje obrovský potenciál pro podporu růstu trhu.“
Prototyp jezdí na 100% etanol, který reakcí v palivovém článku zabezpečuje produkci elektrické energie, jíž se nabíjí akumulátor o kapacitě 24 kWh umožňující dojezd více než 600 km. Nissan bude tento prototyp testovat na veřejných silnicích Brazílie.
Výzkum a vývoj elektrického palivového článku na biopalivo oznámil Nissan již v červnu. Ústrojí pohonu je čisté a vysoce účinné, zajištění dodávek biopaliva je bezproblémové. Vůz jezdí na 100% etanol nebo směs etanolu a vody. Jeho emise mají neutrální bilanci CO2 a jsou stejně čisté jako atmosféra kolem nás, neboť se stávají součástí přirozeného koloběhu CO2. Elektrický palivový článek na biopalivo nabízí velmi dobrou akceleraci a tichou jízdu elektromobilu, stejně jako nízké provozní náklady, přičemž má stejnou dojezdovou vzdáleností jako vozidla se spalovacími motory.
Bioetanol se vyrábí zejména z cukrové třtiny a kukuřice. Tyto suroviny jsou běžně k dispozici v zemích Severní i Jižní Ameriky, kde existuje široce zavedená infrastruktura. Díky snadné dostupnosti etanolu a nízké hořlavosti směsi etanolu a vody není systém závislý nebo limitovaný stávající infrastrukturou dobíjecích stanic ani nevyžaduje vybudování sítě čerpacích stanic jako palivové články na vodík, což velmi usnadňuje jeho zavádění na trh.
Technické údaje
Základní vozidlo: e-NV200
Kapacita akumulátoru: 24 kWh
Zdroj energie: elektřina, etanol
Objem nádrže: 30 l
Výkon SOFC: 5 kW
Dojezd: přes 600 km
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz