name | autoweek.cz

Nissan s novým Patrolem a velkými plány

Nissan s novým Patrolem a velkými plány

15.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nissan chce rok 2010 ukončit bez zadlužení. Významnou měrou k tomu má dopomoci zdvojnásobení podílu na trhu v zemích Středního východu.

Velké plány Nissanu do budoucna přiblížil nejvyšší výkonný šéf třetí největší japonské automobilky Carlos Ghosn v Abu Dabi při představení nového Nissanu Patrol.

„Jsme stále ještě daleko od využití potenciálu, který Střední východ nabízí. Jedním z důvodů je to, že nemáme dostatek malých a levných vozů vhodných pro tuto oblast. Proto usilovně pracujeme na tom, abychom zde zdvojnásobili náš podíl na trhu,“ řekl.

Nissan je po Toyotě druhou nejprodávanější značkou v tomto regionu. Manažerka programu Patrol Carla Bailová předpokládá v oblasti Středního východu prodej 20 000 Patrolů ročně, zatímco dosavadní prodej se pohybuje v rozmezí 5000 až 8000 vozů.

Je zajímavou shodou okolností, že Ghosn své vystoupení načasoval přesně do doby vrcholící krize, která postihla největšího soka Nissanu, největší japonskou automobilku Toyota. Ta čelí celosvětové svolávací akci, která se dotkne nejméně 8,5 milionu vozů a těžce zasáhla její pověst. „Samozřejmě, že když se nějaká firma dostane do potíží získáváte krátkodobou taktickou výhodu, ale nesmíte si od toho slibovat příliš. Nemění to princip hry,“ řekl k tomu Ghosn.

Kromě představení největšího vozu v nabídce značky Ghosn v Abu Dabi přislíbil, že japonská automobilka zanedlouho v Ženevě uvede zela novou platformu V pro malé vozy. Tato platforma podle Ghosna svou levnou výrobou přinese možnost širokého využití, a to nejen u Nissanu a jeho aliančního partnera Renaultu (Renault vlastní 44 % akcií Nissanu), což je velmi zajímavé prohlášení. Jako první se na této platformě představí nová generace či nástupce modelu Micra. Během krátké doby ale bude využita jako základ řady dalších vozů vyráběných po celém světě, z nichž některé by měly mít cenu do 10 000 USD.

Nissan v Ženevě rovněž představí sportovní crossover Juke odvozený z bestselleru Qasqai.

Ghosn rovněž potvrdil, že Nissan i Renault usilovně pracují na vývoji vozidel s elektrickým pohonem. Ještě letos bude představeno první z nich Nissan Leaf.

 

Sedmá generace největšího terénního modelu Nissanu Patrol je poprvé navržena podle požadavků kupujících z regionu Středního východu. Proto také bylo po vývojových testech prototypů v Japonsku 200 zkušební vozů vysláno k náročným zkouškám aby jezdily v poušti, na kamenitých cestách, dálnicích i  městském provozu tohoto regionu.

Rovněž design byl navrhován na základě zákaznických klinik uskutečněných především v regionu kolem Perského zálivu. Podle šéfdesignéra Taijiho Toyoty byl návrh designu motivován snahu vzdálit se od dosavadní hranaté účelovosti změkčením linií více k modernějšímu vyjádření ovšem s udržením si dosavadní robustnosti.

„Při návrhu jsme kladli mimořádnou pozornost tomu, co si přejí současní uživatelé Patrolu a snažili jsme se poskytnout jim a jejich rodinám prvotřídní luxus a pohodlnější cestování při uchování vynikajících schopností Patrolu pro jízdu v terénu,“ říká šéf produktů tohoto segmentu Hiroyuki Fishiki.

Nový Patrol pohání motor V8 5,6 l vybavený proměnlivým systémem rozvodu VVEL (Variable Valve Event and Lift) a přímým vstřikováním benzinu DIG. Tento motor s výkonem 294 kW je už známý z vozů Infiniti. Převodovka je samočinná sedmirychlostní. Pohon všech kol ALL MODE 4x4 umožňuje volbu režimu pro jízdu v písku, na silnici, sněhu a po kamenech.

Nissan u nového Patrolu poprvé použil nezávislého zavěšení všech kol a systém HBMC (Hydralic Body Motion Control Systém) potlačující naklánění karoserie v zatáčkách, stabilizující vůz v terénu a zabezpečující větší komfort v městském provozu.

Nový Nissan Patrol svým vnějším designem, tak i prostorným, luxusně vybaveným interiérem si klade jasný cíl - zaútočit na Toyotu Land Cruiser. V oblasti kolem Perského zálivu se začne prodávat od dubna. Nissany Patrol se v zemích tohoto regionu úspěšně prodávají už od 50. let. Tento model s pohonem 4x4 byl jedním z prvních, který dokázal odolat v extrémních klimatických podmínkách regionu a zvládal jízdu po nekonečných písčitých cestách.