name | autoweek.cz

Nissan vrací nekonvenční koncept

Nissan vrací nekonvenční koncept

10.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nissan v Rio de Janeiru představil funkční prototyp futuristického sportovního vozidla BladeGlider, které kombinuje nulové emise s vysokým výkonem a revolučním designem. Po dvou letech se tak vrací ke konceptu závodního vozu Delta Wing.
Vůz, kter vzešel z konceptu poprvé představeného na autosalonu v Tokiu v roce 2013, ukazuje využití budoucích technických řešení, která kombinují vizi Inteligentní mobility šetrné k životnímu prostředí s jízdními vlastnostmi   a výkonností sportovních vozů. Původní koncept vzešel ze spoluoráce na závodním voze Delta Wing. Ten ale v důsledku následných soudních sporů na čas zmizel. Nyní se tedy koncepce vozidla s extrémně úzkým předním rozchodem vrací.
 
Carlos Ghosn, prezident a generální ředitel společnosti Nissan, řekl: "Tento prototyp je ztělesněním úsilí Nissanu rozšířit vizi Inteligentní mobility, kdy požitek z jízdy půjde ruku v ruce s odpovědností k životnímu prostředí. Nissan věří, že automobiloví nadšenci se mohou těšit na bezemisní budoucnost a BladeGlider je toho dokonalým příkladem. Je to elektromobil pro milovníky vůně benzínu."
 
Vizí Nissanu byl hbitý, efektivní elektromobil, který by dal nový rozměr potěšení a vzrušení z jízdy. Vůz který by se pohyboval jako kluzák, díky téměř neslyšnému chodu svého elektrického hnacího ústrojí a aerodynamickému tvaru letadla se šípovitým křídlem.
 
Po dvou letech práce na designu, konstrukci a vývoji se Nissan BladeGlider dostal do podoby reálné studie. Předváděcí model se vyznačuje vyspělou konfigurací podvozku s úzkým rozchodem předních kol a širším rozchodem zadních kol pro dosažení optimální aerodynamické účinnosti a jízdní stability.
 
Ovládací prvky na volantu pro řízení systémů jsou propojeny s obrazovkou zobrazující rychlost, stav nabití baterie, regenerační režim a průběh točivého momentu. Středovou obrazovku po stranách doplňují dva displeje zobrazující pohled dozadu otočených kamer umístěných za předními koly, které zobrazují situaci po stranách vozu a za ním. Toto řešení, nahrazující vnější zpětná zrcátka duálními obrazovkami, zvýšilo aerodynamickou účinnost. Řidič sedí v šípovitém uspořádání mírně před dvěma cestujícími, kteří mají více místa pro nohy. Všichni cestující mají panoramatický výhled díky jednolitému čelnímu sklu kabiny.
 
Vůz má plněelektrický pohon s mimořádným výkonem, který zajištují baterie a motoru vyvinuté technickým partnerem Nissanu pro projekt BladeGlider společností Williams Advanced Engineering. Maximální rychlost přesahuje 190 km/h a zrychlení z 0–100 km/h je za méně než 5 s. Pohon zadních kol zajišťují dva elektromotory o výkonu 130 kW - v každém kole jeden. Energii dodává pětimodulový lithio-ionový akumulátor o výkonu 220 kW. Pro baterii i motory byly na míru vyvinuty systémy chlazení.
 
Systém směrování točivého momentu na poháněná kola ještě více zlepšuje jízdní vlastnosti. Díky vektorování točivého momentu se v případě zjištěné nedotáčivosti automaticky na vnějším kole zvyšuje točivý moment, který nedotáčivost kompenzuje. Systém je navržen tak, aby jízdu obohacoval. Nabízí tři úrovně nastavení: vypnuto, hbitá jízda a driftování.
 
Interiér odráží sportovní ambice vozu – na každém sedadle jsou čtyřbodové bezpečnostní pásy. Sedadla poskytují mimořádně dobré boční vedení pro řidiče i cestující.
 
V srpnu byly v Rio de Janeiru představeny dva vozy BladeGlider. Jeden je staticky vystaven v Olympijském parku a druhý nabízí dynamické projížďky zástupcům médií a významným osobnostem.
 
BladeGlider – důležité údaje
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 5 s
Výkon 200 kW (268 k)
Točivý moment 707 N.m
Hmotnost 1300 kg
Délka 4300 mm
Šířka 1850 mm
Výška 1300 mm
Rozvor 2800 mm