name | autoweek.cz

Nová Škoda Kodiaq se představuje

Nová Škoda Kodiaq se představuje

05.10.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

V nikdy neotevřené stanici metra u Potsdamského hlavního nádraží v Berlíně se představil nový Kodiaq. Může se zdát, že kromě proměny designu přináší jen detailní vylepšení. Ale tak tomu není. Toho nového je na něm víc než dost. Navíc přidává zásadní proměnu plug-in hybridního pohonu.

O tom, jak důležité je i dnes auto se spalovacím motorem, nás krátce před premiérou nové generace Kodiaqu přesvědčily České dráhy, když pár minut před odjezdem bez varování, bez náhrady a bez omluvy zrušily expres Berliner, jímž jsme se měli dopravit do Berlína. Navzdory opětovnému důkazu o nespolehlivosti mezinárodní železniční dopravy a nebetyčné aroganci státního dopravce, neprojevujícího sebemenší zájem o desítky cestujících, pro které nebylo místo ani v následujícím spoji, jsme se nicméně do Berlína dostali – s pomocí spalovacích motorů…

 

První generace prvního velkého SUV značky Škoda se představila rovněž v Berlíně v roce 2016. Škoda v modelu Kodiaq nabídla nejen vozidlo schopné jízdy i v terénu, ale především komfortní prostorné auto vhodné pro každodenní použití. O tom, že jde o skutečně mimořádně úspěšný model svědčí nejen 840 000 dosud dodaných vozů, ale i skutečnost, že jeho výrobní linka stále běží na plný výkon a zákazníci na něj musejí dost dlouho čekat (což stále ve velkém činí).

 

Proč ale Škoda Auto u svého největšího modelu nadále setrvává u spalovacích motorů, když všichni kolem směřují k elektromobilitě? „Naší filosofií je nabízet zákazníkům možnost výběru, a k tomu patří i Kodiaq se spalovacími motory,“ vysvětlil šéf Škody Auto Klaus Zellmer. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn k tomu dodal: „Před rokem jsme představili nové logo a nový styl designu značky Škoda. Nový Kodiaq je první model, na němž je tato naše nová vizuální podoba aplikována. Kodiaq je vůz, který zvyšuje prestiž naší značky a ukazuje její sílu. Platí to nejen pro Evropu, ale v nemenší míře i pro další významné trhy, jako jsou Indie nebo nově i Vietnam.“

 

Vstříc potřebám zákazníků

U druhé modelové generace Kodiaq se Škoda úzce zaměřila na potřeby svých zákazníků a nesnaží se jim vnutit radikální proměnu. Navzdory poměrně významné proměně designu působí nový Kodiaq na současné poměry poměrně konvenčně, nicméně to je logické – chce navázat na dosavadní úspěch, udržet si všechny dosavadní přednosti, a tím i přízeň poměrně konzervativních zákazníků. Současně musí zajistit, že bude i nadále automobilce přinášet vysokou míru zisku. Také Škoda potřebuje nemalé prostředky aby si vydělala na všechny mnohdy vynucené změny, jimiž v současné době prochází automobilový průmysl.

 

Druhá generace přináší mnoho vylepšení – významnou měrou ještě větší prostornost a technické inovace ve spojení s chytrými řešeními vstřícnými k uživatelům, tedy něco, co se v současném automobilovém průmyslu hodně vytrácí.

 

Druhá generace narostla do délky narostla o 6 cm na 4758 mm, díky čemuž nabízí více prostoru pro cestující i zavazadla. Objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 80 l, takže u pětimístné varianty nabízí až 910 l.

 

První plug-in hybrid

Škoda ve druhé generaci modelu Kodiaq poprvé nabízí také plug-in hybrid. Tento způsob pohonu se v poslední době stal terčem kritiky, protože jeho uživatelé těží z výhod srovnatelných s elektromobily, ale ve skutečnosti většinou jezdí jen s využitím spalovacího motoru, a to dokonce s vyšší spotřebou vzhledem k vyšší hmotnosti těchto vozů. Kodiaq iV ovšem přináší zcela nový systém, který odstraňuje hlavní nedostatky tohoto způsobu pohonu a umožňuje plně využívat jeho přednosti.

 

Kombinace zážehového motoru 1,5 l a elektromotoru poskytuje největší výkon systému 150 kW (204 k). Oproti dosavadním systémům ovšem Kodiaq iV přichází s dvojnásobnou kapacitou akumulátoru. Ten s 26 kWh umožňuje dojezd přes 100 km, tedy dvojnásobek toho, co je běžné u tohoto typu vozidel. A na rozdíl od mnoha jiných plug-in hybridů bude možné Kodiaq iV nabíjet také stejnosměrným proudem o výkonu 50 kW. To znamená, že pro běžné každodenní jízdy jeho řidič skutečně může využívat jen elektrický pohon a dobití akumulátoru může trvat jen pár minut – například během nákupu v obchodě, nebo při delších cestách po natankování při nedlouhé zastávce.

 

Základní zážehový motor 1.5 TSI/110 kW (150 k) dostane mild-hybridní pohon se startér/generátorem. Kromě toho budou v nabídce i zážehové motory 1,5 TSI/110 kW (150 k) nebo 2,0 TSI/150 kW (204 k) s pohonem všech kol, stejně jako turbodiesely 2,0 TDI/110 kW (150 k) resp. 142 kW (193 k), ve druhém případě opět s pohonem všech kol. Všechny jsou spřaženy s automatickou převodovkou DSG.

 

Škoda v modelu Kodiaq uvádí systém dynamického řízení podvozku DCC Plus se dvěma samostatnými ventily ovládajícími odskokovou a kompresní fázi pérování, což zajišťuje rychlejší a variabilnější tlumení.

 

Matrix-LED přední světlomety druhé generace používají 36 samostatných segmentů.

 

Zásadní proměna interiéru

Protože budou k dispozici pouze verze s automatickou převodovkou, volicí páka se přesunula za volant a tím vznikl prostor pro větší středovou konzoli. Ta nabídne dvě nabíjecí stanice pro mobilní telefony. Virtuální kokpit, tvořený 10“ displejem, a 13“ displej infotainmentu může za příplatek doplnit head-up displej.

 

Technici v Mladé Boleslavi vzali na vědomí námitky uživatelů moderních aut a vytvořili kombinaci analogového a digitálního světa. Proto v interiéru najdeme překvapivé množství mechanických ovladačů. Přitom bylo potřeba najít způsob, jak zajistit ovládání stále přibývajících funkcí. Řešením se staly nové multifunkční ovladače Smart Dials - tři multifunkční otočná a stlačitelná tlačítka s integrovanými digitálními displeji. Vlevo a vpravo jsou regulace teploty, ventilace a vyhřívání sedadel. Každý řidič si k tomu může individuálně přiřadit čtyři funkce pro prostřední volič.

 

Nový Kodiaq se nám sice ukázal v plné kráse v mnoha verzích, nicméně na zahájení jeho prodeje si ještě budeme muset počkat do příštího roku.