name | autoweek.cz
Nová Škoda Superb: víc prostoru i pohodlí
08.06.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Škoda uvádí svůj vrcholný model se spalovacími motory i v základní verzi s karoserií liftback. Poskytuje ještě víc prostoru a pohodlí, ale je i úspornější s výrazně vylepšenou aerodynamikou.
Uvedením čtvrté generace modelu Superb Škoda završuje modernizaci své modelové nabídky, která je tím dnes nejmladší, jakou kdy disponovala. Superb se řadí do segmentu, v němž jsou sedany a kombi stále víc vytlačovány vozy SUV a proto jej většina potenciálních konkurentů opouští. Opouštějí jej ale také proto, že mezi sedany resp. liftbacky tomuto segmentu v Evropě kraluje právě Superb.
Úspěšný příběh pokračuje
Čtvrtá generace modelu Superb se vyrábí v závodě koncernu Volkswagen v Bratislavě společně s Volkswagenem Passat v rámci projektu Beta+. První moderní generaci Škoda Auto uvedla v roce 2001 a od té doby zákazníkům dodala celkem 1,6 milionu vozů tří generací.
V posledních letech prodeji dominuje především karosářská verze kombi. Největšími trhy verze sedan (liftback) jsou Turecko (55 600 vozů 3. generace), Polsko (31 000), Česká republika (30 000), Velká Británie (25 000) a Německo (16 200). Z celkem prodaných vozů bylo 85 % dodáno firemní klientele a jen 15 % soukromým zákazníkům.
Elegance i efektivita
Nový Superb má výraznou, osmihrannou masku chladiče a ostře řezané přední LED světlomety. Součástí Matrix‑LED předních světlometů druhé generace je nový designový prvek Crystallinium. Top LED zadní světla mají animované ukazatele směru. Objem zavazadlového prostoru verze liftback je 645 l.
Liftback vykazuje hodnotu součinitele aerodynamického odporu cₓ 0,23, což je jedna z nejlepších hodnot v tomto segmentu. V porovnání s předchozí generací se snížila o 15 %. Přispěly k tomu aktivní prvky jako žaluzie v masce chladiče a chlazení brzd reagující na aktuální teplotu.
Nový interiér
V novém prostorném interiéru jsou použity udržitelné materiály. Mezi novinky v interiéru patří Top ergonomická sedadla AGR s deseti pneumaticky ovládanými masážními vaky.
Přístrojové desce dominuje 13“ displej infotainmentu (v základní výbavě je 10“ displej) s novým rozhraním. Pod ním jsou pro zjednodušení ovládání tři multifunkční ovladače Smart Dials. Každý z nich má v sobě zabudovaný digitální barevný displej o průměru 32 mm. Poprvé je ve voze Superb k dispozici i head‑up displej, který doplňuje 10“ virtuální kokpit. Volič převodovky se přesunul na sloupek řízení.
Pohonné jednotky
Nabídka pohonných jednotek s výkony od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k) zahrnuje i mild‑hybridní technologií. Sedmistupňová automatická převodovka DSG je standardem pro všechny pohonné jednotky.
Zážehový motor 1,5 TSI/110 kW (150 k) je poprvé v modelové řade Superb vybaven mild‑hybridní technologií (mHEV). Jeho součástí je 48 V řemenem poháněný startér‑generátor a 48 V akumulátor umístěný pod sedadlem spolujezdce. Energie získaná při rekuperaci, která částečně nahrazuje brzdění, pomáhá spalovacímu motoru zvýšit točivý moment prostřednictvím elektromotoru. Systém aktivního odpojování válců ACT+ navíc umožňuje motoru 1,5 TSI vypnout dva válce pokud jejich výkon není potřeba, což snižuje spotřebu paliva.
Stejný výkon 110 kW (150 k) nabízí i turbodiesel 2,0 TDI. Vrcholná verze se zážehovým motorem 2,0 TSI/195 kW (265 k) a vrcholná verze s turbodieselem 2,0 TDI o výkonu 142 kW (193 k) jsou k dispozici vždy ve spojení s pohonem všech kol, kde v případě potřeby může až 100 % hnacího momentu směřovat na zadní nápravu a až 85 % ke jedno kolu s nejlepší trakcí. Na podzim nabídku pro liftback rozšíří i zážehový motor 2.0 TSI/150 kW (204 k).
Bude i plug-in hybrid
Ač se původně z plug-in hybridním pohonem počítalo jen pro verzi kombi, v prvním čtvrtletí 2025 se objeví i v liftbacku. Druhá generace plug‑in hybridního pohonu kombinuje elektromotor se zážehovým motorem 1,5 TSI/110 kW (150 k). Poskytuje celkový výkon systému 150 kW (204 k) a točivý moment 350 N.m. Výkon se přenáší na přední kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky DSG. Nový akumulátor má kapacitu 25,7 kWh. Díky tomu se dojezd s čistě elektrickým pohonem zvýšil na 120 km. Při nabíjení stejnosměrným proudem může být nabíjecí výkon až 50 kW.
Adaptivní podvozek
Nová generace adaptivního podvozku DCC+ (Dynamic Chassis Control plus) se u modelu Superb objevuje poprvé. Nabízí kombinaci jízdního komfortu a lepší jízdní dynamiky. Nová verze využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokové a kompresní části odpružení pro rychlejší reakci tlumičů a širší rozpětí charakteristiky tlumení. DCC+ je k dispozici v rámci paketu Drive plus a je standardem pro Superb L&K.
Z nabídky asistenčních systémů, z nichž většina se brzy stane povinnou, je třeba vyzdvihnout semiautonomní řízení Travel Assist 2.0.
Vrchol nabídky Laurin & Klement
Vrcholná verze Superb L&K přichází s exkluzivními funkcemi. Standardní výbava zahrnuje Matrix‑LED přední světlomety 2. generace, adaptivní povozek DCC+, progresivní řízení, designové prvky karoserie v odstínu Dark Chrome s plaketou L&K a specifický design interiéru s kombinací kůže a umělé kůže. Top ergonomická sedadla mají vyhřívání, ventilaci a masážní funkci s deseti vzduchovými vaky pro maximální pohodlí. Vynikající zvuk zajišťuje audiosystém Canton se 14 reproduktory. Superb L&K ve verzi liftback lze objednat se všemi pohonnými jednotkami.
Foto Vladimír Rybecký
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz