name | autoweek.cz

Nová Toyota Auris – elegantnější a technicky vyspělejší

Nová Toyota Auris – elegantnější a technicky vyspělejší

08.12.2012 | Antonín Matějka | Aktuality

Nová generace modelové řady Auris míří opět vysoko a přináší kromě atraktivního stylistického pojetí i špičkové technologie ve verzi s modernizovaným pohonem Hybrid Synergy Drive.

Ostatně od nového Aurisu se nic jiného neočekávalo, protože konkurence v segmentu C je rok od roku agresivnější a poměřovat se s takovými ikonami, jakými jsou Volkswagen Golf či Ford Focus, není vůbec jednoduché. A to nehovořím o stále smělejších jihokorejských značkách, které v současné době rovněž sázejí na přitažlivý design a nejvyšší možnou kvalitu výroby. Již na první pohled je jasné, že se nový Auris snaží oslovit širokou cílovou skupinu potenciálních zákazníků, je stylisticky propracovanější, má sportovnějšího ducha a působí mnohem moderněji než předchozí generace vozu. K tomu do značné míry přispívá avatgardně řešená příď s klínovitou křivkou kapoty, široké světlomety a aerodynamický profil střechy, která je zakončena decentním spoilerem. Kompaktní vzhled nového Aurisu podtrhují krátké převisy a celkově nižší stavba automobilu (-55 mm oproti staršímu modelu). Zadní partie vozu s šiřší výklopnou stěnou je trochu diskutabilnější, mně osobně tak trochu nezapadá do celkové koncepce designu, ovšem na druhé straně ji nechybí jistá originalita, což jistě ocení mladší klientela. Hovořím-li o stylistickém ztvárnění karoserie, musím připomenout skvělý koeficient odporu vzduchu cx= 0,277a deset barevných odstínů laku, z nichž jsou čtyři zcela nové. Auris Hybrid se nabízí pouze s bílým perleťovým lakem a jako vlajková loď modelové řady má řadu jasných identifikačních prvků – modrá loga Toyota na přídi a zádi, grafitové metalické lakování ve spodní části předního a zadního nárazníku či zadní sdružené LED svítilny.

Interiér nového Aurisu dodávaného na český trh ve výbavách Power, Active a Style (verze Hybrid pouze ve dvou výbavách Active a Style)  má v daném segmentu opravdu prémiový charakter. Vše je podřízeno komfortu a bezpečnosti posádky, velká pozornost je přitom věnována ergonomii, funkčnosti a řešení prostoru pro cestující při zachování poměrně velkorysého zavazadelníku o objemu 360 litrů - tato základní hodnota platí i pro verzi s hybridním pohonem. K všestrannému využití zavazadlového prostoru slouží dvojitá podlaha (s výjimkou výbavy Power) a sklopná zadní sedadla dělená v poměru 60:40. Přístrojová deska a středová konzole jsou více zaměřeny na řidiče než u předchozí generace vozu, konečně také zmizel nepříliš estetický „středový most“, který cestujícím na předních sedadlech spíš překážel. Výbava interiéru nového Aurisu je skutečně pestrá, záleží jen na vašich přáních a finančních možnostech. V cenících naleznete také několik velmi zajímavých paketů, takže si klidně můžete objednat vůz se sportovními sedadly, panoramatickou střechou či karbonovým obložením interiéru.  Potěšitelné je, že multimediální systém Toyota Touch zahrnující 6,1“ dotykovou obrazovku, rádio, CD přehrávač, Bluetooth hands-free připojení, ovládání iPod a MP3 přehrávače, zadní parkovací kameru a palubní počítač není k dispozici pouze v základní výbavě Power. Objednat si pochopitelně můžete i vyspělejší systémy Toyota Touch & Go či Toyota Touch & Go Plus s mapovou navigací, hlasovým ovládáním, větší kompatibilitou či databází Gracenote umožňující hlasový výběr skladeb uložených na přenosném zařízení.          

Jízdní vlastnosti nového Aurisu jsme si vyzkoušeli během světové novinářské prezentace v Lisabonu. Testovali jsme verze se zážehovým motorem 1,6 l Valvematic a Hybrid a v obou případech jsme zaznamenali výrazný pokrok v ovladatelnosti vozu a jeho provozních parametrech. Výrazně modernizovaný podvozek nového Aurisu těží z nižšího těžiště vozu, nižší hmotnosti a vyšší tuhosti karoserie. Automobil se méně naklání v zatáčkách, přesněji reaguje na řízení (použito přímější řízení) a je rozhodně stabilnější ve vyšších rychlostech. Šestnáctistovka se systémem variabilního časování a zdvihu sacích ventilů Valvematic bude pravděpodobně na českém trhu jednou z nejžádanějších pohonných jednotek modelové řady Auris. Je dostatečně výkonná, pružná v rozsahu nižších a středních otáček a v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou (k dispozici je i bezestupňová převodovka Multidrive S) i hospodárná. Na testovací trase dlouhé přes 200 kilometrů, která vedla ulicemi portugalské metropole a na pobřeží Atlantiku, jsme naměřili spotřebu 6,8 l/100 km. Hybridní Auris ve srovnání se svým předchůdcem také nabízí určitá zlepšení, i když v tomto případě nejsou tak markantní. Lehce modifikovaný plně hybridní systém pohonu využívající zážehový motor 1,8 l (s rozvodem VVT-i a Atkinsonovým cyklem) a elektromotor profituje především z lepší aerodynamiky a nižší hmotnosti vozu. Námi naměřená kombinovaná spotřeba paliva na přibližně stejné trase činila 4,8 l/100 km, což je přesně o litr více, než udává výrobce. Faktem je, že jsme během testu přepínali jízdní režimy a minimálně využívali výhod jízdy s vypnutým spalovacím motorem.

Na českém trhu si nový Auris můžete objednat již nyní a do konce března příštího roku využít velmi zajímavé zaváděcí ceny. Auris 1,33 l Dual VVT-i ve výbavě Power je k dispozici již za 329 900 korun, verze Hybrid Active pak za 489 900 korun.    

 

Technické údaje

 

AURIS

 

Motor                                        1,33 Dual VVT-i          1,6 Valvematic          1,4 D-4D        2,0 D-4D

 

Zdvihový objem (cm3)                   1329                          1598                       1364              1998

Max. výkon (kW/k)                       73/99                        97/132                     66/90            91/124

Max. točivý moment (N.m)             128                             160                        205                310

Maximální rychlost (km/h)              175                      200/190 MS          180/175 MM           200

Zrychlení 0-100 km/h (s)               12,6                     10,0/11,1 MS        12,5/14,7 MM         10,0

Komb. spotřeba (l/100 km)             5,4                       5,9/5,7 MS            3,8/4,2 MM             4,3

 

MS= CVT převodovka Multidrive S

MM=automatizovaná převodovka MultiMode

 

AURIS HYBRID

 

Motor                                          1,8 VVT-i Hybrid

 

Zdvihový objem (cm3)                          1798

Max. výkon systému (kW/k)               100/136

Max. točivý moment (N.m)                     142

Maximální rychlost (km/h)                      180

Zrychlení 0-100 km/h (s)                       10,9

Kombinovaná spotřeba (l/100 km)         3,8