name | autoweek.cz

Nová třída BMW je tady

Nová třída BMW je tady

07.09.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely

S modelem iX3 představuje BMW první sériový model tzv. Nové třídy. Elektrické SUV o délce 478 cm je navrženo pro dojezd 805 km a lze jej nabíjet výkonem až 400 kW.

 

BMW před začátkem autosalonu IAA v Eisbach Studios odhalilo model iX3 s nímž vstupuje do éry, éry Nové třídy (Neue Klasse) do jejíhož vývoje investovalo přes 10 miliard eur. Nová třída je pro BMW klíčovou zkouškou v době otřesů v automobilovém průmyslu s nutností reagovat na nástup čínských hi-tech elektromobilů. Už na první pohled zaujme tím, že přední část vozu je výrazně méně agresivní než u ostatních modelů značky.

 

První verze iX3 50 x-Drive disponuje dvěma motory s celkovým výkonem 345 kW (469 k) a točivým momentem 645 N.m. Zrychluje z nuly na 100 km/h za 4,9 s a dosahuje maximální rychlost 210 km/h. BMW iX3 50 x-Drive nabízí objem zavazadlového prostoru od 520 do 1750 l a může táhnout přívěs o hmotnosti až 2 t.

 

Technologie pohonu eDrive šesté generace od BMW, vyvinutá pro Novou třídu, zahrnuje vysoce účinné elektromotory, nové vysokonapěťové akumulátory s kulatými články a technologii 800 V. Ta má stanovit nové standardy pro efektivitu a jízdu na dlouhé vzdálenosti, včetně dojezdu 805 km a nabíjecího výkonu až 400 kW. Spotřeba energie je specifikována na 15,1 - 17,9 kWh/100 km.

 

Elektrický systém pohonu všech kol se skládá z pokročilého, vysoce účinného synchronního motoru s buzením proudem (SSM) na zadní nápravě a nového asynchronního motoru (ASM) na přední nápravě. Technologie pohonu údajně snižuje energetické ztráty o 40 %, hmotnost o 10 % a výrobní náklady o 20 % ve srovnání s technologií eDrive páté generace.

 

Významný pokrok byl dosažen u nového konceptu vysokonapěťového akumulátoru s hustotou energie článků o 20 % vyšší než u technologie eDrive páté generace. Nový koncept umožňuje 30% zvýšení rychlosti nabíjení. Kulaté články jsou integrovány přímo do akumulátoru („cell-to-pack“) a ten je integrován do architektury vozidla jako strukturální prvek pro optimalizaci hmotnosti vozidla („pack-to-open-body“). Akumulátor modelu iX3 50 xDrive má využitelnou kapacitu 108,7 kWh.

 

Nová architektura elektroniky a softwaru se čtyřmi vysoce výkonnými počítači Superbrain činí první model Nové třídy inteligentnějším a připravenějším pro budoucnost. Systém řízení jízdní dynamiky „Heart of Joy“ umožňuje dosud nedosažitelnou dynamiku a přesnost v řízení, zatímco nejnovější automatizované systémy řízení optimalizují interakci mezi člověkem a vozidlem.

 

BMW iX3 je první sériově vyráběný model s panoramatickým systémem BMW iDrive, kde se čtyři centrální prvky slučují do jednoho zobrazovacího a řídicího systému. BMW Panoramic Vision promítá informace od jednoho sloupku k druhému po celé šířce čelního skla. Obsah uprostřed a na straně spolujezdce lze individuálně volit. Informace týkající se jízdy se zobrazují v zorném poli řidiče. BMW Panoramic iDrive je založen na nově vyvinutém operačním systému BMW X. BMW uvádí, že její Panoramic iDrive posouvá intuitivní ovládání a charakteristické zaměření značky na řidiče na novou úroveň a díky holistickému konceptu udržitelnosti má uhlíkovou stopu produktu o více než 30 procent nižší za celý svůj životní cyklus než jeho předchůdce.

 

První model Nové třídy se bude vyrábět od podzimu v novém závodě v maďarském Debrecínu. Jeho uvedení na trh je plánováno na únor. SUV je jen začátek, příští rok se na trh dostane elektrický sedan. BMW do dvou let po investici více než 10 miliard eur do nového softwaru, akumulátorů využitím a továren aktualizuje většinu svého portfolia technologií Neue Klasse.

 

Foto: BMW