name | autoweek.cz

Nové BMW řady 1 M Coupé

Nové BMW řady 1 M Coupé

16.12.2010 | Antonín Matějka | Nové modely

Novinka mnichovské automobilky vybavená řadovým šestiválcem o výkonu 340 koní nabízí atraktivní design a skvělé jízdní parametry.

Již na první pohled je zřejmé, že BMW řady 1 M Coupé v sobě ukrývá značný potenciál. Jeho dramatický postoj na specifických 19palcových kolech je zcela mimořádný. Na dynamice a účinné propagaci výkonnosti má značný podíl mnoho dalších prvků. Jedná se například o zcela nově pojatý přední nárazník s velkými otvory pro vstup chladicího vzduchu, ale také o mohutně rozšířené blatníky, které dovolily ve srovnání se standardními modely BMW řady 1 M Coupé zvětšit rozchod kol. Upravené jsou také boční prahy, zadní nárazník, světlomety a zadní skupinové svítilny. Jiná jsou také aerodynamicky optimalizovaná vnější zpětná zrcátka.  Vnější změny designu však nebyly provedené pouze kvůli optice samotné. Produkty BMW M jsou charakteristické tím, že na prvním místě je u nich především funkčnost. To je patrné nejen z řešení velkých nasávacích otvorů v přídi, ale rovněž z unikátního aerodynamického řešení nazvaného vzduchové záclony. Jedná se o úzké vstupy vzduchu po stranách předního nárazníku, které s pomocí slepého ramena v podběhu a štěrbiny umístěné v lemu přední části blatníku vytvoří z rychle proudícího vzduchu clonu kolem předních kol. Tím se účinně snižují turbulence a zmenšuje celkový odpor vzduchu.

Zadní kola BMW řady 1 M Coupé pohání pod přední kapotou umístěný řadový šestiválec, vybavený přeplňováním M TwinPower Turbo a disponující nejvyšším výkonem 250 kW/340 k při 5900 min-1 a točivým momentem 500 Nm mezi 1500 a 4500 min-1, který je k dispozici při využívání funkce overboost. Pro zajištění velmi rychlých reakcí motoru a progresivního nárůstu výkonu je motor vybaven dvojicí relativně malých turbodmychadel. Jsou vyrobené ze speciální oceli, která dlouhodobě odolává teplotám přes 1000 stupňů Celsia. Díky tomu není potřeba turbodmychadla dodatečně chladit. Specialitou nového motoru, schopného dodávat aktivně výkon až za hranici 7000 min-1, je dvojice charakteristik. Sportovní režim s rychlejšími reakcemi a dravějším projevem je k dispozici po aktivaci tlačítkem M umístěným na koženém multifunkčním volantu.

Každý model, který kdy divize BMW M vyrobila, se vyznačoval v dané skupině vozů excelentními a nanejvýš podmanivými jízdními vlastnostmi. BMW řady 1 M Coupé se díky zcela nově postavenému podvozku v tomto směru drží tradic. Zavěšení kol je nyní takřka kompletně vyrobené z hliníku a vyznačuje se novou kinematikou. Zaměření na dynamiku a jízdu na závodních okruzích odpovídá také použití M diferenciálu a variabilním svorností, který zvyšuje trakci zejména na vozovkách s měnící se trakcí nebo ve výjezdech ze zatáček. Důrazu na nízkou hmotnost odpovídá i naddimenzovaná brzdová soustava, používající kotouče kombinující ocelové třecí segmenty a hliníkové středy. Přední kotouče mají průměr 360 mm.

BMW řady 1 M Coupé je vybaveno specificky naladěným stabilizačním systémem DSC, který se vyznačuje mnoha doplňkovými funkcemi, ale především velmi rychlými a jemnými zásahy. Řidič má kromě standardního režimu, laděnému přímo s ohledem na použití v modelu M, také druhý mód – M Dynamic Mode (MDM), který posunuje zásahy systému DSC dále. Tím umožní aktivnějším řidičům více využívat předností pohonu zadních kol. Stabilizační systém DSC lze samozřejmě také zcela vypnout.

Mimořádně dynamicky laděné kompaktní prémiové kupé 2+2 dává svůj charakter najevo nejen motorem, podvozkem či vnějším vzhledem, ale také exkluzivitou svého interiéru. Kromě kůží čalouněných sportovních sedadel jsou připravené rovněž různé detaily čalouněné alcantarou. Interiér sjednocují kontrastní oranžové švy, které ladí se speciální oranžovou barvou karoserie. Kromě ní se BMW 1 M Coupé nabízí také ve standardní bílé a v černém metalickém laku.