name | autoweek.cz

Nové BMW řady 5: jedno pro všechny
24.05.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely
BMW předvedlo novou generaci sedanu řady 5 s téměř kompletní nabídkou systémů pohonu. Zahájení prodeje je plánováno na říjen, ale už nyní lze vozy objednávat. Ceny nové generace začínají na částce 1 467 700 Kč.
Úspěšný příběh BMW řady 5 Sedan se datuje od roku 1972, kdy byla představena první generace sportovního čtyřdveřového sedanu. Do jara 2023 bylo vyrobeno již více než deset milionů kusů BMW řady 5.
BMW řady 5 bude v osmé generaci poprvé uvedeno na trh i v elektricky poháněné verzi i5. BMW přitom volí dnes už nestandardní cestu, když integruje všechny typy pohony do jedné platformy. To přináší výhodu, protože zákazník s novou řadou 5 získá stejné auto bez ohledu na zvolený způsob pohonu. Současně to znamená nevýhodu ve využití obestavěného prostoru, protože architektura čistě elektricky poháněných vozidel umožňuje vytvořit víc místa pro cestující. BMW to musí částečně kompenzovat prodloužením rozvoru náprav o 2 cm a délky o 10 cm, takže nová generace řady 5 už je už dlouhá majestátních 5060 mm s rozvorem 2995 mm, přičemž vůz je samozřejmě i o 3 cm širší a o 3,5 cm vyšší.
Tradicionalisty potěší, že nová řada 5 má střídmou masku chladiče a nikoliv monstrózní design řady 7 anebo nového XM, který nezakrytě vychází vstříc asijským klientům ale vyvádí z míry ortodoxní příznivce mnichovské značky. Ti ocení elegantní profil a z dnešního pohledu už takřka konzervativní uspořádání interiéru, kde ovšem samozřejmě nechybí nic z nezbytné digitalizace. Architektura elektroniky je nejmodernější, dokonce mírně předstihuje řadu 7.
Skoro všechny typy pohonu
K dispozici jsou jak verze se spalovacími motory, se zpočátku se čtyřmi, později i se šesti válci, ale vždy se 48 V mild-hybridním systémem, nechybějí ani plug-in hybridy, které slibují elektrický dojezd kolem 100 km, tak poprvé i čistě elektrické varianty BMW i5. Chybí tedy už jen palivové články.
Vznětové motory jsou stále ideální pro jízdy na dlouhou vzdálenost. Dvoulitrový čtyřválec 520d poskytuje výkon 145 kW (197 k) a bude dostupný i jako xDrive s pohonem všech kol. Později přibude 540d s šestiválcem 3,0 l. Zážehový čtyřválec 2,0 l 520i poskytuje výkon 190 k (140 kW). Pro Evropu nejsou určeny 530i/190 kW (258 k) a 540i/280 kW (381 k). K dispozici jsou dva plug-in hybridy: čtyřválec 530e se systémovým výkonem 220 kW (299 k) a šestiválec 550e se 360 kW (489 k).
Jsou tu i elektrické verze i5 eDrive 40 s výkonem až 250 kW (340 k) a i5 M60 se druhým motorem vpředu a až 442 kW (601 k). Akumulátor uložený mezi nápravami má kapacitu 81,4 kWh, takže i5 e-Drive 40 dosáhne v cyklu WLTP dojezd až 582 km, a i5 M60 slibuje 516 km. Pro případ nouze je tu nový režim Max Range, který nejen snižuje výkon, ale také omezuje rychlost na 90 km/h, a tím po aktivaci prodlouží zbývající dojezd až o 25 %
V závislosti na modelové variantě má nová řada 5 pohon zadních nebo všech kol a výkon se přenáší - s výjimkou i5 - přes osmistupňovou automatickou převodovku ZF s měničem točivého momentu. Hmotnosti se pohybují od 1725 kg až po víc než 2,3 t u elektrického i5 M60.
Příprava na autonomní budoucnost
Podvozek využívá přední nápravu s dvojitými příčnými rameny a pětiprvkovou zadní nápravu, přičemž varianty i5 mají další výztuhy, zadní torzní příčku a aktivní systém stabilizace náklonu. V závislosti na verzi řídí tlumiče a stabilizaci náklonu ultrarychlý systém řízení dynamiky vozidla. Za příplatek se nabízí i řízení kol zadní nápravy, ovšem s natočením jen o 2,5°, což stačí na zmenšení poloměru zatáčení o 30 cm.
Komplexní asistenční systémy jsou již připraveny na autonomnější budoucnost. V nové řadě 5 debutuje nová generace asistentu pro jízdu na dálnici, který dostal požehnání německého úřadu KBA právě včas pro světovou premiéru (nemá ale povolení pro Českou republiku). Jízda blížící se úrovni 3 umožňuje řidiči trvale sundat ruce z volantu dokud se dívá na vozovku, a to nejen v dopravních zácpách, při omezené rychlosti a za optimálních podmínek. A když vůz navrhne změnu jízdního pruhu, stačí se jen podívat příslušným směrem aby se manévr zahájil.
Už lze objednávat
Nové BMW řady 5 Sedan se opět vyrábí v Dingolfingu. Souběžně se zahájením výroby zde bude probíhat oslava 50. výročí založení dnes největšího evropského výrobního závodu BMW Group. V roce 1973 byl prvním zde vyrobeným vozem BMW řady 5 Sedan první generace. V Dingolfingu se vyrábí Sedan řady 5 společně s modely řad 7 a 8 s čistě elektrickým iX.
Cenová úroveň nové generace se i přes významný posun ve všech oblastech a mnohem bohatší výbavě ve srovnání s předchůdcem takřka nezměnila. Nová generace je přitom větší a komfortnější, má bohatší standardní nabídku modernějších asistenčních systémů a nejnovější generaci BMW Operačního systému 8.5. Objednávky se již přijímají a dodávky na českém trhu začnou v říjnu. Připraveny jsou jak verze se spalovacími motory, tak čistě elektrické varianty BMW i5.
Model |
motor/palivo |
výkon |
cena od (vč. DPH) |
BMW 520i |
R4/benzin |
140 kW (190 k) |
1 467 700 Kč |
BMW 530e |
R4/PHEV |
220 kW (299 k) |
1 647 100 Kč |
BMW 550e xDrive |
R6/PHEV |
360 kW (490 k) |
1 968 200 Kč |
BMW 520d |
R4/nafta |
152 kW (207 k) |
1 524 900 Kč |
BMW 520d xDrive |
R4/nafta |
152 kW (207 k) |
1 587 300 Kč |
BMW i5 eDrive40 |
BEV |
250 kW (340 k) |
1 749 800 Kč |
BMW i5 M60 xDrive |
BEV |
440 kW (598 k) |
2 523 300 Kč |
V tabulce jsou i plug-in hybridní verze, které vstoupí na trh na jaře 2024. Ve stejném roce se představí také 540d vybavené vznětovým řadovým šestiválcem. Na jaře 2024 bude následovat i nové kombi řady 5 Touring, které bude rovněž k dispozici s čistě elektrickým pohonem.
Další články
© 2023 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz