name | autoweek.cz

Nové centrum Technického vývoje Škoda Auto

Nové centrum Technického vývoje Škoda Auto

18.01.2021 | | Aktuality

Nové centrum Technického vývoje v Mladé Boleslavi nově sdružuje všechny výrobní kroky stavby zkušebních vozů a prototypů pod jednou střechou. Chytrá konfigurace prostoru, robotické stanice a virtuální realita přinášejí vyšší efektivitu a ještě agilnější procesy.
Oblast Technického vývoje ve Škoda Auto otevřela nové, vysoce moderní centrum pro stavbu zkušebních nosných konstrukcí a prototypů. Nová budova sdružuje veškeré výrobní kroky pod jednou střechou. Pro vývoj a výrobu zkušebních vozů jsou k dispozici nejmodernější technologie jako robotické stanice nebo prostory s virtuální realitou.
 
Johannes Neft, který k 1. lednu 2021 převzal pozici člena představenstva za oblast Technického vývoje, říká: „Díky testovacím vozům můžeme již v raném stádiu vývoje získávat zpětnou vazbu k mnoha technickým parametrům a přizpůsobovat se s velkým předstihem před uvedením nového modelu do sériové výroby. Nyní jsme se rozhodli jít o krok dál: v našem novém, vysoce moderním komplexu v Mladé Boleslavi chceme v nejvyšší efektivitě stavět až 300 testovacích vozů a 120 prototypů za rok, a to pod jednou střechou. Vytvořili jsme si ty nejlepší předpoklady, abychom na nejvyšší úrovni mohli pracovat na modelech, které v budoucnu budou utvářet tvář naší značky.“
 
Pro testování jednotlivých dílů i vozu jako celku jsou fyzické jízdní zkoušky nadále nezastupitelné, a to i přesto, že velká část testovacích činností dnes probíhá na digitálních modelech. Vzhledem ke stále výkonnější elektronické architektuře moderních vozů sehrávají klíčovou roli funkční testy elektriky, elektroniky, asistenčních systémů a komunikace mezi palubními jednotkami. Zkušební verzi čistě elektrického modelu Enyaq iV Škoda Auto částečně vyráběla i v této nové budově.
 
Vedoucí oddělení Stavby modelů a prototypů David Vaněk podtrhuje: „Nová budova má tři patra. Sklad dílů, výroba karoserií, lakovna či montáž se nacházejí pod jednou střechou, což zkracuje přesuny. Vysoký stupeň automatizace zároveň umožňuje agilnější procesy a výrazně zvyšuje kapacitu pro stavbu zkušebních vozů a prototypů. Nová budova disponuje vybavením pro virtuální realitu a nabízí 168 pracovních míst a 13 zasedacích místností. Výroba vozů se soustředí na 14 000 m2.“
 
V přízemí je sklad dílů včetně zastřešené plochy pro vykládku nákladních vozů, karoserie vznikají ve druhém patře a třetí patro je domovem konečné montáže a lakovny. Mezi jednotlivými patry materiál přepravují nákladní výtahy.
 
Díky dvěma robotickým stanicím se zvyšuje podíl automatizace ve výrobě karoserií z 15 na 45 %, kapacita se zdvojnásobuje na 10 karoserií za týden, a to při potřebné ploše menší o 20 %. Výroba karoserie je připravena také na konstrukce z lehkých materiálů. Pro testování spojovacích technologií, jako jsou klinčování, nýtování, nevrtané tvarové šroubové spojování FDS, laserové svařování a kombinované konstrukce Škoda Auto rozšířila svařovnu o inovační centrum.
 
Technologie virtuální reality dovoluje předkonfigurování a přizpůsobení pracovišť. V logistice se používají nejmodernější IT-systémy. V budoucnu bude kontrola kvality integrovaná do výrobního procesu a bude probíhat paralelně s výrobními kroky. Pro přejímky jsou k dispozici zkušební válce umožňující měření v rychlosti až 300 km/h.
 
Nová výroba modelů a prototypů je vysoce efektivní také z hlediska ekologie a nákladů. Krátké vzdálenosti mezi týmy ušetří kolem 1800 l paliva ročně, což odpovídá 5 t emisí CO2. Skutečnost, že celé skladování je nyní přičleněno k výrobě vozů, snižuje logistické náklady ročně o 150 000 eur.