name | autoweek.cz

Nové porovnání u čerpacích stanic

Nové porovnání u čerpacích stanic

14.10.2022 | Vladimír Rybecký | Tiskové zprávy

Od 15. října 2022 musí čerpací stanice nově uvádět porovnání nákladů u motorů na benzin, naftu, plyn i elektřinu. Vypovídací hodnota dat dodávaných MPO je velmi pochybná.

Tabulku s informací o nákladech na ujetí 100 km s vozy různých kategorií musí čerpací stanice vyvěsit na viditelném místě od půli října. Toto srovnání aktuálně zahrnuje pohon na benzin, naftu, CNG, LPG i elektřinu. Povinnost se ale týká jen stanic s prodejem benzinu, nafty a některého alternativního paliva. Na kolik vás vyjde ujetých 100 km u různých pohonů?

 

„Frekvence zveřejnění je dvakrát ročně, a to do 15. dubna běžného kalendářního roku, pokud se jedná o porovnání cen pohonných hmot zveřejněné ministerstvem nejpozději k 31. březnu běžného kalendářního roku, a do 15. října běžného kalendářního roku, pokud se jedná o porovnání cen pohonných hmot zveřejněné ministerstvem nejpozději k 30. září běžného kalendářního roku,“ vysvětluje tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

 

Podle předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka se opatření nakonec dotkne menšiny čerpacích stanic. Nová povinnost totiž vzniká jen těm provozovatelům veřejných čerpacích stanic, kteří prodávají obě základní paliva, tedy naftu a benzin a k tomu alespoň jedno alternativní palivo.

 

„Úplně prvotní záměr Evropské komise byl, že na totemu čerpací stanice se bude u benzínu a CNG uvádět ještě cena za jednotku energie v megajoulech,“ říká Ivan Indráček, podle kterého ale z pohledu běžného spotřebitele neměla myšlenka uvádět srovnávací cenu za jednotku energie – byť je z fyzikálního hlediska naprosto přesná – praktický přínos a nemá jej ani aktuální opatření.

 

Spotřeba pohonných hmot se podle Ministerstva průmyslu a obchodu stanovuje podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok. Cena paliva vychází z celorepublikového průměru za stejné období. Tabulka je veřejně k dispozici na stránkách MPO. Z aktuální verze vyplývá, že v kategorii vozidel střední třídy, jejíž typickým představitelem je Škoda Octavia, činily náklady na ujetí 100 km v letošním prvním pololetí od 215 Kč u benzinu, minimálně 176 Kč u nafty a u CNG nejméně 250 Kč. Je otázka, nakolik budou takto uváděné ceny v tomto mimořádně turbulentním období relevantní. „Začátkem roku se průměrná cena 1 kg CNG blížila ke 40 Kč, aktuálně činí asi 62 Kč. Na některých plničkách ale stojí CNG dokonce 139,90 Kč/kg, což je totéž, jako by stál litr benzínu 100 korun. Praktičtější se zdá klasický přepočet ceny CNG z kilogramu na metr krychlový, což je z hlediska obsahu energie ekvivalent jednoho litru benzínu. Průměrná cena 62 Kč/kg odpovídá asi 44 Kč/m3 CNG, které tak nyní vychází v průměru asi o 2 koruny dráž než litr benzínu,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje karty pro odběr benzínu, nafty a CNG i pro dobíjení elektromobilů. S CNG kartou od Axigonu lze odebírat plyn u téměř poloviny českých plniček i za 57,90 Kč/kg, resp. asi 41,40 Kč/m3, tedy nižší, než je průměrná cena benzinu.