name | autoweek.cz

Nové způsoby zlepšení produktivity při zaměstnávání stárnoucích pracovníků

Nové způsoby zlepšení produktivity při zaměstnávání stárnoucích pracovníků

11.09.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německé automobilky se potýkají s podobnými problémy jako strojírenské firmy u nás. Snaží se s tím ale vyrovnat. Svědčí o tom článek Christiana Wüstnera z Automotive News, z něhož jsme vybrali to nejzajímavější.

 

Manažeři společnosti BMW před pěti lety zjistili, že s tím jak obyvatelstvo v Německu stárne, průměrný věk jejich zaměstnanců se do roku 2017 zvýší ze 41 na 46 let. Rozhodli se, že tuto změnu uskuteční dříve.

V roce 2007 u BMW vytvořili experimentální montážní linku zaměstnávající starší zaměstnance aby zjistili, zda dokáží udržet tempo. Výrobní linka v Dingolfingu poblíž Mnichova je vybavena zdviháky, které mají šetřit stárnoucí záda. Jsou zde nastavitelné pracovní lavice a dřevěné podlahy místo gumových, což má napomáhat otáčení v bocích při opakujících se úkonech.

Výsledkem je, že starší pracovníci svou práci nejen bez problémů stihnou, ale odvedou ji kvalitněji než mladší personál na další lince ve stejné továrně. V současnosti se řada z těchto změn zavádí i v dalších továrnách.

Společnost BMW uvádí, že v Dingolfingu zavedla víc než desítku změn. Patří mezi ně obrazovky s pokyny napsanými velkými písmeny. Zavádí se rovněž po dvou hodinách se opakující cyklus, jenž má zajistit udržení pozornosti a svěžího myšlení díky pravidelnému střídání úkolů.

"Montážní linka pro rok 2017 měla stejnou produktivitu jako linka obsazená mladšími pracovníky, kvalita však byla vyšší," řekl Jochen Frey, mluvčí BMW pro personální problematiku.

Také jiné německé automobilky se potýkají s problémem stárnoucí pracovní síly. Vzhledem k tomu, že země současně čelí nedostatku kvalifikovaných inženýrů, řada firem z oboru se rozhodla, že je lepší udržet si kvalitní pracovníky co nejdéle tím, že se továrny přizpůsobí jejich potřebám. Problém je nejnaléhavější především u luxusních značek jako jsou BMW a Audi, neboť výrobci vozů vyšších tříd mnohem více spoléhají na kvalitu pracovní síly než automobilky vyrábějící ve velkém. Za zkušenosti získané v průběhu dlouhých let u montážní linky se náhrada získává jen obtížně.

„Nedostatek inženýrů a kvalifikovaných pracovníků je jedním z hlavních problémů německých automobilek a v následujících letech bude kritický,“ řekl Stefan Bratzel, ředitel Centra pro management v automobilovém průmyslu v Bergisch-Gladbachu poblíž Kolína nad Rýnem. „Je proto zapotřebí udržet pracovníky na montážní lince v kondici.“

U značky Audi se snahy o zachování schopností rozšířily na lidi s vážnějšími zdravotními potížemi. V oddělení, ve kterém se balí automobilové díly pro přepravu do montážních továren v Indii a Číně, má více než polovina personálu nějakou formu fyzických potíží počínaje špatným viděním až po nemocné kyčle.

Alfred Kopold (47) musel opustit výrobní linku Audi poté, co mu operace kolene znemožnila dlouhou dobu sedět nebo stát. Místo toho, aby společnost opustil, přešel do skupiny vyrábějící sestavy, kde mu upravená pracovní stanice umožňuje neustále měnit svou pozici. Oddělení, kde se balí sestavy pro modely jako sedan A4, kupé A5 a SUV Q5, také využívá flexibilnější pracovní postupy a přínosem jsou věkově smíšených pracovních skupin spíše než jednotlivci. Díky těmto změnám se produktivita oddělení v letech 2005 až 2010 zvýšila o 40 % a v současné době se výkonnost tohoto týmu pohybuje na 96 % výkonů naprosto zdravého týmu. Podle šéfa oddělení Hartmuta Bartsche je "konečným cílem" zajistit, že i ti, kteří jsou upoutáni na invalidní vozík mohou vykonávat náročné pracovní úkoly.

Audi rovněž sdružuje starší pracovníky s mladšími nováčky ve snaze přispět k přenosu "skrytých vědomostí", jež jsou při řadě výrobních procesů klíčové, řekl Dietman Frassek, projektový manažer Audi pro lidské zdroje. V oddělení obrábění trvá celé desetiletí než se smysly zdokonalí natolik, aby byly schopné zjistit nepatrné vady na kovovém povrchu.

"Například v lisovně je řada proměnných jako jsou teplota a různé materiály s řadou možností jejich kombinací," uvedl Frassek. "Optimální výsledky zajistí pouze zkušenost."

V závodě Porsche v Zuffenhausenu u Stuttgartu, kde se vyrábí model 911, Boxster a Cayman, proběhl nábor starších techniků pro práci na modelu 918 Spyder, hybridnímu super automobilu, jenž se po zahájení dodávek na konci příštího roku stane doposud nejdražším modelem automobilky.

Automobilka Daimler, v níž průměrný věk do roku 2020 stoupne ze 43 let v roce 2010 na 47 let, je v problematice související s věkem ve sporu s odbory. Společnost žádá změny pracovních smluv za to, že v systému klasifikace fyzických požadavků pro různé pracovní pozice zohlední věk. Daimler požaduje ústupky u platů a budoucí konzultace na oplátku za minimalizaci nebo vyloučení nejnamáhavějších postupů, řekl šéf závodní rady Daimleru Erich Klemm.

Klemm říká, že rozpor zpozdil modernizaci továrny. Odbory v továrně Daimleru v Sindelfingenu chtějí zvedání karoserií vozů aby se pracovníci nemuseli ohýbat u pohybující se výrobní linky při vkládání elektroinstalace. Klemm sice uznává, že úprava 10 pracovních stanic by stála několik tisíc eur. Avšak tvrdí, že změna by Daimleru ušetřila peníze, neboť by se snížila pracovní neschopnost. "Je to v zájmu společnosti," řekl. Daimler odmítl stanovisko odborů komentovat, ale uvedl, že jeho systém klasifikace pracovních pozic je spravedlivý.

I přes zavedení takových opatření podle lékaře a ředitele zdravotního oddělení Audi Joachima Storka není možné u některých pracovníků překonat vliv stárnutí. Je však i přesto přesvědčen, že technologie může jednoho dne zmenšit rozdíl mezi schopnostmi stárnoucích pracovníků a požadavky na ty nejnáročnější pracovní místa. "Inovacemi dokážeme čelit vzrůstajícímu věku a nedostatku personálu. Řešení rozporu mezi procesem stárnutí a produktivitou bude trvalým úkolem," řekl Storka.