name | autoweek.cz

Nový Amarok-bakkie se představuje

Nový Amarok-bakkie se představuje

07.07.2022 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Volkswagen Užitkové vozy představil 2. generaci pick-upu Amarok, univerzální silniční i terénní automobil s prémiovým interiérem. Nová generace bude uvedena na první trhy koncem roku.
Volkswagen Užitkové vozy uvedl na trh model Amarok v roce 2010 jako kombinaci komfortního SUV a praktického užitkového vozu. V roce 2016 tento model prošel výraznou modernizací. Dosud se prodalo přes 830 000 kusů první generace.
 
Druhá generace s novým základem
Nyní přichází druhá generace pick-upu Amarok nově vycházející ze spolupráce s Fordem. Po technické stránce má proto stejný základ jako nová generace Fordu Ranger. Vývojové práce probíhaly u Fordu v Austrálii a vyrábět se bude u Fordu v Jižní Africe. Design, pohonné jednotky a vybavení ale jsou dílem Volkswagenu Užitkové vozy s prvky zdůrazňujícími, že jde o skutečný Amarok a skutečný Volkswagen. Na designu spolupracovali stylisté z Německa s kolegy z australského studia v Melbourne.
 
Čtyřleté vývojové práce byly spojeny s rozsáhlými testy především v Austrálii a Jižní Africe. Právě tyto dvě země jsou jedny z největších světových trhů pro terénní pick-upy s rozsáhlými volnými prostory pro off-roadové jízdy, což v Evropě nepřipouští ochrana přírody. V JAR se pro vozy tohoto typu vžilo označení bakkie.
 
S 5350 mm je nový Amarok o 96 mm delší než jeho předchůdce, přičemž rozvor náprav 3270 mm narostl dokonce o 173 mm. To vytvořilo více místa zejména na druhé řadě sedadel dvojité kabiny. Terénní schopnosti Amaroku umocňuje větší hloubka brodění 800 mm proti dosavadním 500 mm.
 
Dva typy karoserie, pět úrovní výbavy
Nový Amarok přijde na trh se čtyřdveřovou dvojitou kabinou DoubleCab a dvoudveřovou SingleCab, u níž se do nákladového prostoru vejdou dvě europalety při nosnosti 1,2 t. Nový koncept přední části pick-upu se bude výrazně lišit podle specifikací – především užitkové Amarok, lépe vybavených Life a Style, lifestylové s terénním stylem PanAmericana a exkluzivní Aventura.
 
Interiér s konfiguroval designérský tým Volkswagen Užitkové vozy velmi funkčně. Digitální přístrojový panel (Digital Cockpit) využívá 8,0“ displej, u vyšších verzí 12,0“. Pro informační a zábavní systém je zde dotykový displej ve formátu tabletu má velikost 10,0“, u vyšších verzí 12,0“. Používá se kombinace digitálních funkcí s ergonomicky konfigurovanými tlačítky a otočnými přepínači.
 
Na výběr z pěti motorů - v závislosti na regionu
Pro nový Amarok budou na výběr připraveny čtyři turbodiesely TDI a přeplňovaný zážehový TSI. Čtyřválce 2,0 TDI budou ve třech verzích – základní, určené především pro africké trhy, s výkonem 110 kW (150 k), střední se 125 kW (170 k) a třetí s přeplňováním dvojitým turbem poskytující 150 kW (204 k) nebo 154 kW (209 k) v závislosti na trhu. Novým vrcholem řady TDI je 3,0 l V6/177 kW (241 k) nebo 184 kW (250 k) v závislosti na trhu. Doplní je 2,3 TSI/222 kW (302 k) navržený speciálně pro tradiční trhy se zážehovými motory.
 
Od výkonu 154 kW přijdou na trh všechny verze Amaroku standardně s novou desetistupňovou automatickou převodovkou s ovládáním e-shifter, pro verzi 150 kW bude za příplatek. Kromě toho budou k dispozici šestistupňová automatická a přímo řazené šesti nebo pětirychlostní převodovky. Na mnoha trzích se bude Amarok standardně dodávat s pohonem všech kol 4Motion - v závislosti na regionu a motoru s přiřaditelným pohonem 4x4 podle dané situace nebo se stálým pohonem 4x4.
 
Až šest různých jízdních profilů (Drive Modes) pomáhá řidiči při jízdě na kluzkém povrchu nebo v náročném terénu. Řízení nového Amaroku usnadňuje také mnoho asistenčních systémů, z nichž mnoho je pro Amarok novinkou.
 
V závislosti na verzi motoru je povoleno táhnout až 3,5 t. Zajímavostí je statická nosnost střechy 350 kg, dostačující například pro čtyřmístný střešní stan, který bude k dispozici jako příslušenství. V nabídce příslušenství budou k dispozici litá kola až 21“, terénní pneumatiky až 18“, ochranný kryt nákladového prostoru, ochranný rám a ochranné prvky spodní části karoserie, terénní podvozek atd.