name | autoweek.cz

Nový Ford Focus se představuje krok za krokem

Nový Ford Focus se představuje krok za krokem

21.01.2011 | | Tiskové zprávy

Nový Ford Focus absolvoval ve virtuálním i skutečném světě již 12 000 nehod a byl testován v těch nejnehostinnějších místech, jaká se na naší planetě vyskytují.

Bezpečnost

Bezpečnostní specialisté společnosti Ford ve Spojených státech amerických i v Německu podrobili nový Ford Focus dvanácti tisícům virtuálních i reálných crash-testů, aby vyzkoušeli nové inovativní technologie na ochranu posádky při nehodě.

Nový Focus, který zamíří k zákazníkům již koncem března tohoto roku, prošel náročným programem počítačových simulací, které jsou tak realistické, že umožnily podstatně redukovat počet bariérových zkoušek prováděných takříkajíc \"naživo\".

\"Díky tomu, že jsme vyvíjeli Focus podle bezpečnostních norem platných v různých částech světa, poskytuje cestujícím účinnější ochranu při dopravních nehodách,\" řekl Matt Niesluchowski, manažer zodpovědný za bezpečnostní vlastnosti Focusu. \"Na vývoji spolupracovaly naše týmy odborníků na bezpečnost z celého světa, čímž jsme dosáhli toho, že Focus splňuje či dokonce překračuje požadavky komplexní soustavy světových bezpečnostních standardů.\"

Nehody v režii Fordu

Tisíce počítačových simulací dopravních nehod umožnily vývojovým pracovníkům otestovat stovky různých konstrukčních řešení. Skutečné bariérové zkoušky, prováděné v návaznosti na počítačové simulace, pak slouží již jen k ověření a potvrzení výsledků virtuálních \"crash testů\". Žádný interní ani externí předpis nesmí zůstat nesplněn.

\"Více než kdy jindy využíváme k optimalizaci všech součástí bezpečnostní soustavy vozu virtualizované testy,\" dodal Niesluchowski. \"Komplexnost bariérových zkoušek, v nichž vzájemně reagují stovky různých součástí a systémů, nicméně stále vyžaduje fyzické testování, které potvrdí platnost výsledků počítačových simulací.\"

Zdokonalený zádržný systém

Nový Focus disponuje Systémem inteligentní ochrany Ford IPS, který integruje zádržné systémy nové generace do optimalizované vysokopevnostní konstrukce karoserie.

Všechna sedadla jsou opatřena tříbodovými bezpečnostními pásy, přičemž vpředu jsou také navíjecí předpínače s omezovačem tahu. Vnější zadní sedadla nabízejí úchyty ISOFIX pro bezpečné upevnění dětské sedačky. Součástí výbavy nového Fordu Focus je rovněž systém upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy, který monitoruje přední i zadní sedadla.

Ve zdokonalené zádržné soustavě samozřejmě nechybějí dva čelní airbagy a \"3D\" boční airbagy na předních sedadlech. 3D boční bezpečnostní vak je tvořen třemi textilními panely namísto obvyklých dvou, což mu dává větší šířku. První i druhou řadu sedadel chrání rovněž okenní airbagy.

Konstrukce čelního airbagu řidiče poskytuje efektivnější ochranu hrudníku díky použití zakřiveného lanka, které \"zatahuje\" spodní část airbagu a zmenšuje tak intenzitu kontaktu s hrudním košem řidiče. Toto nové řešení bude prospěšné zejména starším, ke zranění náchylnějším řidičům a řidičkám. V novém Fordu Focus se objevuje poprvé, ale postupně bude implementováno do řady dalších modelů značky Ford.

K dalším prvkům zádržné soustavy patří například horizontálně deformovatelný sloupek řízení, který v případě čelního střetu ve vysoké rychlosti odklání energii kolize pryč od řidiče a zmenšuje tak riziko poranění hlavy a hrudníku.

Palubní deska je zkonstruována tak, aby byla \"poddajnější\" zejména v dolní části, kde při nehodě hrozí možnost střetu s dolními končetinami cestujících na předních sedadlech.

Inovativní \"válcování na míru\"

Konstrukce karoserie poskytuje celé posádce účinnější ochranu mimo jiné díky zpevněnému B-sloupku, vyrobenému z vysokopevnostní oceli inovativní metodou takzvaného \"válcování na míru\". Tento proces umožňuje vyrobit plát ocelového plechu s proměnnou tloušťkou, takže v místech zvýšeného namáhání je materiál silnější.

Celých 55 % karoserie nového Fordu Focus tvoří vysokopevnostní ocel, zatímco více než 31 % nosné struktury karoserie připadá ultra-vysokopevnostní oceli a oceli s příměsí bóru. Tyto vyspělé materiály umožnily konstruktérům splnit bezpečnostní normy z celého světa a zachovat přitom nízkou hmotnost vozu, která se pozitivně odráží ve spotřebě paliva.

Rozsáhlá paleta systémů aktivní bezpečnosti

Nový Ford Focus se pyšní širokou řadou vyspělých technologií aktivní bezpečnosti, které pomáhají řidiči zachovat si kontrolu nad vozem v kritických situacích. Focus je jako první model značky Ford vybaven Systémem prevence nárazu při nízké rychlosti, který může účinně předcházet dopravním nehodám typickým pro hustý městský a příměstský provoz. Jedná se zejména o náraz zezadu v pomalu jedoucí koloně.

Moderní Elektronický stabilizační program (ESP) tvoří základ mnoha doplňkových systémů aktivní bezpečnosti. Nepřetržitě monitoruje provozní situaci a na základě inteligentní logiky průběžně - a mnohdy zcela neznatelně - zasahuje, je-li to potřeba k zachování jízdní stability. Spadají pod něj následující systémy:

- Protiblokovací systém (ABS) s Elektronickým rozdělovačem brzdného tlaku (EBD) a Regulací brzdného tlaku v zatáčkách (CBC)

- Elektronický brzdový asistent (EBA), Elektronický systém uvedení brzd do pohotovostního stavu (EBP) a Signalizace prudkého brzdění

- Regulace prokluzu kol (TCS), sestávající ze Systému trakční kontroly motoru (ETCS) a Brzdové uzávěrky diferenciálu (BLD)

- Hydraulické zvýšení brzdného účinku na zadní nápravě (HRB)

- Regulace brzdného momentu motoru (EDC)

- Systém stranového přesměrovávání točivého momentu (TVC)

- Asistent pro rozjezd ve svahu

- Systém stabilizace přívěsu

Řada z těchto technologií se ve Focusu objevuje vůbec poprvé.

 

Focus rozpálený do běla

Nový Ford Focus byl testován v těch nejnehostinnějších místech, jaká se na naší planetě vyskytují. Mrzl až na kost v arktickém Švédsku, pekl se do křupava v arizonské poušti a prošel si peklem ve speciální klimatické laboratoři ve Velké Británii.

Součástí Střediska výzkumu a vývoje společnosti Ford v britském Duntonu je kromě jiného budova, kde mohou technici vytvořit ty nejhorší klimatické podmínky, jaké si člověk dokáže představit. Stiskem několika málo tlačítek mohou nastavit teplotu na nesnesitelných 55 °C. Ale i extrémní chlad jim jde na výbornou. Díky osmadvaceti tunám chladicího média zde lze stlačit rtuť v teploměru až k číslu -40 °C!

Tato klimatická laboratoř v Duntonu patří k nejvyspělejším svého druhu na celém světě. Byla vybudována v roce 1999 a stála více než 26,5 milionu britských liber. Má čtyři zkušební komory (z toho dvě opatřené termodynamickým tunelem), šest zátěžových komor a jednu přípravnou dílnu. Jsou zde dokonce i dvě tlakové místnosti, které napodobují nadmořskou výšku v rozsahu 100 m pod úrovní hladiny moře až 4 000 metrů nad mořem.

Zcela nový Ford Focus strávil v této laboratoři stovky hodin. Bruce Thirkettle, vedoucí klimatických zkoušek, vysvětluje: \"Nový Focus prodělal náročné testy v extrémních podmínkách reálného světa, ale při nich jsme vždy limitováni aktuálním počasím v době a místě testů. V naší klimatické testovací laboratoři však dokážeme vytvořit téměř jakékoli klimatické podmínky, s nimiž se Focus může v praxi setkat kdekoliv na světě. Teplotu lze regulovat v rozsahu minus 40 až plus 55 °C, v závislosti na teplotě umíme vytvořit vlhkost až 100 % a speciální světla simulují sluneční záření na rovníku.\"

V každé ze šesti zátěžových komor je místo pro dva automobily. V jedné zrovna stojí Focus s pravostranným řízením, vychlazený přes noc na -30 °C. Přestože má červený lak, nyní je zářivě bílý. Celou jeho karoserii totiž pokrývají miliony drobných ledových krystalů.

\"Tento konkrétní vůz je připravován pro test studeného startu,\" vysvětluje Thirkettle. \"Po šestnáctihodinovém pobytu v teplotě minus 30 °C bude přemístěn do zkušební komory na odvalovací stolici. Nastartujeme motor a ujedeme s vozem krátkou vzdálenost, abychom ověřili, zda motor funguje odpovídajícím způsobem. Extrémní chlad klade vysoké nároky na elektrický systém vozu, který musí poskytnout dostatek energie ke spuštění motoru.\"

To je však pouze jeden z řady extrémních testů, které odborníci Fordu na novém Focusu provádějí. V komoře solární radiace se právě \"peče\" pětidveřový hatchback při teplotě 49 °C. Technici přitom monitorují účinnost klimatizační soustavy.

\"Říkáme tomu zátěžová zkouška klimatizace,\" říká Thirkettle. \"Zahřejeme auto na co nejvyšší teplotu, zhasneme motor a čekáme, jak dlouho bude klimatizaci trvat, než vychladí interiér vozu na přijatelnou úroveň.\"

Více než polovina testů, které se v klimatické laboratoři provádějí, připadá na kalibraci motoru. Laboratoř je proto vybavena dynamometry schopnými simulovat rychlost jízdy až 250 km/h. Dva aerodynamické tunely umějí vytvořit vítr o rychlosti až 225 km/h.

\"U nás v Duntonu umíme naprogramovat dynamometry tak, abychom napodobili podmínky ve skutečném světě,\" dodává Thirkettle. \"Třeba testy ve vysokých nadmořských výškách jezdíme dělat na rakouský Grossglockner, ale stejné stoupání dokážeme replikovat i zde, a navíc můžeme také regulovat atmosférický tlak, aby přesně odrážel změnu nadmořské výšky. Když testujeme výšky přes 3 000 m. n. m., nosí naši technici kyslíkové masky. Hlavní výhodou naší laboratoře je skutečnost, že zde můžeme vytvořit požadované podmínky kdykoliv v roce. Teplotu můžeme nastavit s přesností plus minus 0,6 stupně, relativní vlhkost s přesností plus minus 0,7 % a nadmořskou výšku s přesností plus minus 10 metrů. Při opakovaných testech si tak můžeme být jisti, že případné změny, které v chování vozidla pozorujeme, jsou zapříčiněny testovanými komponenty a nikoliv změnou prostředí.\"

Jen velmi málo řidičů se setká s tak extrémními podmínkami, jaké se simulují v Duntonu, ale pro všechny je jistě uklidňující vědět, že Focus je připraven fungovat i v opravdu špatném počasí.

\"U nás protáhneme auta peklem, aby si zákazníci mohli užívat bezstarostného provozu,\" podotýká Thirkettle. \"Stále musíme jezdit do vzdálených destinací, abychom vyzkoušeli různé druhy povrchu vozovky. Například ve Švédsku na zamrzlých jezerech provádíme přesnou kalibraci elektronických systémů jako ESP nebo TVC. Klimatická laboratoř nám však umožnila stlačit vývojový proces do kratšího časového úseku. Je to nesmírně důležité zařízení, díky kterému jsme schopni zaručit vynikající spolehlivost ve všech provozních podmínkách.\"