name | autoweek.cz

Nový Mercedes-Benz s palivovými články- stoprocentní radost z jízdy, nulové emise

Nový Mercedes-Benz s palivovými články- stoprocentní radost z jízdy, nulové emise

28.08.2009 | Antonín Matějka | Nové modely

Nový vůz třídy B F-CELL představuje první, v sériových podmínkách vyrobený osobní vůz Mercedes-Benz využívající k pohonu palivové články. Tento elektromobil přesvědčuje svými suverénními jízdními výkony na úrovni vozu s dvoulitrovým benzínovým motorem a zároveň schopností uplatnit se v běžném každodenním provozu.

Přitom se jeho bezemisní pohon spokojí při plnění podmínek nového evropského jízdního cyklu v přepočtu s 3,3 litry paliva na 100 kilometrů (naftový ekvivalent). Počátkem příštího roku bude prvních asi 200 těchto vozů dodáno zákazníkům v Evropě a USA.
Nový automobil s palivovými články nabízí vše, co se od vozu Mercedes-Benz očekává. To znamená vysoká úroveň v oblasti bezpečnosti a komfortu, dále pak žádná omezení co se týká vnitřního prostoru i prostoru pro zavazadla. Ale zákazníci se nemusí zříci ani radosti z jízdy, protože použitý elektromotor má nejvyšší výkon 100 kW/136 k a maximální točivý moment 290 Nm, který je k dispozici již s prvním otočením motoru. Chování Mercedesu třídy B F-CELL je naprosto suverénní a jeho dynamické vlastnosti dílem přesahují úroveň vozu poháněného benzínovým dvoulitrem. Přesto se jeho bezemisní pohon spokojí v přepočtu s pouhými 3,3 litru paliva (naftový ekvivalent) na 100 kilometrů ujetých v podmínkách daných evropským jízdním cyklem. Díky dojezdu asi 400 kilometrů a krátkým časům tankování (kolem tří minut) je lokální bezemisní mobilita vozu třídy B F-CELL realizovatelná i na delších trasách.
„V roce 2009 tak přicházíme s dalším milníkem pro zachování mobility. Třída B F-CELL přebírá avantgardní roli prvního automobilu s palivovými články na světě, který vzniká v podmínkách sériové výroby\", říká Dr.Thomas Weber, člen představenstva Daimler AG, zodpovědný za koncernový výzkum a vývoj Mercedes-Benz Cars. Z pohledu technologie je jejím centrem nová generace kompaktního a výkonného systému palivových článků. Tady reaguje ve vzduchu obsažení kyslík s vodíkem uloženým na palubě vozu pod tlakem 700 bar. Výsledkem této reakce je elektrický proud pro elektromotor a vodní pára. Dokonce i při teplotách -25°C disponuje systém palivových článků Mercedesu třídy B F-CELL velmi dobrými startovacími schopnostmi. Při porovnání s modelem třídy A F-CELL představeným v roce 2004, je nový systém výrazně přepracován. Inženýrům Mercedesu se podařilo výrazně vylepšit nejen výkon a točivý moment, ale také dojezd, spolehlivost, startování a komfort. Třída B F-CELL dává nyní radost z jízdy a schopnost uplatnit se v běžném každodenním provozu - a to bez lokálních emisí.
Pro potřeby navýšení výkonu při předjíždění a pro využití energie vozu při brzdění je k dispozici obdobně jako u hybridu se spalovacím motorem litium-ionový akumulátor o výkonu 35 kW a s kapacitou 1,4 kWh. Předností akumulátorů litium-ionového typu oproti obvyklým akumulátorům jsou jejich kompaktní rozměry, vyšší výkon, lepší účinnost při nabíjení a dlouhá životnost.
Třída B F-CELL využívá jedinečnou architekturu sendvičové podlahy, kterou Mercedes-Benz, již také s ohledem na integraci alternativních pohonů zavedl před deseti lety u první generace třídy A. Její výhoda: komponenty pohonu jsou umístěny a chráněny v oblasti, která nevyžaduje žádná omezení prostoru kabiny a k dispozici je prostor pro zavazadla s objemem 416 litrů.
Také výbava třídy B F-CELL je na vysoké úrovni. Nápadné je speciální lakování karoserie a také exkluzivní desetipaprsková kola z lehké slitiny. Interiér s koženým čalouněním, vyhřívání sedadel, klimatizace nebo systém COMAND přinášejí do vozu u Mercedesu obvyklý komfort.
Pro Mercedes typická úroveň bezpečnosti
Provozní bezpečnost třídy B F-CELL je po všech stránkách na stejně vysoké úrovni jako vozů Mercedes-Benz využívající konvenční pohon spalovacím motorem. Integrovaná bezpečnostní koncepce třídy B F-CELL odpovídá specifickým vlastnostem nového systému pohonu. Ta využívá kromě jiného dlouhodobé zkušenosti Mercedesu s palivovými články a s vysokým elektrickým napětím v automobilu. Bezpečnost komponentů souvisejících se specifikou nového pohonu třídy B F-CELL byla optimalizována a potvrzena více než třiceti dodatečnými nárazovými testy.
Palivová síť je základním předpokladem
Více než stovkou zkušebních vozů, které najely přes 4,5 milionu testovacích kilometrů získal Daimler a Mercedes-Benz ve světovém měřítku nejrozsáhlejší zkušenosti s automobily, které využívají palivové články. Třída B F-CELL je dalším důkazem toho, jak vysoký stupeň vyzrálosti tato technologie již dosáhla. Aby se lokálně bezemisní provoz stal realitou ve větším rozsahu, je nyní zapotřebí vybudovat plošnou síť čerpacích stanic vodíku. Mercedes-Benz se v této záležitosti angažuje kromě jiného v rámci společných projektů.
Mercedes-Benz pohlíží na vývoj elektromobilů s akumulátory a pohonem palivovými články pro lokálně bezemisní provoz budoucnosti jako doplnění flotily automobilů, které využívají spalovací motory se špičkovou technologií. Moderní naftové a benzínové motory budou i z dlouhodobějšího pohledu hrát důležitou roli - v individuální dopravě u osobních vozů a to zvláště na dlouhých tratích, ale především v přepravě nákladu užitkovými vozy. V městském provozu bude počet elektromobilů narůstat.

 

Technická data vozu Mercedes-Benz třídy B F-CELL

 

Pohon                                     Elektromotor s palivovými články
Výkon (kW/k)                          100/136
Točivý moment (Nm)                290
Nejvyšší rychlost (km/h)          170
Spotřeba
(l ekvivalent nafty/100 km)      3,3

CO2 (g/km min.-max.)             0,0
Dojezd (km) podle evrop.cyklu 385
Kapacita/ Výkon li-ion akumul.
(kWh/kW)                                1,4/35
Studený start                           do -25oC