name | autoweek.cz

Nový Passat – jistota pro ty, kteří odmítají elektromobilitu

Nový Passat – jistota pro ty, kteří odmítají elektromobilitu

01.09.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Již za pár dní bude při IAA Mobility v Mnichově poprvé k vidění Volkswagen Passat Variant - vyvinutý v Mladé Boleslavi. Devátá generace přichází jen jako kombi opět také jako plug-in hybrid ale i s turbodiesely.

Když před půl stoletím Volkswagen uvedl první Passat, ten se stal králem střední třídy a zůstal jím i v době, kdy ji ostatní až na sesterskou značku Škoda opustili aby se zaměřili na expandující SUV a elektromobily. Také Volkswagen už se zaměřuje na elektromobily (a zatím i SUV), a tak vývoj deváté generace Passatu předal do Mladé Boleslavi. Nový Passat přijde na trh v prvním čtvrtletí roku 2024.

 

Pro konzervativní klientelu

Zákazníci kupující Passaty neradi experimentují, chtějí používat spíše to, co je vyzkoušeno a nesnaží se být přehnaně moderní. Passat je proto logicky jistotou pro ty řidiče, kteří odmítají elektromobilní revoluci. Volkswagen nicméně chce k 34 milionům dosud prodaných vozů s nastupující devátou generací přidat ještě několik dalších. Současně chce dokázat, že navzdory problémům, jimž čelil při uvedení Golfu 7. generace a základního elektrického ID.3, stále dokáže nabídnout automobil skutečně vycházející vstříc potřebám jeho zákazníků.

 

Proto je pozoruhodné, že vývojem nové generace byli pověřeni technici ve společnosti Škoda Auto. Hra se tedy obrátila: nový Passat vznikal souběžně s novou generací sesterského modelu Superb, který paradoxně bude i jeho největším konkurentem. A nejen to - místo v Emdenu se nový Passat bude vyrábět v Bratislavě – stejně jako nový Superb.

 

Zepředu vypadá Passat velmi povědomě, což je zcela logické. S 4917 mm jeho délka narostla o 144 mm a šířka se zvětšila o 20 mm na 1852 mm. Díky o 50 mm delšímu rozvoru (2841 mm) je víc místa na zadních sedadlech a zavazadlový prostor se zvětšil o 40 l na 690 l, po sklopení sedadel 1920 l.

 

Komfort a jednoduché ovládání

Při vývoji byl důraz kladen na aerodynamiku, vysokou kvalitu i komfort a samozřejmě využití nových technologií. Mezi hlavní přednosti nového Passatu Variant patří nová generace kokpitů s velkými displeji, nová sedadla ergoActive s funkcí tlakové bodové masáže a adaptivní podvozek DCC Pro.

 

Kompletně předělaný interiér zaujme velkoplošnými displeji s 10“ digitálním kokpitem, head displejem a velkou 15“ obrazovkou Discover Pro Max z ID.7 nad středovou konzolí. Technickým základem je nejnovější generace modulárního systému infotainmentu MIB4. Pokud jde o koncept ovládání, Volkswagen záměrně učinil krok zpět, takže majitelé jeho elektromobilů mohou majitelům Passatu jen závidět. Pod centrálním displejem je podsvícená lišta s hlavními ovladači a na volantu klasická tlačítka.

 

Nová i tradiční technika

Nový evoluční stupeň modulární platformy MQB evo tvoří technický základ pro dva nově vyvinuté plug-in hybridní pohony eHybrid se systémovým výkonem 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k). Je v nich použit nový zážehový motor 1,5 TSI evo2 ve spojení s novým akumulátorem s kapacitou 19,7 kWh (předchůdce měl 10,6 kWh). Ten umožňuje dojezd na čistě elektrický pohon 100 km. Nově lze k nabíjení akumulátoru používat také stejnosměrné rychlonabíjecí stanice s výkonem až 50 kW.

 

Novinkou je také 48 V mild-hybridní pohon 1,5 eTSI s výkonem 110 kW (150 k), který umožňuje „plachtění“ bez motoru. Dva přeplňované zážehové motory 2,0 TSI mají výkon 150 kW (204 k) resp. 195 kW (265 k) a tři turbodiesely 2,0 TDI nabídnou 90 kW (122 k), 110 kW (150 k) nebo 142 kW (193 k). Varianty se 195 kW a 142 kW mají standardně pohon všech kol 4Motion, ostatní verze mají pohon předních kol. Vždy je standardem dvouspojková převodovka DSG.

 

Adaptivní řízení podvozku DCC Pro odráží novou úroveň technologie. Jeho rozpětí dynamiky a komfortu slibuje ustavit nové standardy ve střední třídě. Umožňuje to poprvé u VW použitá dvouventilová technologie tlumičů.

 

S novým Passatem Variant lze na dálku zaparkovat a vyjet z parkovacího místa pomocí chytrého telefonu prostřednictvím Park Assist Pro. Pokud má Passat paměťovou funkci pro Park Assist Pro, může systém zaznamenat posledních 50 m cesty. Pokud Passat opět dojede této pozice - například do vjezdu do domácí garáže - nabídne převzetí parkování.