name | autoweek.cz

Nový Prius snižuje spotřebu předvídáním jízdy

Nový Prius snižuje spotřebu předvídáním jízdy

28.08.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid dosahuje dlouhý dojezd v elektrickém režimu a nízkou spotřebu paliva využitím vyspělých technologií. Podle dosavadních jízd a stylu řidiče například dokáže upravit výkon hybridního systému.

Pátá generace modelu Prius přichází s inovativními a průkopnickými řešeními. Největší změny oproti předchozí generaci přineslo plug-in hybridní hnací ústrojí 5. generace. Kombinuje motor TNGA 2,0 l o výkonu 112 kW (152 k) s novým elektromotorem vpředu o výkonu 120 kW (160 k). Největší výkon systému je 164 kW (223 k), což je téměř dvojnásobek výkonu předchozí generace (90 kW/122 k). Výkonný hybridní systém je rovněž vysoce účinný. Dosahuje spotřebu paliva pouhých 0,5-0,7 l/100 km, což odpovídá extrémně nízkým emisím CO2 v kombinovaném cyklu – 11-16 g/km.

 

Nižší hmotnost a vyšší tuhost nosné konstrukce byly dosaženy využitím platformy GA-C druhé generace v architektuře TNGA. Nízké těžiště získal umístěním akumulátoru pod zadní sedadlo a posunutím palivové nádrže níž a víc dopředu.

 

Nízká spotřeba paliva díky systému Predictive Efficient Drive

Prius Plug-in Hybrid je první model Toyoty s novým systémem Predictive Efficient Drive, umožňujícím snížit spotřebu paliva. Na základě uskutečněných jízd a jízdního stylu řidiče automaticky optimalizuje výkon hybridního systému. Díky údajům z navigačního systému dokáže identifikovat místa, kde řidič nejčastěji příliš prudce brzdí, a navrhne mu brzdit dřív, aby získal zpět co nejvíce energie.

 

Když se vůz blíží k dálnici nebo příjezdové cestě, kde je potřeba vyšší výkon, systém přepne vůz do hybridního režimu a v městských zónách zajistí automatická aktivace elektrického režimu tichou jízdu bez emisí. S přibývajícím počtem ujetých kilometrů, a tedy i získaných údajů, se účinnost systému zvyšuje.

 

Ještě delší dojezd v režimu EV

V každodenním provozu lze Prius Plug-in Hybrid používat jako elektromobil. Díky velkému akumulátoru s kapacitou 13,6 kWh je dojezd v elektrickém režimu až 86 km, což umožňuje absolvovat každodenní jízdu bez nutnosti spouštět spalovací motor. Použití akumulátoru s vyšší kapacitou umožnil také systém Regeneration Boost.