name | autoweek.cz

Nový Renault Mégane R.S.

Nový Renault Mégane R.S.

05.06.2018 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Nový Renault Mégane R.S. navazuje na dvě předchozí generace špičkových kompaktních hot hatchů z divize Renault Sport. Nabídne výjimečný řidičský zážitek na silnici i na okruhu s aktivním řízením všech kol 4Control.

První Mégane R.S., odvozený z Mégane II. generace, se představil v roce 2003. Třetí generace modelu Mégane převzala štafetu v roce 2009. Prvních dvou generací Mégane R.S. se vyrobilo 53 000 kusů. Nová generace přichází s podvozkem poprvé vybaveným systémem 4Control s aktivním řízením všech kol a tlumiči s hydraulickými dorazy.
 
Řízení všech kol 4Control
Systém 4Control s aktivním řízením všech kol zlepšuje obratnost v ostrých serpentinách i stabilitu v rychlých táhlých zatáčkách na silnici i na okruhu. Tento systém je v segmentu sportovních kompaktů použit vůbec poprvé na světě. Specialisté z Renaultu Sport zásadně naladění systému 4Control přepracovali, aby ho adaptovali pro vysoce výkonný sportovní vůz. Tak bylo dosaženo ještě mnohem efektivnějšího jízdního zážitku. Systém je součástí sériové výbavy u podvozků Sport i Cup.
 
V nízké rychlosti se zadní kola natáčejí v opačném směru vůči předním maximálně v úhlu 2,7°. Systém 4Control se uplatní na klikatých silnicích, kde přináší o 20 % přímější řízení a ostřejší jízdní vlastnosti. Zvolené nastavení přináší lepší nájezdy do zatáček. Ve velké rychlosti se přední i zadní kola natáčejí stejným směrem maximálně v úhlu 1° u zadních kol, což zvyšuje stabilitu. Změna smyslu natáčení je nastavena na 60 km/h. Jen v režimu Race pro jízdu na závodní trati je zvýšena na 100 km/h aby řidiči pomohla umístit vozidlo do správné stopy a umožnila co nejdřív akcelerovat ve výjezdu ze zatáčky. 
 
Tlumiče s hydraulickými dorazy
Druhou novinkou na podvozku jsou tlumiče s hydraulickými dorazy. Jak se blíží konec zdvihu tlumiče, sekundární píst tlumí pohyb před nárazem do dorazu tlumiče a hydraulický doraz pohltí energii. To zabraňuje odskakování kol a zabezpečují optimální kontakt mezi pneumatikami a silnicí. 
 
Dvě varianty podvozku
Nový Mégane R.S. je dostupný se dvěma variantami podvozku Sport a Cup. To umožňuje volit mezi dvěma druhy jízdních vlastností. Každý podvozek má specifické nastavení pružin, tlumičů, dorazů tlumičů a tuhosti stabilizátoru. Nové tlumiče a elektronicky řízený systém přerozdělování točivého momentu, působící nezávisle na brzdy předních kol, umožňuje omezit nedotáčivost a optimalizovat záběrové schopnosti na výjezdu ze zatáčky.
 
Podvozek Cup je určený pro intenzivní sportovní využití, především pro jízdu na okruzích. Má tužší tlumiče a nový mechanický samosvorný diferenciál Torsen.  
 
Nový motor
Novou verzi motoru 1,8 turbo s přímým vstřikováním vyvinuli vývojáři Renault Sport Cars a Renault Sport Racing ve Viry-Châtillon. Tato verze motoru TCe 280 poskytuje výkon 205 kW (280 k) při 6000/min. Klíčovým faktorem je především největší točivý moment 390 N.m, který je k dispozici v rozsahu otáček od 2400 do 4800/min. Aby se dosáhly požadované výkonnostní parametry, specialisté navrhli zcela novou hlavu válců s účinnějším chlazením, které rozvádí teplo co nejblíže ke spalovací komoře.
 
Práce se soustředila také na turbodmychadlo typu twin scroll, které zlepšuje točivý moment v nízkých otáčkách. Pro usnadnění přístupu vzduchu do motoru bylo sací potrubí přepracováno přidáním druhého přívodu vzduchu a většího filtru vzduchu. Na ventilových zdvihátkách je povrchová úprava DLC (Diamond Like Carbon) a pro povrchovou úpravu vnitřku válců to je MBC (Mirror Bore Coating). 
 
Možnost volby ze dvou převodovek
K dispozici i nadále zůstává většinou řidičů preferovaná přímo řazená šestirychlostní převodovka. Nově ale je dostupná také šestistupňová dvouspojková převodovka EDC zesílená tak, aby zvládala velký točivý moment a vysoké otáčky motoru sportovního vozu. Na základě požadavků na zrychlení a požadovanou maximální rychlost vývojáři Renaultu Sport nastavili specifické zpřevodování a logiku řazení spojenou s režimy Multi-Sense, které se přizpůsobí všem stylům jízdy.
 
Převodovka EDC disponuje, stejně jako závodní automobily, řazením páčkami pod volantem. Rychlost řazení závisí na zvoleném režimu Multi-Sense: hladké komfortní řazení Comfort a Normal, rychlejší řazení se zesíleným zvukem Sport nebo efektivní a nekompromisní s ještě rychlejší změnou rychlostních stupňů Race. V režimech Sport a Race převodovka EDC poskytuje také funkce Multi Change Down, kdy v manuálním režimu lze při brzdění současně podřadit o několik rychlostních stupňů najednou, a Launch Control, která díky co nejefektivnější práci se spojkami a předpřípravě turbodmychadla umožňuje okamžitou akceleraci jako při závodech. V režimu Sport je protiprokluzový systém nastaven tak, aby zabezpečil co nejlepší trakci při akceleraci. 
                
Úpravy vzhledu
Mégane R.S. má širší rozchod kol a prvky převzaté ze světa motorsportu. Přední nárazník s širokým přívodem vzduchu je s integrovaným spoilerem. Zadní nárazník integruje difuzor a centrální výfuk Mégane R.S. a nad tím je zadní spoiler. Specifické boční panely karoserie rozšiřují blatníky vpředu o 60 mm a vzadu o 45 mm ve srovnání s Mégane GT. Se světlou výškou sníženou o 5 mm a novými koly o rozměrech 18“ nebo 19“ vypadá vůz agresivněji. To u podvozku Cup ještě podtrhují brzdy Brembo s červeně lakovanými třmeny.
 
Unikátní palubní telemetrie
Systém Multi-Sense nastavuje reakci motoru, mapování plynového pedálu, logiku i rychlost řazení a tuhost řízení. K dispozici je pět režimů: Comfort, Normal, Sport, Race a Perso. Různé režimy jsou dostupné přes dotykový displej R-Link 2. Tlačítko R.S. Drive nabízí zkratku k režimům Sport a Race.
 
Palubní telemetrie pro zobrazování jízdních dat nabízí nový zážitek. K dispozici jsou dvě verze. R.S. Monitor syntetizuje informace ze 40 senzorů ve vozidle. Na dotykovém displeji systému R-Link 2 je možné v reálném čase zobrazit řadu parametrů vozidla: zrychlení, brzdění, úhel volantu, fungování systému 4Control, teploty a tlaky atd. Novinkou v segmentu je R.S. Monitor Expert, který umožňuje natáčet video z jízdy a doplňovat jej telemetrickými daty, která mohou být okamžitě sdílena prostřednictvím aplikací pro smartphony iOS a Android.  R.S. Monitor Expert může data exportovat na webovou stránku R.S. Replay pro vizualizaci jízdy, analýzu řízení a porovnání s ostatními uživateli.
 
Vhodný i pro normální jízdu
Nový Renault Mégane R.S. je současně využitelný v každodenním životě. Pro pohodlí a bezpečnost je vůz vybaven všemi špičkovými technologiemi jako standardní Mégane - Head-Up displejem, asistenčními systémy ADAS včetně adaptivního tempomatu ACC, aktivního nouzového brzdění AEBS, varování o bezpečné vzdálenosti DW, rozpoznávání dopravních značek s upozorněním na rychlostní omezení OSP s TSR, systému sledování mrtvého úhlu (BSW), couvací kamery a parkovacího asistentu Easy Park Assist. Multimediální systém R-Link 2 s online připojením je s dotykovým displejem - 7“ ve vodorovném uspořádání nebo 8,7“ ve vertikálním uspořádání.
 
Nový Mégane R.S. se vyrábí v závodě Renault v Palencii 235 km severozápadně od Madridu. Koncem roku 2018 Renault Sport nabídne verzi Trophy s motorem o výkonu 300 k s maximálním točivým momentem 400 N.m. Podvozek Cup, 19" disky kol z lehkých slitin a bi-materiálové brzdové kotouče budou pro tuto verzi standardem.
 
Základní cena je 719 900 Kč, za verzi s převodovkou EDC 759 900 Kč. Stejně jako na jiné modely platí i pro Mégane R.S. záruka Renault na 5 let.