name | autoweek.cz

Nový Touareg na český trh

Nový Touareg na český trh

26.05.2010 | Vladimír Rybecký | Nové modely

V Motorlandu Bělá pod Bezdězem měl českou premiéru nový Volkswagen Touareg. V přilehlém bývalém vojenském prostoru pak ukázal své mimořádné kvality při jízdě v různorodém terénu.

Volkswagen Touareg je symbolem úspěchu. Od roku 2003 se jej prodalo více než půl milionu kusů. Jen v České republice to bylo 2251 vozů.

Druhá generace přichází na trh ve zdánlivě špatnou dobu. Krize vyvolala pokles zájmu o velká SUV. Jenže v případě Touaregu to neplatí. Od představení vozu na autosalonu v Ženevě na začátku března se jen v České republice už prodalo 130 kusů a podobně velký zájem, překonávající ta nejoptimističtější očekávání, je i v jiných zemích.

Ač nová generace nese podobné základní rysy jako ta první, novinka je výsledkem zcela nového vývoje. Opět jde o robustní SUV se špičkovou kvalitou zpracování, vysokou úrovní komfortu a vynikajícími schopnostmi pro jízdu v terénu. Přijíždí ale s řadou technických novinek.

Druhá generace je o 41 mm delší o 12 mm širší a o 17 mm nižší, přičemž bylo sníženo i těžiště vozu. Významnou změnou je snížení pohotovostní hmotnosti vozu o plných 208 kg (tj. o 10 %!), ačkoliv byla současně zvýšena tuhost nosné struktury v krutu o 5 %.

Styl se nikterak nezměnil, byť byly aplikovány nové prvky designu převzaté z dalších nových modelů značky představených v posledních měsících. Pozměněné tvary vozu přinesly významné snížení součinitele aerodynamického odporu z cx = 0,38 na cx = 0,35. K tomu se přidává ještě menší čelní plocha.

Interiér je více funkční a současně komfortnější. K většímu komfortu jízdy napomáhají i lépe tvarovaná sedadla, a to i v základní verzi. Prodloužením rozvoru o 38 mm se zvětšil prostor pro kolena cestujících na zadním sedadle o 100 mm. Navíc zadní dělená sedadla jsou podélně posuvná o 160 mm, což umožňuje zvětšení zavazadlového prostoru z 580 na 670 l. Skolpením zadních sedadel lze získat 1642 l.

Stejně jako první generace Touaregu je i nová verze nabízena v sériovém provedení s ocelovými vinutými pružinami nebo na přání se pneumatickým odpružením. To je nově tvořeno uzavřeným okruhem naplněným nikoliv vzduchem ale dusíkem, takže rychleji reaguje na změnu nastavení.

Motory jsou všechny nové s přímým vstřikováním paliva a všechny přinášejí znatelně menší spotřebu pohonných hmot. Nový hospodárnější motor V8 TDI nahrazuje V10 TDI.

Oba třílitrové motory jsou vybaveny technologií Blue Motion, což zahrnuje systém Stop&Start (ten lze při jízdě v terénu vypnout) a rekuperací energie při brzdění. Jako první SUV je Touareg standardně vybaven osmirychlostní samočinnou převodovkou dodávanou firmou ZF.

Úplnou novinkou v nabídce je verze s hybridním pohonem. Jde o první SUV evropské značky vybavené tímto systémem. Hybridní pohon kombinuje zcela nový mechanicky poháněným dmychadlem přeplňovaný zážehový motor 3,0 l TSI s elektromotorem. Tento systém umožňuje jízdu na čistě elektrický pohon rychlostí až 50 km/h na vzdálenost 2-3 km. Touaregu Hybrid může, stejně jako všechny ostatní verze, tahat přívěsy o hmotnosti až 3,5 t. Vůz s hybridním pohonem je o 175 kg těžší než normální verze.

Novinkou je možnost volby ze dvou systémů pohonu všech kol. Vzhledem k tomu, že většina zákazníků Touareg využívá především k jízdě po silnici, nabízí se nově základní varianta 4Motion, umožňující všestranné využití (Allroad). Ta je vybavena mezinápravovým samosvorným diferenciálem Torsen doplněným o elektronické asistenční systémy (ABS, ASR, EDS), které při volbě režimu Off Road reagují odlišně než při jízdě po silnici, a k nimž se v terénu přidává systém HDA usnadňující sjíždění strmých svahů. Při režimu On Road se točivý moment rozděluje mezi obě nápravy v poměru 40/60 %, zatímco v režimu Off Road jej mezinápravový diferenciál rozděluje podle okamžité potřeby.

V kombinaci s motorem V6 TDI o 126 kW lze v rámci nadstandardního paketu Terrain Tech získat i verzi 4XMotion nabízející větší možnosti volby nastavení pro jízdu v terénu. Zde je k dispozici redukce, uzávěrka mezinápravového i zadního diferenciálu či možnost změny světlé výšky pomocí změny nastavení pneumatického pérování.

Z novinek nadstandardní výbavy je třeba vyzdvihnout nový navigační systém RNS 850 s názornějším zobrazením a umožňující jeho prostřednictvím měnit nastavení různých systémů a využívat Bluetooth komunikující se všemi systémy mobilních telefonů.

Další zajímavou novinkou je systém Area View. Pomocí jeho kamer lze sledovat dění kolem celého vozu, což lze využívat jak v terénu, tak například i při výjezdech do nepřehledných křižovatek ve městech.

Nový Touareg je prvním vozem na světě s kamerovým asistenčním systémem pro trvalou funkci dálkových bi-xenonových světlometů Dynamic Light Assist. K dispozici je i adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) s radarovými snímači a systém Front Assist brzdí v případě potřeby až do úplného zastavení.