name | autoweek.cz

O bezpečnosti velkých automobilů

O bezpečnosti velkých automobilů

15.07.2011 | Ivana Rybecká | Trendy

Diskuse o bezpečnosti velkého automobilu a nebezpečnosti malého vozu nabrala nový zajímavý směr, neboť výzkumníci z UC Berkley zveřejnili zprávu, podle které velké automobily podstatným způsobem zvyšují riziko úmrtí na amerických silnicích.

Nedávné údaje o většině úmrtí při dopravních nehodách ukazovaly, že velké automobily jsou pro řidiče skutečně bezpečnější. Jenže nová zpráva toto zjištění zpochybňuje.

Průzkum probíhal v osmi státech. Zjišťoval typ a hmotnost vozidel zapojených do nehody prostřednictvím jejich státních poznávacích značek. Na základě analýzy získaných údajů výzkumníci jednoznačně potvrdili, že těžké automobily zabíjejí.

Pokud je jedno vozidlo o 453 kg těžší než druhé, smrtelná nehoda je pravděpodobná ze 47 %. Pravděpodobnost je o to větší, pokud tím těžkým automobilem je SUV, pick-up nebo minivan. S rostoucí výškou vozidla se totiž násobí poškození menšího vozu.

Výzkumníci se poté pustili do výpočtu hodnoty vnějšího rizika, které způsobují naše robustnější vozy. Nejprve prověřili případ, kdy řidič volil mezi vozem z modelového roku 1989 o průměrné hmotnosti 1359 kg nebo z roku 2005 o hmotnosti 1630 kg. Těžší automobil vykázal riziko úmrtí vyšší o 0,00027 na jeden vůz, což odpovídá 27 úmrtím na 100 000 takových vozidel. Pokud to vztáhneme na všechny řidiče, odpovídá to celkovým nákladům 35 miliard dolarů na rok při použití hodnoty statistického života Ministerstva dopravy USA ve výši 5,8 milionů dolarů. V porovnání se situací, kdy řidič zvolil nejmenší dostupný automobil, jako je Smart ForTwo, jsou náklady 93 miliard dolarů na rok. Hodnota vyšplhá nad 150 miliard dolarů za rok, pokud zahrnete náklady na úmrtí chodců a motocyklistů a zahrnete vzájemné kolize více automobilů.

Nejnovější studie však sotva ukončí debatu na toto téma. Koneckonců vozidla se v průběhu desetiletí stále zvětšují a počet úmrtí na ujetý kilometr prozatím klesá. Jak si autoři zprávy z Berkley vysvětlují tento protichůdný trend?

Problémem je to, že na amerických silnicích existuje směsice těžších a lehčích automobilů a největší nebezpečí vzniká tehdy, když se spolu potkají takto rozdílná vozidla. Autoři uvádějí, že při nehodách je nejnebezpečnější relativní hmotnost.

Nedávný růst obliby lehčích vozidel, k němuž přispěla vysoká cena benzinu a změna standardů v hospodárnosti, zvýšila obavy o větší pravděpodobnosti úmrtí při kolizích. Podle jedné studie vedlo zavedení hospodárnějších vozidel v 80. letech ke 2000 dalších úmrtí.

Není těžké si představit, že pokud Američané začnou ve velkém kupovat ultralehké automobily, stoupne následkem toho počet smrtelných nehod. To není příjemné pomyšlení. Věčný strašák amerických předpisů pro automobilový průmysl, kompromis mezi bezpečností a hospodárností, prostě dosud nezmizel. Jaké je řešení? Vzhledem ke vztahu mezi velkými vozy a nejhoršími nehodami by mělo smysl, aby provoz takových vozů byl dražší. Toho by se dalo docílit pojištěním nebo soudními žalobami. Ekonomové navrhují daň na benzin, neboť je to jednoduché a protože spotřeba benzinu je přímo úměrná jak ujetým kilometrům tak hmotnosti vozidla. Uvádějí, že 35 miliardám dolarů dodatečných nákladů způsobených každoročně těžšími vozidly by odpovídala daň 27 centů na galon benzínu. Částce 150 miliard dolarů dodatečných nákladů by pak odpovídala daň za galon benzinu převyšující 1 dolar (což by odpovídalo ceně benzinu okolo 26 Kč/l).