name | autoweek.cz

Obavy z Wi-Fi

Obavy z Wi-Fi

05.03.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilový průmysl má obavy z bezpečnostních rizik plynoucích z rozšiřování použití Wi-Fi. Hrozí nebezpečí rušení systémů V2V. Ty po letech vývoje a milionech investic dospěly do úrovně blížící se možnosti použití v sériové výrobě.

Automobilky a dodavatelé říkají, že snaha Američanů o rozšíření používání Wi-Fi v autech by mohla způsobit rušení technologií zabraňujících nehodám, jejíž cena na jedno vozidlo je jen 100 dolarů a dokáží ročně zachránit tisíce životů.

Federální úřad pro komunikace FCC možná navrhne pravidla, jak povolit novým uživatelům používat zařízení vysílající radiové vlny v blízkosti těch, které jsou od roku 1999 vyhrazeny pro vývoj bezdrátových komunikací mezi automobily. Tato technologie, která se nyní testuje na silnicích Michiganu, je možná předchůdcem automobilů se samočinným řízením. Je zde paralela s konfliktem týkajícím se zbankrotovaného poskytovatele satelitního příjmu LightSquared Inc. Návrh společnosti na vytvoření bezdrátové sítě úřad nejprve odsouhlasil, ale pak souhlas zrušil, protože se prokázalo, že její signály narušují navigaci GPS.

Obchodní asociace, zastupující automobilky jako Ford Motor nebo Toyota Motor, stejně jako Delphi Automotive, Denso a Robert Bosch podepsaly dopis zaslaný předsedovi FCC Juliovi Genachowskému, ve kterém protestují proti novému spektru Wi-Fi.

Dodavatelé technologií pro komunikaci mezi vozy, kteří věnovali deset let a utratili stovky milionů dolarů při jejím vývoji, říkají, že otevření sousedních radiových vln dalším uživatelům může způsobit narušení v oblasti, kde není prostor pro chybu.

Technologie vozům umožňuje navzájem komunikovat na krátký dosah, kdy zjistí že se přibližují na křižovatce, mohou do sebe narazit v souběžných pruzích nebo že se k vozu před sebou blíží příliš rychle. Automobilky říkají, že systémy by mohly být nainstalovány v nových vozech za zhruba 100 dolarů na vozidlo nebo prodávány na poprodejním trhu. „Tvrdě jsme pracovali,“ řekl Scott Belcher, ředitel společnosti Intelligent Transportation Society of Americe z Washingtonu, která zastáncem bezpečnosti provozu. „Jsme konečně v bodu, kdy vidíme výsledky. A to vše máme riskovat, aniž známe odpověď.“

Genachovski v lednu řekl, že agentura chce povolit Wi-Fi služby v sekci radiových vln, kde se již podobné využití vyskytuje, stejně jako experimentální frekvence automobilového průmyslu. Plán na Wi-Fi, vzdušné internetové připojení, které lze najít po celém světě v kavárnách a kancelářích, je součástí strategie prezidenta Baracka Obamy na rozšíření sdílení radiových vln, čím se má vyřešit nedostatek frekvencí.

„Jakmile se pustí toto spektrum, očekáváme, že se uleví zahuštěným Wi-Fi sítím ve společenských centrech a letištích,“ řekl Genachowski. Ti co podporují FCC, říkají, že uživatelé radiových sítí se musí přizpůsobit tím, že budou používat technologie, kterou mohou sbírat určené signály a nevšímat si rušivého přenosu.

Technologie komunikace mezi vozy se testuje v Ann Arbor v Michiganu na téměř 3000 automobilech, nákladních automobilech a autobusech. Americké ministerstvo dopravy utratilo ve spolupráci se soukromým sektorem miliony dolarů za výzkum a vývoj technologie. Regulátoři automobilové bezpečnosti na konci roku možná rozhodnou, zda bude vyžadována v nových automobilech. „Existuje obrovská potenciál omezit nejen smrtelná zranění, ale také méně vážné nehody, které na dálnicích způsobují velké dopravní zácpy,“ řekl Michael Cammisa, ředitel pro bezpečnost u Asociace globálních automobilek, kam patří Toyota a Honda, které jsou členy vládní skupiny podílející se na vývoji technologie. „Tento možný užitek by se nemusel naplnit,“ řekl Cammisa. „Obáváme se rušení, pokud tato další zařízení budou používat stejné spektrum.“

Americká agentura Národní úřad pro silniční bezpečnost uvádí, že 80 % nehod, včetně těch, při kterých řidiči nejsou zraněni, by se dalo zabránit nebo zmírnit jejich intenzitu, pokud by vozy byly vybaveny těmito systémy.

„Podporujeme snahy, které určí spektrum, které se dá využít pro rozšíření aplikací Wi-Fi,“ sdělují obchodní skupiny automobilového průmyslu. „Avšak vzhledem k více než 30 000 každoročních úmrtím na silnicích USA věříme, že je zásadní, aby snahy o otevření dodatečného spektra nebudou na úkor revolučních technologií zachraňujících životy.“