name | autoweek.cz

Obchodní válka se vrací jako na horské dráze
28.05.2025 | Aktuality
Aktuality Reuters z automobilového průmyslu od Victorie Waldersee, německé automobilové korespondentky z Berlína. Tentokrát jak Tesla v Evropě pokračuje v propadu prodeje, Čína kritizuje průmysl kvůli prodeji „ojetých“ vozů a křížová palba cel zasáhla japonské dodavatele automobilek.
Zdá se, že jsme zpátky na horské dráze oznamování cel a obratů. Po třídenním zpravodajském odkladu od pátku do neděle dorazila záplava e-mailů a projevů paniky z možnosti 50% cla na evropský export do Spojených států, po níž následovala záplava odvolání poté, co americký prezident v neděli večer změnil kurz s odvoláním na „velmi milý“ hovor s předsedkyní Evropské komise von der Leyenové.
Zdroje nám sdělují, že Brusel a představitelé průmyslu se snaží dohodu uzavřít do 9. července. Evropská komise požádala evropské společnosti, aby se podělily o podrobnostech týkajících se plánovaných investic v USA, což je nejnovější pokus upozornit americkou administrativu Donalda Trumpa na to, jak propojené jsou obě ekonomiky, přičemž automobilový průmysl je středem tohoto vztahu.
Prodej Tesly v Evropě stále klesá i přes nový Model Y
Veškeré naděje, že modernizovaný Model Y amerického výrobce elektromobilů Tesla oživí prodej v Evropě, byly zmařeny dubnovými údaji o prodeji. Prodej značky klesl již čtvrtý měsíc po sobě – tentokrát o 49 %, čímž se její podíl na trhu v celém regionu snížil na pouhých 0,7 % z 1,3 % před rokem.
Analytici spekulovali, zda prudký pokles prodeje amerického výrobce elektromobilů byl způsoben odporem proti politickým názorům generálního ředitele Elona Muska, nebo zda je to jednoduše kvůli stárnoucí modelové řadě. Vzhledem k tomu, že Model Y je na trhu od března, tak špatné výsledky Tesly v minulém měsíci naznačují, že problém není jen v politice: ani její nový vůz nezískává fanoušky Tesly zpátky.
Mezitím poptávka po elektromobilech jiných značek v Evropě nadále roste, přičemž prodej vozů na akumulátory vzrostl o 27,8 % oproti předchozímu roku.
Čínský dilema s prodejem „ojetých“ aut
Ministerstvo obchodu Číny zaujala metoda nafukování prodejních čísel na automobilovém trhu: prodej registrovaných aut s nulovým počtem najetých kilometrů na trhu s ojetými vozy jako „ojetých“. To znamená, že stejné auto může být označeno jako prodané vícekrát, což automobilkám pomáhá dosáhnout agresivní prodejní cíle.
Jak uvedly zdroje Reuters v Šanghaji průmyslové organizace a výrobci automobilů, včetně společností BYD a Dongfeng Motor, se setkají s vládními úředníky, aby o této praxi diskutovali.
Minulý týden předseda čínské automobilky Great Wall Motor Wei Jianjun řekl čínské mediální agentuře Sina Finance, že nejméně 3000 - 4000 prodejců na čínských platformách ojetých vozů prodává registrovaná auta, která nikdy nebyla řízena jako „ojetá“.
Celní křížová palba zasáhla japonské dodavatele automobilek
Japonská síť dodavatelů automobilek, kterou tvořily tisíce malých výrobců, po celá desetiletí prosazovala strategii postupného zlepšování výroby a zefektivnění montážních linek, založenou na metodách vyvinutých společností Toyota, s cílem proměnit Japonsko v průmyslový kolos.
Trumpova cla jsou tak rozsáhlá, že hrozí zhatit tento opatrný přístup, který japonští dodavatelé automobilů po celá desetiletí zvládali, přičemž někteří z nich již opatrně přecházeli do jiných odvětví, aby se ochránili před vzestupem elektromobilů.
Reportéři agentury Reuters se podrobně ponořili do společnosti Kyowa Industrial, výrobce automobilových součástek, která začala s vývojem neurochirurgických nástrojů v roce 2016, když si její majitelka Hiroko Suzuki (65) uvědomila, že elektromobily nakonec sníží poptávku po součástkách motorů. Firma začala tyto nástroje v USA prodávat loni. Nyní čelí clům na automobily i zdravotnické prostředky.
Japonští představitelé tvrdí, že průmysl bude možná muset využít příležitosti k tvrdému zapracování na své konkurenceschopnosti v době elektromobilů.
Rychlá kola
Společnost Volvo Cars v rámci restrukturalizace, oznámené minulý měsíc, propustí 3000 převážně administrativních pracovníků, což je asi 15 % jejích kancelářských zaměstnanců. Společnost se potýká s vysokými náklady, zpomalením poptávky po elektromobilech a obchodní nejistotou.
Tesla se chystá zahájit testování své dlouho slibované služby robotaxi v texaském Austinu do konce června. Uvedl to generální ředitel Elon Musk, a to i přesto, že společnost čelí bezpečnostním otázkám ze strany amerického regulačního orgánu ohledně toho, jak si vozy povedou za špatného počasí.
Čínská společnost BYD o víkendu oznámila nové kolo dotací a pobídek pro více než 20 modelů, snížením počáteční cenu svého nejlevnějšího modelu, čistě akumulátory poháněného hatchbacku Seagull (v Evropě Dolphin Surf), na 55 800 jüanů (170 000 Kč), čímž srazila ceny akcií čínských automobilek, protože tím ukázala, že se dlouholetá cenová válka elektromobilů ještě zintenzivňuje.
Foto: Tesla
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz