name | autoweek.cz

Obchodní výsledky automobilky Citroën na první pololetí 2009

Obchodní výsledky automobilky Citroën na první pololetí 2009

13.07.2009 | Antonín Matějka | Tiskové zprávy

Francouzská automobilka Citroën oznámila své obchodní výsledky za první polovinu letošního roku. Na celém světě prodala 650 000 vozidel a zaznamenala oproti stejnému období loňského roku propad o 15 %.

 

Nejdůležitější fakta

• Pololetní vývoj OV + LUV (1.pol. 2008 vs.  2.pol. 2009)
o Evropa 30 zemí: + 0,2 procentního bodu podílu na trhu (6,3 % vs. 6 ,5 %)
o Západní Evropa: + 0,1 procentního bodu podílu na trhu (6,5 % vs. 6,6 %)
o Střední a východní Evropa: - 0,2 procentního bodu podílu na trhu (4,5% vs. 4,3 %)
o Rusko: + 0,6 procentního bodu podílu na trhu (0,3 % vs. 0,9 %)
o Latinská Amerika: stabilita podílu na trhu (2,1 % vs. 2,1 %)
o Čína: nárůst dodávek o 11,4 %

650 000** prodaných vozů v celém světě v prvním pololetí (-15 %), v prostředí poznamenaném velmi špatnou ekonomickou situací.
• Dominantní postavení v Evropě
o U kompaktních MPV, kde bylo za půl roku prodáno 71 000 vozů C4 Picasso (pěti a sedmimístných),
o Mezi vozy s emisemi maximálně 110 g CO2/km, konkrétně díky C1.
• Úspěch nových výrobků
o Uvedení vozu CITROËN C3 Picasso na trh je úspěšné, za pouhé tři a půl měsíce bylo realizováno 36 000 prodejů,
o Vůz CITROËN C5 pokračuje v trendu nastoupeném v roce 2008, s více než 44 000 kusy prodanými po celém světě,
o S vozy CITROËN Nemo a Berlingo, které byly oba uvedeny na trh v loňském roce, CITROËN potvrzuje statut referenční značky na trhu s užitkovými vozy, v západní Evropě získal 1,7 procentního bodu podílu na trhu (10,2 % vs. 11,9 %).

** smontovaná vozidla + sady samostatných dílů

1. OBCHODNÍ VÝSLEDKY

V 30 evropských zemích dosahuje v 1. pololetí podíl Citroënu na trhu s OV+LUV 6,5 %, což představuje nárůst o 0,2 %, na trhu, který propadnul o 14,4 %. Výsledek je viditelný především ve 2. čtvrtletí, kdy značka dosáhla 6,5 % podílu na trhu.

V západní Evropě (18 zemí), jejíž trh je v silné recesi (-12,8 %), se podíl OV+LUV značky CITROËN zvýšil o 0,1 procentního bodu a dosahuje 6,6 %.

Francie: rekordní první pololetí
CITROËN realizoval za šest prvních měsíců rekordní pololetí jak z hlediska objemu, tak podílu na trhu. Značka totiž již 30 let nedosáhla 15,9 % podílu na trhu. Na trhu, který poklesl o 4,1 %, je CITROËN jedinou francouzskou značkou, která v prvním pololetí dosáhla růstu (+ 6 %), a to zejména díky úspěchu nejnovějších modelů C3 Picasso, C5, C4 Picasso a Berlingo / Nemo.

Německo: historický výsledek
Na trhu s OV, pro který je charakteristická silná poptávka, a na trhu s LUV v silné recesi dosáhl CITROËN nejlepšího výsledku v historii, kdy v prvním pololetí roku 2009 činila penetrace OV+LUV 2,8 %, oproti 2,6 % za stejné období roku 2008. Značka zvýšila s 59 000 nově registrovanými auty svůj prodej o 31 %, a to na trhu, který zaregistroval růst o 22 %. Za úspěchem stojí především výsledek LUV, kde značka získala + 1 procentní bod na trhu, a dobré výsledky vozů C4, C3 Picasso a Berlingo. V červnu značka ostatně dosáhla poprvé ve své historii 3 % podílu na trhu s OV+LUV.

Španělsko: čtvrtý rok na předním místě
Na trhu, který zaznamenal pokles o 39,8 %, vzrostl podíl značky CITROËN na trhu o 0,2 % a dosahuje již 10,2 %. CITROËN vykazuje dobré výsledky v oblasti užitkových vozů, kde má na trhu vůdčí postavení, a úspěch mu přinesly i vozy C5 a jednoprostorové vozy C3 a C4 Picasso. U modelu C5 se zvýšil podíl na trhu v tomto segmentu o 0,7 % v porovnání s rokem 2008 a model C4 Picasso zůstal na prvním místě mezi kompaktními MPV.

Velká Británie: odolnost na oslabeném trhu, výkonnost LUV
V situaci, kdy trh v 1. pololetí poklesl o 28,1 %, CITROËN odolal, zejména ve druhém pololetí si v oblasti OV zachoval dobrou reakceschopnost po oznámení o vyplácení šrotovného a úspěch zaznamenalo i uvedení vozu C3 Picasso. V oblasti LUV se zvýšila penetrace značky o 0,3 procentního bodu. Podíl značky na trhu v oblasti OV + LUV je dnes 3,8 %.


Itálie: vynikající stabilita u OV i LUV
Na trhu, který zaznamenal pokles o 12,3 %, CITROËN odolává a dosahuje v polovině roku penetrace 5,1 %. Značka si zachovává své 5. místo na trhu s OV, uvedení vozu C3 Picasso bylo úspěšné. CITROËN potvrzuje i své 4. místo na trhu s LUV, kdy se podíl na trhu v 1. pololetí zvýšil o +1,8 %.


Ostatní země západní Evropy: výborné výsledky, především u užitkových vozů
o V Belgii a Lucembursku se podíl značky na trhu zvýšil (10 % vs. 10,3 %), především díky dobrým výsledkům u LUV (14,7 % vs. 15,5 %), úspěchu C4 Picasso, C5 a úspěšnému uvedení vozu C3 Picasso.
o V Nizozemsku CITROËN získal 0,4 procentního bodu podílu na trhu s OV (4,9 vs. 5,3 %), kde je na prvním místě C4 Picasso, a 0,3 procentního bodu podílu na trhu s LUV (5,4 vs. 5,7 %), kde Berlingo obsadilo ve svém segmentu 2. místo.
o V Portugalsku i Švýcarsku je značka lídrem na trhu s UV, přičemž v Portugalsku dosáhla 15,4 % a ve Švýcarsku 11,3 % podílu na trhu.
o V Rakousku dosáhl CITROËN historického podílu na trhu s LUV (7 %) a pokud jde o OV, CITROËN převzal postavení v čele na trhu s kompaktními MPV.

V zemích střední a východní Evropy, kde trh s OV+LUV poklesl o 31,1 %, si CITROËN svůj podíl na trhu zachovává (4,5 % vs. 4,3 %). Ve Slovinsku značku svůj podíl na trhu s OV+LUV zvýšila o 0,4 %, v Rumunsku o 0,5 %. V Bulharsku CITROËN zvýšil svůj podíl na trhu o 3,7 procentního bodu.

V Rusku, kde pobočka funguje druhý rok, zvýšila značka svůj podíl na trhu o 0,6 %. Na trhu ve výrazném poklesu je CITROËN jedinou značkou, která zvýšila objem prodejů: v prvním pololetí + 38,9 %. V čele prodejů značky je stále CITROËN C4.

V Latinské Americe, kde se dobré situaci na brazilském trhu nedaří vynahradit krizi argentinského trhu, CITROËN odolává. Díky úspěchu místně prodávaných vozů - C3, C4 notchback a Berlingo -, si značka zachovává svůj podíl na trhu ve výši 2,1 %. CITROËN získal za prvních šest měsíců na argentinském trhu 0,2 procentního bodu a v červnu dosáhl rekordních prodejů v Brazílii.

V Číně CITROËN své dodávky v porovnání se stejným obdobím roku 2008 zvýšil o 11,4 %. Po prvním stabilním čtvrtletí zrealizovala značka velmi dobré čtvrtletí díky výborným výsledkům vozů C Elysée a C-Quatre. Připomenout je nutné rovněž úspěch nejnovějších modelů: C- Quatre hatchback a C-Quatre notchback, C Elysée hatchback a Grand C4 Picasso.

 

2. CITROËN DNES ZNAMENÁ...

Úspěšné produkty
• Model C3 Picasso dosáhl za první měsíce, co je na trhu, jasného úspěchu a přesáhl 36 000 prodejů. Jde o slibný výsledek, který ilustruje úspěch rodiny vozů Picasso. C4 Picasso (pěti a sedmimístný model) zůstává lídrem v segmentu s kompaktními MPV v západní Evropě.

• C5, uvedená na trh v roce 2008, překračuje s 44 000 prodanými kusy cíl stanovený pro celosvětové prodeje, obdivuhodných výsledků dosahuje především ve Francii (v tomto segmentu je víc než pětina vozů značky CITROËN), ve Španělsku a ve Velké Británii, jak u soukromých, tak u firemních zákazníků.
Vůz C5 je s 5 % segmentu nejúspěšnějším francouzským sedanem v 18 členné západní Evropě. Stal se rovněž novou referencí pokud jde o spokojenost zákazníků. Svědčí o tom řada cen, kterých dosáhl: nejlepší dovážený vůz ve svém segmentu v Německu, auto roku ve Španělsku, nejlepší dovážený vůz v Japonsku...

• Pokud jde o užitkové vozy, CITROËN nabízí nyní s vozy Berlingo a Nemo, které byly oba uvedeny na trh v roce 2008, modelovou řadu, kterou tvoří pět vozů. S touto moderní, bohatou a na trhu nejnovější modelovou řadou zůstává značce CITROËN vzorové místo:
o každý osmý prodaný LUV v Evropě je značky CITROËN
o téměř každý pátý prodaný CITROËN je LUV.

Technologie ve službách životního prostředí
CITROËN jako první nabízel u svých vozů C2 a C3 zařízení Stop&Start a je průkopníkem u filtru pevných částic. Pro zákazníky je tak zárukou celkové ekologické a hospodárné výkonnosti.

• Značka je evropským lídrem z hlediska pilotovaných převodovek, které umožňují snížit spotřebu paliva až o 5 %.

• S vozem CITROËN C1, jehož emise dosahují pouhých 106 g CO2 / km, nabízí CITROËN nejekologičtější a nejúspornější vůz a zabírá 23 % segmentu vozů s emisemi max.110 g CO2 / km.

• 30 % vozů, které CITROËN prodá, mají emise 120g CO2 / km nebo méně

Nejvyšší úroveň kvality výrobku
Další velkou předností značky je kvalita výrobků, která je dnes na té nejlepší úrovni. V posledním žebříčku ADAC (německý automobilový klub) je například CITROËN a jeho vozy C4 Picasso a Xsara Picasso na prvním místě z pohledu spolehlivosti kompaktních MPV. Výsledek potvrzuje i anketa mezi zákazníky ve Velké Británii, kterou provedl JD POWER, z níž vyšel vůz C4 Picasso jako nejlepší MPV na trhu.


3. 2009, PŘEDNOSTI, DÍKY NIMŽ MŮŽEME ČELIT DRUHÉ POLOVINĚ ROKU

CITROËN má výrazné přednosti, které mu umožní čelit výzvám následujících měsíců: nové výrobky a silnou dynamiku značky. CITROËN totiž v roce 2009 píše novou stránku své historie, o čemž svědčí především změna identity (logo, podpis, prodejny ...).

Nová C3. Tento vůz, který se začne prodávat v průběhu posledního čtvrtletí, má všechny důvody k tomu, aby pokračoval v úspěšném tažení současné C3, jíž se prodalo již více než 2 miliony kusů. Mezi její přednosti patří kvalita, odpovídající vynikající úrovni, kterou si jako cíl stanovila skupina PSA Peugeot CITROËN.

Řada DS. CITROËN rozšiřuje nabídku o doplňkovou produktovou řadu ke své hlavní modelové řadě: řadu, obsahující výrazné, osobitější vozy. S řadou DS nabízí CITROËN výrobky určené pro zákazníky, kteří hledají osobitost, architekturu, styl, vzrušení a vytříbenost. Novou řadu zahajuje model CITROËN DS3, který bude představen ve Frankfurtu.

Obchodní strategie, která spočívá v útoku zaměřeném dvojím směrem - na podniky a na ojeté vozy.

o Na trhu s firemními auty je cílem značky na jedné straně zdvojnásobit podíl na trhu s firemními OV a na druhé straně trvale obsadit místo mezi 3 nejlepšími značkami na trhu s UV. Za tímto účelem otvírá CITROËN 500 obchodních center po celé Evropě.

o U ojetých vozů představuje značka mezinárodní označení CITROËN Select. Bude posílena vnitřní organizace zaměřená na rozvoj kapacit remarketingu OV zejména s cílem posílit zbytkové hodnoty značky.