name | autoweek.cz

Octavia rozhýbala trh CNG vozů

Octavia rozhýbala trh CNG vozů

13.07.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Uvedení vozu Škoda Octavia G-Tec na trh podle očekávání významnou měnou rozhýbalo prodej osobních aut na zemní plyn. CNG strategie domácí značky se ukazuje jako velmi úspěšná.
Za první pololetí bylo registrováno 1431 nových osobních automobilů na CNG, což představovalo 1,26 % všech registrací. V prvním pololetí 2014 to bylo jen 388 vozů, představujících 0,41 % podílu na celém trhu. Od vstupu značky Škoda na trh s vozy CNG koncem roku 2012 s modelem Citigo CNG Green tec se jejich registrace ztrojnásobily.

Nejvíc vozů dodala značka Škoda - 917 kusů (z toho 134 Citigo CNG Green tec a 783 Octavia G-Tec), tzn. 64,1 % ze všech CNG vozidel. Dále to byly značky Volkswagen 275 vozů, Fiat 95, Audi 67, Seat 64, Opel 8 a Mercedes-Benz 5 vozů. Plných 88 % vozů na CNG tedy bylo z koncernu VW. Pro porovnání - v prvním pololetí 2014 Škoda dodala 45 vozů Citigo CNG Green tec a 38 vozů nově uvedeného modelu Octavia G-Tec.

V případě modelu Octavia představují dodávky verzí G-Tec 6,4 % z celkem dodaného počtu 12 174 vozů (z toho bylo 73 % na naftu a 20,6 % na benzin). U modelu Citigo byl podíl CNG verze 6,8 %.
Struktura kupujících vozů Škoda G-Tec je následující: 529 vozů (57,7 %) jsou fleetoví zákazníci, 158 vozů (17,2 %) privátní kupující, 116 vozů (12,6 %) je předváděcích a 123 vozů (13,4 %) jsou služební automobily partnerů. 

Významnými klienty vozů Škoda na CNG jsou např. České radiokomunikace, Česká pošta, Vítkovice Machinery Group, E.on, Fincentrum, Modrý anděl, RWE, Státní úřad inspekce práce, daejidlo.cz a Pražské služby.

V rámci své CNG strategie se Škoda Auto také aktivně věnuje potřebným úpravám legislativy vztahující se k provozu vozidel na CNG a je členem Českého plynárenského svazu.

Cílem pro rok 2015 je dodávka 2000 CNG vozů obou modelových řad. Pro rok 2016 je cílem dosáhnout podíl verze G-Tec 10 % na celkovém prodeji modelu Octavia a 200-300 vozů Citigo CNG Green tec (zde jsou dodávky závislé na objednávkách od malých firem).

Škoda Aut má v plánu zařadit do vozového parku svých služebních vozidel v první fázi 200 vozů Octavia G-Tec, nicméně tento cíl zatím nemohl být splněn, protože poptávka převyšuje možnosti výroby a zákazníci samozřejmě dostali přednost.

Služební vozy CNG Škoda Auto využívá i ke sběru informací a zkušeností s provozem těchto vozidel. Ukazuje se, že už není limitujícím faktorem počet plnicích stanic na CNG (jejich počet už překročil 90). Rostoucí počet provozovaných vozů také znamená, že řešení přetrvávajících omezení vjezdu do velkých parkovacích domů už začíná být v zájmu provozovatelů obchodních center.