name | autoweek.cz

Odešel velký konstruktér

Odešel velký konstruktér

12.06.2020 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Ve věku 90 let zemřel Hans Mezger, legendární konstruktér nejúspěšnějších motorů v historii automobilky Porsche. Jeho dílem byl šestiválec pro model 911, dvanáctiválce pro závodní vozy 917, motor TAG turbo pro formuli 1 a mnoho dalších.
Hans Mezger se narodil 18. listopadu 1929 ve vesničce Ottmarsheim nedaleko Stuttgartu jako nejmladší z pěti dětí v rodině, která provozovala zájezdní hostinec. Od dětství měl zájem o techniku, ovšem základní školu absolvoval v době Třetí říše. V roce 1946 viděl u Hockenheimu první závody, což ho vedlo k rozhodnutí přihlásit se ke studiu strojařiny na Technické universitě ve Stuttgartu. Studium ovšem tehdy nebylo vůbec jednoduché, protože university byly přeplněny mladými muži vracejícími se z války. Mezger se v době studií stačil vyučil i v mnoha strojařských profesích.
 
Studium úspěšně ukončil v roce 1956 v době „Německého průmyslového zázraku“. O nabídky zaměstnání neměl nouzi, nicméně se rozhodl ucházet se o místo v  automobilce Porsche, protože byl okouzlen sportovním vozem 356. Byl přijat do vývoje vznětových motorů pro traktory, které tehdy byly součástí výrobního programu firmy. Zpracovával zde výpočty až se dostal i k propočtu tvaru vaček motoru Type 547, který se v roce 1960 stal prvním projektem Porsche pro F1.
 
Poté už se od roku 1960 zapojil do vývoje osmiválce Type 753 a šasi monopostu 804 pro formuli 1. Přitom se naučil konstruovat spalovací prostory. Toho vzápětí využil, když jej Ferry Porsche pověřil konstrukcí plochého šestiválce pro zcela nový model 901, který se posléze proměnil v 911. S Ferrym Porschem Mezgera spojovala stejná filosofie využití stavby závodních vozů pro získání zkušeností pro výrobu nejlepších sériových sportovních automobilů.
 
Návrh jednoho z nejlepších spalovacích motorů historie jej dovedl do čela vývojového oddělení závodních vozů, jehož vznik inicioval Ferdinand Piëch. Zde v letech 1965 až 1969 vznikla série úspěšných závodních vozů 906, 910, 907, 909 bergspyder a 908. Poháněly je šestiválce vycházející z Mezgerovy konstrukce pro 911 a osmiválce, jejichž základní koncepce navazovala na motor 753 z formule 1. Při vývoji těchto vozů se pod Mezgerovým vedením využívaly průkopnické technologie při konstrukci trubkových rámů, karoserií ze skelného laminátu a nové myšlenky v aerodynamice.
 
Vyvrcholením této řady závodních vozů se stal první velký vůz se značkou Porsche, závodní 917 poháněný vzduchem chlazeným plochým dvanáctiválcem 4,5 l vytvořeným na bázi třílitrového osmiválce z modelu 908. Model 917 dominoval ve vytrvalostních závodech v letech 1970 a 1971 a přinesl značce Porsche první dvě vítězství v Le Mans. Když se ukázalo, že v amerických závodech CanAm nestačí výkonem na osmilitorvé Chevrolety V8, přišel Mezger s  myšlenkou zvýšit výkon použitím turbodmychadla. Vývoj motorů pro vozy 917/10 TC a 917/30 TC, které byly v letech 1972 a 1973 neporazitelné, přinesl poznatky umožňující použití turbodmychadla i v sériové produkci.
 
Hans Mezger se v té době zaměřil na vývoj šestiválcového turbomotoru pro model 911/Carrera, z něhož odvodil i pohonné jednotky, které ve vozech 935 a 936 přinesly další sérii triumfů ve vytrvalostních závodech a v Le Mans. Zajímavým zpestřením práce byla v roce 1977 konstrukce motocyklového čtyřválce, kterou Mezger dělal na zakázku pro firmu Harley-Davidson.
 
Vyvrcholením řady šestiválců přeplňovaných turbodmychadlem se staly motory 2,65 l pro závodní prototypy 956/962 skupiny C. Na jejich vývoji Mezger pracoval v letech 1981 a 1982 a výsledkem byla další série triumfů ve vytrvalostních závodech, v Le Mans a mnoha dalších šampionátech sportovních vozů.
 
V roce 1981 se na automobilku Porsche obrátil majitel McLarenu Ron Dennis se žádostí o stavbu motoru s turbodmychadlem pro formuli 1. Projekt financovala společnost TAG a Mezger dostal šanci vytvořit své další mistrovské dílo - motor V6 1,5 l Turbo s nezvyklým úhlem rozevření válců 80°. S tímto motorem v roce 1984 získal Niki Lauda třetí titul mistra světa a další dva tituly v letech 1985 a 1986 přidal Alain Prost. Motor pro Indianapolis z let 1987 - 1988 nedosáhl očekávaný úspěch, protože v USA před příchodem Porsche raději zásadně změnili technické předpisy. Také poslední Mezgerův projekt,  moto V12 3,5 l pro formuli 1 z roku 1990, nebyl úspěšný.
 
Poté Hans Mezger odešel na odpočinek, ale až do svých posledních dní byl pravidelným návštěvníkem pamětních akcí automobilky Porsche.