name | autoweek.cz

Odmaskování USA

Odmaskování USA

20.04.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv, kde naleznete nejnovější souhrn zpráv o mobilitě z Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Americké úřady ukončily národní požadavek nosit roušky ve veřejné dopravě, včetně letadel, vlaků, taxíků a autobusů, po rozhodnutí floridského soudce, že mandát Bidenovy administrativy byl nezákonný. Rozhodnutí ruší rozhodnutí amerického Centra pro kontrolu nemocí CDC z minulého týdne o prodloužení povinnosti nošení respirátorů ve veřejné dopravě do 3. května kvůli rostoucímu počtu případů Covid-19. Bílý dům potvrdil, že povinnost již nebude vymáhána, i když vyzval cestující, aby i nadále nosili respirátory.
 
Řada leteckých společností okamžitě zrušila požadavek na nošení respirátorů, některé dokonce za letu, což vedlo k oslavám. Jedno video ukazuje cestující z letu z Los Angeles do Denveru jak jásají, trhají si respirátory z tváří a radostně jimi otáčejí na prstech. Ale další cestující, zejména starší muž, sedí stoicky s rouškami stále nasazenými.
 
Ochrana obličeje se může zdát jako menší zdravotní preventivní opatření v přeplněném prostředí, které může pomoci zpomalit šíření vysoce nakažlivé nemoci. Ale stejně jako mnoho aspektů reakce na pandemii Covid-19 dospěla do bodu vzplanutí. Žalobu, která vedla k uvedenému rozhodnutí, podpořila konzervativní skupina Health Freedom Defense Fund (HFDF), skupina, která se vehementně staví proti omezením souvisejícím s Covid-19.
 
Soudkyně Kathryn Kimball Mizelleová, která zrušila zákon, byla jmenována bývalým prezidentem Donaldem Trumpem, vůdcem, který po většinu svého funkčního období nošení respirátorů zesměšňoval.
 
USA nejsou samy v kontroverzi o respirátorech – Evropa je následuje. V Evropě, stejně jako v USA, se nošení či nenošení respirátorů zpolitizovalo do té míry, že je možné odhadnout politické sklony člověka podle jeho postoje k němu. Mnoho bodů, o kterých mluví evropští antirouškaři, pochází od jejich amerických spojenců. Spojené státy totiž mají ve zvyku exportovat do Evropy kulturní války, které obvykle přicházejí se zpožděním a se zjednodušeným diskursem:
 
Byli jsme svědky z velké části podrážděné reakce Evropy na hnutí „Me Too“ proti sexuálnímu obtěžování nebo rozhořčení nad doporučením ve stylu USA, aby evropské instituce využívaly „období dovolených“ namísto označení „Vánoce“ k podpoře inkluzivity. V současné době však v celé EU neexistuje jednotné pravidlo pokud jde o cestování a respirátory. Zda je nebo není vyžadováno je nosit v letadle nebo ve vlaku závisí zcela na každé zemi.
 
V Belgii platí zákon o respirátorech pro všechny druhy veřejné dopravy, ale cestováním do sousedního Nizozemska tento požadavek odpadá - s výjimkou letadel. Vydejte se však dále na sever, do Švédska, a v letadlech není vyžadován respirátor, tedy pokud necestujete do Itálie, kde jsou vysoce účinné respirátory vyžadovány ve všech druzích veřejné dopravy a také v obchodech.
 
IATA, obchodní sdružení zastupující letecké společnosti, a ACI Europe, skupina zastupující letiště, vyzvaly k upuštění od požadavků na respirátory při cestování v rámci nebo mezi státy v Evropě kde k tomu neexistuje žádné oprávnění. Stejně jako u většiny jiných událostí, rozhodnutí o odmítnutí požadavků na respirátory v USA pravděpodobně přilije palivo do jejich kampaně.
 
Palubní personál Ryanairu stávkuje v Bruselu
Obyvatelům Bruselu, kteří chtějí odletět na levný povelikonoční výlet, mohou jejich plány narušit palubní průvodčí společnosti Ryanair, kteří na letištích v Bruselu a Charleroi oznámili třídenní stávku. Palubní průvodčí, zaměstnaní irskou leteckou společností, budou v belgické metropoli stávkovat do neděle 24. dubna. Stávka přichází v době, kdy se nepodařilo dosáhnout dohodu mezi Ryanairem a představiteli belgických odborů, kteří obviňují společnost z nedostatečných platů zaměstnanců.
 
Přibližně tři čtvrtiny palubního personálu Ryanairu v Bruselu pobírají minimální mzdu a vydělávají kolem 2000 eur měsíčně před zdaněním, uvedl VRT. Přestože Ryanair v Bruselu zaměstnává 650 lidí, nemá v Belgii oddělení lidských zdrojů. To podle Hanse Elsena z Křesťanské unie vedlo k častým chybám v platbách zaměstnancům. Belgická ministryně zahraničí pro spotřebitelské záležitosti Eva De Bleekeová vyzvala Ryanair, aby postiženým cestujícím poskytl kompenzaci.
 
Covidový lockdown vede k vážnému přetížení přístavů v Šanghaji
Pro ty, kteří si mysleli, že narušení dodavatelského řetězce způsobené covidem je minulostí, dokazuje situace v Šanghaji opak. Čínské velkoměsto se nachází uprostřed tvrdé karantény, kterou čínské úřady zavedly, aby zastavily raketově rostoucí počet případů. Ve městě bylo zaznamenáno přes 26 000 pozitivních testů.
 
Jak uvedly Financial Times, přísná povaha blokování narušila výrobu v elektronickém sektoru, což vyvolalo obavy, že zpomalení se rozšíří po celém světě. Zatímco přístav v Šanghaji nadále funguje, uzamčení způsobilo značné zpoždění při vykládce, částečně kvůli nedostatku kamionů, které by přepravovaly zboží. To vedlo k tomu, že v silně přetíženém přístavu uvízly stovky nákladních lodí.
 
Od počátečního vypuknutí COVID-19 ve Wu-chanu v roce 2020 nebyly v Číně uzamčení tak rozsáhlé. Rozdíl je v tom, že uzavřeno je vysoce propojené globální obchodní centrum. Snížená výrobní produkce spolu s omezeným přístupem kamionů do přístavu a letiště způsobují výrazný pokles objemu vývozu. V reakci na nedostatek pracovních sil letečtí dopravci hlásí rozsáhlá rušení letů a někteří zaoceánští dopravci vynechávají zastávky v šanghajském přístavu. Společnost Flexport v aktualizaci uvedla, že 80 % služeb komerčních nákladních lodí bylo zrušeno a letecké společnosti zvažují přesunutí provozu na okolní letiště.
 
Problémy přepravy v jižní Číně podle situační aktualizace z projektu datové platformy dodavatelského řetězce způsobují zpoždění zaoceánských plavidel v přístavech Hong Kong a Yantian. Blízká výrobní centra ve Vietnamu a Kambodži již trpí nedostatkem čínských komponent pro jejich zpracovatelský průmysl a farmaceutické společnosti v Indii, které odebírají 70 % svých účinných látek z Číny, se potýkají s omezenými dodávkami.
 
Zpomalení vývozu z Číny by mělo poskytnout dočasnou úlevu přetíženým americkým přístavům na obou pobřežích i v Evropě, ale logistici tvrdí, že po tomto oddechu bude následovat tsunami odloženého nákladu jakmile budou uzavření zrušena. Objem nákladu daleko přesáhne manipulační schopnosti přístavů, protože kontejnery budou ucpávat terminály rychleji, než mohou být převedeny na vnitrozemskou dopravu, a natlačí plavidla do dlouhých front na moři.
 
Europoslanci tlačí na Evropskou komisi aby odhalila původ použitého kuchyňského oleje
Zelení zákonodárci EU zaslali formální dopis, v němž žádají Evropskou komisi, aby poskytla údaje o původu a množství použitého kuchyňského oleje (UCO) dováženého do EU, čímž vyvíjejí další tlak na unijní exekutivu, aby zmírnila obavy z podvodů souvisejících s dovozem UCO.
 
Airbus vyzývá vedoucí představitele EU, aby neuvalili sankce na ruský titan
Společnost Airbus naléhá na Evropu, aby neblokovala dovoz titanu z Ruska s tím, že sankce na strategický kov by poškodily letectví a kosmonautiku, zatímco by sotva poškodily ruskou ekonomiku.
 
Loď plná paliva se potopila u Tuniska a hrozí ekologická katastrofa
Tuniské úřady zesílily úsilí, aby se vyhnuly ekologické katastrofě poté, co se u pobřeží Gabesu potopila obchodní loď převážející tisíc tun paliva, uvedly dva bezpečnostní zdroje.
 
Srbsko obviňuje Ukrajinu a nejmenovanou zemi EU z falešných bombových hrozeb proti Air Serbia
Srbský prezident Aleksandar Vučić obvinil Ukrajinu a neidentifikovanou zemi EU, že stojí za řadou falešných bombových hrozeb proti letadlům Air Serbia.