name | autoweek.cz

Odveta Volkswagenu v USA

Odveta Volkswagenu v USA

26.06.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Závodní vůz Volkswagen I.D. R Pikes Peak s elektrickým pohonem vstoupil do historie, když vytvořil nový absolutní rekord závodu do vrchu Pikes Peak.
Závod do vrchu Pikes Peak ve státě Colorado je dlouhý 19,9 km a při stoupání do nadmořské výšky 4302 m n. m. je potřeba překonat převýšení o 1500 m a projet 156 zatáček. Právě sem se vydal tým Volkswagen Motorsport se závodním vozem I.D. R Pikes Peak s čistě elektrickým pohonem.
 
Nejrychlejší ze všech

Cílem akce bylo, aby si Volkswagen vylepšil pošramocenou pověst a vytvořil nový traťový rekord vozidel s elektrickým pohonem, který na Pikes Peaku držel Rhys Millen z roku 2016. Německý elektrifikovaný zázrak nakonec pokořil nejen jeho čas, ale splnil i to, v co ve Wolfsburgu tajně doufali, ale netroufali si to říkat nahlas: překonal i absolutně nejlepší výkon dosažený při tomto závodě do vrchu. Ten od roku 2013 držel Sébastien Loeb s vozem Peugeot 208 T16 časem 8: 13.878.
 
Romain Dumas s vozem Volkswagen I.D. R proletěl legendární „závod do oblak“ v čase 7: 57.148, který zdaleka překonal očekávání, když jako první v historii prolomil hranici 8 minut. Pokud se nějaká jiná automobilka nerozhodne investovat do jeho překonání, tak tento rekord vydrží hodně dlouho.
 
„Překonali jsme i naše vlastní vysoké očekávání. Od testů na začátku týdne jsme věděli, že je možné překonat absolutní traťový rekord. Aby to ale bylo možné, všechno se musí dokonale propojit - od techniky až po řidiče a také počasí se musí zapojit do hry na naší straně. To, že všechno běželo tak hladce, je neuvěřitelný pocit a nový rekord závodu do vrchu Pikes Peak je tou třešničkou na dortu. Stále nemohu uvěřit, že za tímto neuvěřitelným časem je Volkswagen a mé jméno. I.D. R Pikes Peak je nejpůsobivější auto, s jakým jsem kdy závodil,“ řekl po závodě řidič vozu Romain Dumas. Je jasné, že na takové trati, jako je Pikes Peak, hrají i schopnosti a zkušenosti řidiče mimořádnou roli. Také to, tedy volba trojnásobného vítěze závodu Romaina Dumase, dokonale zapadlo do perfektní skládačky úspěšného víkendu Volkswagenu.

Zrychlení lepší než F1
Výkonnostní parametry trakčního elektromotoru vozidel I.D. R Pikes Peak se na první pohled nemusejí zdát mimořádné (500 kW/680 k a 650 N.m). Jenže pro takový závod, jako je Pikes Peak, jsou důležité tři věci - dokonalý průběh točivého momentu, umožňující vynikající záběr už téměř od nulových otáček, vynikající poměr výkonu a hmotnosti (hmotnost vozidla je pod hranicí 1100 kg) a také skutečnost, že elektromotor, na rozdíl od spalovacích motorů, neztrácí při tak velké změně nadmořské výšky na výkonu.
 
Nízká hmotnost vozu je kompenzována velkým aerodynamickým přítlakem, zaručujícím přenos parametrů pohonné jednotky na silnici. Vůz je takřka plochý a bez chladičů, takže má malou čelní plochu a tím i minimální aerodynamický odpor, ale na jeho zádi je obrovské přítlačné křídlo. Díky tomu zvládá zrychlení z 0 na 100 za 2,2 s.
 
LMP1 za 250 dní!
Při stavbě vozu inženýři přesně plnili přísné bezpečnostní standardy FIA pro kategorii hybridních prototypů kategorie LMP1, které startují v závodě 24 hodin Le Mans.

 
Pozoruhodným údajem je to, že celý projekt byl odstartován před pouhými 250 dny! Do té doby neměl ve Volkswagenu nikdo žádné zkušenosti s tímto závodem ani s touto technikou!
  
„Je to fantastický den pro Volkswagen. I.D. R Pikes Peak je nejmodernější a nejkomplexnější vůz jaký kdy byl vyvinutý ve Volkswagenu Motorsport. Každý zaměstnanec, který se zapojil do projektu Pikes Peak, musel neustále posouvat hranice svých možností a projevovat extrémní odhodlání. Bez tohoto by nebylo možné opakovaně překonávat nové problémy a přicházet s novými řešeními. Zdálo se nemožné to vše dosáhnout v tak krátké době, zvláště absolutní traťový rekord, ale náš tým to zvládnul díky svému vášnivému přístupu a odhodlání,“ řekl ředitel Volkswagenu Motorsport Sven Smeets.
 
Akumulátoy s pomocí vývoje pro sériovou produkci
Ve voze jsou dva propojené integrované bloky lithio-ionových akumulátorů umístěné vpravo a vlevo od kokpitu. Napájejí dva samostatné, vysoce výkonné trakční elektrické motory pro pohon přední a zadní nápravy. Společně poskytují výkon 500 kW (680 k).

 
„Před celým naším týmem inženýrů stál obrovská úkol. Neměli jsme žádné zkušenosti s elektrickým pohonem, který by bylo možné dávat do spojení se závodním použitím, a měli jsme jen velmi krátký čas sedmi měsíců na celý vývoj, který jsme museli zvládnout do konce května před zahájením testovacích jízd,“ uvedl vedoucí oddělení elektroniky společnosti Volkswagen Motorsport Marc-Christian Bertram.
 
Při vývoji akumulátorů pro I.D. R Pikes Peak technici využili znalosti technických oddělení pro elektomobilitu v mateřské společnosti VW ve Wolfsburgu a v centru v Braunschweigu. „Nejprve jsme testovali jednotlivé články a moduly. U závodního automobilu ale musíte splnit zvláštní požadavky na kabeláž a izolaci. Volkswagen již má spoustu zkušeností s vysokonapěťovou technikou. Proto pro nás bylo velkou pomocí, že jsme je mohli využít,“ dodal technický ředitel společnosti Volkswagen Motorsport François-Xavier Demaison.
 
Rekuperací až 20 % energie
Aktuální úroveň výkonu se řídí elektronicky v závislosti na situaci na trati. To znamená, že se při akceleraci z ostrých zatáček dosahuje neutrální jízdní vlastnosti, které jsou ideální pro závodní vozidlo, protože přední kola musejí přenášet na trať vedle pohonu také síly řízení.

 
Když Romain Dumas sešlápl plynový nebo brzdový pedál, nepůsobil tím mechanickou odezvu, ale signál se přenášel digitálně s elektronickým signálem jak k akcelerátoru, tak i do brzdového systému.

I.D. R Pikes Peak si sám produkoval až 20% elektrické energie potřebné pro zdolání 20 km dlouhé tratě. Elektromotory, které vozidlo pohánějí, totiž při zpomalování fungují současně jako generátory. Tento proces rekuperace produkoval energii, která proudila zpět do akumulátorů. Tím se vytvářela část brzdného účinku, přičemž požadované zpomalení vozu zajišťoval konvenční brzdový systém. Souhra mezi rekuperací a mechanickým brzděním je tak dokonale řízená elektronikou, že ji řidič vůbec neregistruje.