name | autoweek.cz

Ohlas z ACEA

Ohlas z ACEA

29.09.2023 | | Aktuality

Volný a spravedlivý obchod je jedním z dílků skládačky globální konkurenceschopnosti. Uvádí to zpráva Asociace evropských výrobců automobilů ACEA.

Od chvíle, kdy Ursula von der Leyenová na začátku měsíce přednesla svůj projev o stavu Unie, se v Bruselu diskutuje o jejím oznámení, že Evropská komise hodlá zahájit antisubvenční vyšetřování elektrických vozidel dovážených z Číny. To vyvolalo velký ohlas nejen v Bruselu, ale po celém světě.

 

Je jasné, že „svobodný a spravedlivý“ obchod byl nezbytný pro vytvoření úspěšného evropského automobilového průmyslu a základem jeho celosvětového úspěchu. Zdravá konkurence je hnacím motorem inovací v evropské výrobě a poskytuje spotřebitelům stále větší výběr. Tento princip předpokládá rovné podmínky pro všechny konkurenty, což je v kontrastu s protekcionistickými tendencemi.

 

Volný a spravedlivý obchod je jednou z důležitých součástí skládačky globální konkurenceschopnosti. Ale hrozby pro konkurenceschopnost evropského průmyslu mají mnoho podob. To, co zásadně potřebujeme, je komplexní průmyslová strategie, která nám umožní soupeřit s ostatními světovými regiony na stejné úrovni. To znamená zajistit přístup ke kritickým materiálům a cenově dostupné energii, regulační rámec poskytující mnohem větší podporu, infrastrukturu nabíjení a doplňování paliva, pobídky k nákupu a mnoho dalšího.

 

Evropa by měla podpořit svůj automobilový průmysl v přechodu k nulovým emisím a vytvořit obchodní podmínky pro tuto transformaci přímo v hodnotovém řetězci. Bezprostředním příkladem toho, jak lze ekosystém EU podpořit, je obchod s Velkou Británií – jedním z našich hlavních exportních trhů a klíčem k rozšíření evropského průmyslu elektrických vozidel. Pokud však Komise urychleně nezasáhne, bude na konci tohoto roku uvaleno 10% clo na vývoz elektrických vozidel do Velké Británie. To by mohlo stát výrobce vozidel v EU v příštích třech letech 4,3 miliardy eur, čímž by se výroba elektrických vozidel snížila o přibližně 480 000 kusů. Bylo by to na úkor zabezpečení zdravého ekosystému elektromobilů v Evropě, což by vedlo k přesnému opaku toho, čeho chce EU dosáhnout. Vyzýváme proto Komisi, aby nyní jednala a prodloužila současné období postupného zavádění pravidel pro baterie o tři roky.

 

Nejnovější údaje odhalují, že navzdory tvrdé konkurenci ze zahraničí, rostoucímu obchodnímu napětí a složitému regulačnímu prostředí toho existuje mnoho, co může evropský automobilový průmysl oslavovat – a mnoho toho, co musí Evropa bránit. Evropští výrobci automobilů například v roce 2021 zvýšili investice do výzkumu a vývoje v Evropě, čímž upevnili své vedoucí postavení jako největší světoví investoři v rámci automobilového průmyslu. Evropští výrobci automobilů investovali dvakrát tolik než japonští konkurenti a téměř čtyřikrát víc než jejich čínské protějšky – v celkové výši neuvěřitelných 60 miliard eur.

 

Evropský automobilový průmysl opět prokázal svůj podstatný přínos pro ekonomiku EU. V celém automobilovém hodnotovém řetězci je nyní zaměstnáno víc než 13 milionů Evropanů, o 200 000 víc než v roce 2019, což odpovídá značným 7 % pracovní síly EU. To je pozoruhodný počet v náročném ekonomickém kontextu poznamenaném rekordně vysokými cenami energie a výpadky dodávek. Velké členské státy EU také těžily z vysokých příjmů z prodeje vozidel a daní z jejich vlastnictví – v roce 2022 vydělaly téměř 400 miliard eur.

 

V roce 2022 výroba vozidel v EU pokračovala v růstu a dosáhla 13 milionů kusů – o 1 milion víc než v předchozím roce. U automobilů rostla výroba nejrychlejším tempem za posledních deset let, čímž se zvrátily čtyři po sobě jdoucí roky poklesu, což je znamení, že se průmysl vrací k číslům z doby před pandemií.

 

Evropa byla vždy přirozeným domovem automobilového průmyslu. Máme dlouhodobou pověst automobilové dokonalosti, vyrábíme jedny z nejmodernějších a nejúspornějších vozidel na planetě, jako solidní dědictví předních inovátorů na světě. Jsme odhodláni stavět na tomto úspěchu v Evropě a jsme připraveni společně se zákonodárci utvářet tuto cestu.