name | autoweek.cz

Ohledně cel Trump trvá na svém
27.08.2025 | Aktuality
Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od Aditi Shah, korespondentky z Nového Dillí. Dnes Trumpovy dohody s Jižní Koreou a EU, problémy Nissanu se stupňují po prodeji jeho akcií Mercedesem a Suzuki zdvojnásobuje tlak na Indii kvůli elektromobilům.
Americký president Donald Trump má oblíbené číslo – 15. Jeho obchodní partneři by však dali přednost nule. V obchodních dohodách s Evropskou unií a Jižní Koreou se Trump drží 15% cel navzdory výzvám evropských automobilek k nižším sazbám a vysokým investicím slíbeným korejskými společnostmi. Zdá se však, že stále dosáhli lepší dohody než Indie, kde se vývozci připravují na 50% clo na vývoz do Spojených států od 27. srpna, a Čína, která se dosud nedočkala konce Trumpova hněvu.
Trumpova cla a dohody
Jižní Korea sází na to, že její sliby „Make America Shipbuilding Again Great“ (Udělejme americké loďařství opět velkým) přesvědčí Trumpa, aby zmírnil cla, která jsou v současnosti stanovena na 15 %. Jihokorejský prezident Lee Jae Myung tento týden poprvé oficiálně navštívil Bílý dům aby projednal obchodní a ostatní detaily na pozadí závazku korejských společností investovat do amerických projektů 350 miliard dolarů.
Loďářství se ukázalo jako jedna z konkrétních oblastí investic, přičemž pro toto odvětví bylo vyčleněno 150 miliard dolarů. Toto odvětví kdysi ve Spojených státech dominovalo, ale po druhé světové válce upadlo. Mezi další odvětví patří ocelářský a automobilový průmysl, kde se skupina Hyundai zavázala investovat 26 miliard dolarů, a také letecký a kosmický průmysl a kritické nerosty. Navzdory tomu 15% clo zůstane zachováno.
EU však doufá, že bude splněn její dlouhodobý požadavek na snížení 15% cla na vývoz automobilů do USA – jednoho z jejích největších trhů. Ve společném prohlášení z minulého týdne USA uvedly, že uplatní clo nižší než 15 % pouze na letadla a jejich součástky z EU, generická léčiva a jejich přísady, chemické prekurzory a nedostupné přírodní zdroje, včetně korku. To se však nebude vztahovat na víno ani lihoviny, což je klíčový požadavek EU.
Dobrá zpráva? Obě strany se dohodly, že zváží zahrnutí dalších odvětví a produktů, což probouzí naději, že i automobily by mohly být zdaněny méně.
Indie a Čína zatím úspěch nedosáhly. USA vydaly nařízení, které zavede 50% clo na indický dovoz, což znepokojuje investory do indických textilních a farmaceutických společností. Indická vláda „nemá žádnou naději“ na okamžitou úlevu nebo odložení amerických cel.
Trump také pohrozil 200% clem na čínský dovoz, pokud Peking Spojeným státům nedodá magnety, což eskaluje již tak bolestivou obchodní válku mezi oběma zeměmi.
Nekončící bolesti Nissanu
Penzijní fond německé automobilky Mercedes-Benz prodal celý svůj podíl ve společnosti Nissan Motor za 325 milionů dolarů, což způsobilo další ztráty investorům japonské společnosti, jejíž akcie klesly o 6 %.
Pokles cen zdůrazňuje skepticismus investorů ohledně vyhlídek Nissanu na oživení, protože se potýká s cly a klesajícím prodejem na svých klíčových trzích, což jsou Spojené státy a Čína. Nový generální ředitel Nissanu Ivan Espinosa čelí náročnému úkolu jak oživit problémovou japonskou automobilku aniž by zaručil, že dokáže zvrátit klesající prodej, a to i přes snahu o snížení nákladů.
Vzhledem k nedostatku nových modelů, novým clům na svém největším trhu a tvrdé konkurenci ze strany místních a čínských rivalů, bude mít Nissan jen těžko šanci podpořit prodej, který od obchodního roku 2017 klesl o 42 %.
Velká sázka Suzuki v Indii
Japonská automobilka Suzuki Motor slíbila investovat v Indii 8 miliard dolarů aby posílila svou přítomnost na svém nejdůležitějším trhu. Indie je již centrem výroby vozů Suzuki se spalovacími motory. Automobilka zde nyní uvedla na trh svůj první elektromobil ze svého nového závodu ve státě Gudžarát. Většina elektromobilů, vyrobených v tomto závodě, bude exportována do Japonska, Evropy a do 100 dalších zemí.
Suzuki zvyšuje svou pozici v Indii, i když její místní pobočka Maruti Suzuki, známá svými malými a cenově dostupnými vozy, ztrácí podíl na trhu ve prospěch konkurence, která láká kupující většími a funkčně bohatšími SUV. Investice by však mohla být dobře načasovaná. Indie chce zlevnit malá auta a plánuje reformu své spotřební daně. Nižší daně by mohly podpořit prodej malých vozů a tím i štěstí Suzuki na trhu, který je jejím nejziskovějším.
Rychlá kola
Porsche ruší plány na výrobu akumulátorů v závodě Cellforce kvůli zpomalujícímu prodeji elektromobilů.
Tesla odmítla urovnání ve výši 60 milionů dolarů a prohrála soud kvůli autopilotu za 243 milionů dolarů.
Americká cla na čínský grafit otevírají příležitost pro indického výrobce materiálů akumulátorů Epsilon.
Indická Tata Motors se po šesti letech vrací do Jižní Afriky s SUV.
Foto: whitehouse.gov, Suzuki a Nissan
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz