name | autoweek.cz

Olověné akumulátory mají budoucnost

Olověné akumulátory mají budoucnost

23.07.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Partnerství konsorcia s americkým ministerstvem pro energii ověřuje v praxi olověné akumulátory obohacené uhlíkem UltraBattery.

Před třemi roky bylo Konsorcium pro pokrokové olověné akumulátory ALABC požádáno, aby doložilo trvanlivost olověných akumulátorů obohacených uhlíkem při provozu hybridního elektrického vozidla při opakovaném rychlém nabíjení do stavu dílčího nabití.

V rámci projektu spolufinancovaném americkým ministerstvem pro energii a řízeném konsorciem Ecotality North America dokázal vůz Honda Civic HEV, v němž byly instalovány moduly s olověnými akumulátory UltraBattery obohacenými uhlíkem (dodává je firma East Penn Manufacturing), v oblasti Phoenixu v Arizoně najezdit při kurýrní službě více než 160 000 km.

Předváděcí vozidlo HEV, které konsorcium Ecotality poprvé vybavilo a uvedlo do provozu v listopadu 2011, překonalo určitou laťku a pokračuje v plynulém provozu v různých teplotách a převýšení v oblasti Phoenixu po dobu dvou let bez podstatného snížení kapacity akumulátoru.

Vozidlo vycházející z hybridu Honda Civic dosáhlo srovnatelné spotřeby jako při využití akumulátorů NiMH, ale za podstatně nižších nákladů. Průlomovou technologii olověných akumulátorů s příměsí uhlíku, označovanou jako UltraBattery, vyvinuly australská organizace pro vědecký a průmyslový výzkum CSIRO a japonská firma Furukawa Battery a dodává ji firma East Penn Manufacturing of Lyon Station z Pennsylvánie.

Tato jedinečná konstrukce akumulátoru kombinuje tradiční olověný akumulátor obohacený uhlíkem se superkondenzátorem v rámci jedné pozoruhodně vysoce efektivní komponenty.

V roce 2010 konsorcium testovalo moduly UltraBattery v předváděcím voze Honda Insight na testovací trati v Millbrook Proving Ground ve Velké Británii a rovněž dosáhlo hranice 160 000 km.

Ředitel programu dr. Boris Monahov uvedl, že je výkon udivil a dodal: "Uvědomili si však, že automobilky budou chtít vědět, jak by moduly fungovaly v reálných podmínkách, nejlépe ve větším hybridním vozidle s většími požadavky na akumulátor. Proto konsorcium přistoupilo k provozování vozidla ve vozovém parku v oblasti Phoenixu."

Technika UltraBattery nejprve absolvovala laboratorní testování simulující skutečný provoz vozidla. Po těchto testech Ecotality přestavěla standardní vozidla a zahájila jeho každodenní provoz jako kurýrního vozu. Toto předváděcí vozidlo i nadále pokračuje v každodenním provozu a jeho akumulátory pracují nad očekávání dobře.

Don Karner, který řídil přestavbu vozu a dohlíží na jeho provoz v Ecotality, během 25 let, kdy působí ve vývoji a testování pokrokových paliv, pracoval s řadou vozidel s alternativním pohonem a různým chemickým složením akumulátorů. Výkonnost modulů UltraBattery jej zaujala:„UltraBattery je skutečně novým obratem u staré, ale spolehlivé technologie. Pokud výrobci originálních dílů chtějí v nejbližší době podstatně snížit náklady na výrobu akumulátorů hybridních automobilů, budou se muset blíže seznámit s výkonností těchto nových olověných akumulátorů s přísadou uhlíku.“

Konsorcium ALABC bude rozvíjet další výzkumné a vývojové projekty nejen kvůli studiu výkonností modulů UltraBattery a dalších návrhů se stejnou technologií, ale také z důvodu další aplikace těchto akumulátorů v automobilovém průmyslu a možnostech uchovávání energie.