name | autoweek.cz

Opačná cesta Jaguaru

Opačná cesta Jaguaru

16.08.2024 | Aktuality

Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu.

„Je to svého druhu poslední F-Pace 90th Anniversary Edition,“ představil Jaguar poslední modelovou verzi se spalovacím motorem při 90. narozeninách značky, protože tehdejší firma Swallow Sidecar v roce 1935 poprvé uvedla na trh roadster s názvem Jaguar. Přechod k oficiálnímu názvu značky ale  nastal až po druhé světové válce, kdy se původní zkratka SS ukázala jako nevhodná.

 

Nyní tradiční značka míří do nové, čistě elektrické éry ve své historii. Je to velká elektro-sázka s nejistým výsledkem, ale z pohledu Jaguaru je to skvělá příležitost pro zajištěnou, ziskovou budoucnost.

 

Znovuzrození Jaguaru není jen věc pohonného ústrojí. Jaguar se opět stane luxusem. Větším, exkluzivnějším, žádanějším. Výraznějším. To je cíl. Značka také zdražuje: Už nebude SUV za 65 000 eur. Další modely budou pravděpodobně začínat na částce kolem 130 000 eur. Výrobce plánuje ukázat první designovou vizi tohoto „Nového Jaguaru“ na konci roku.

 

Jaguar je ve své současné podobě odsouzen k záhubě. Lidé z byznysu tomu říkají řízené vymírání a pak s velkou pompou oslavují vzkříšení značky.

 

Jaguar musel najít radikální řešení. Dosavadní modely již nefungovaly a nebyly na trhu v dobrém postavení. Prodejní čísla klesla. Výroba F-Type, XE a XF již skončila a na konci roku budou následovat i-Pace i E-Pace. V současné době mizí pět ze šesti modelů.

 

Do budoucna už to nebude záležitost objemu prodeje, ale o posun značky nahoru. Jaguar se musí odlišit od stále sílící konkurence. Šéf Jaguaru Rawdon Glover to nedávno vylíčil: „Pokud budeme nabízet pouze elektrická SUV jako noví čínští hráči, pak to nedokážeme. Zatímco mnoho výrobců se v současnosti orientuje směrem dolů, Jaguar volí opačný přístup.“

 

Foto (Jaguar F-Pace 90th Anniversary Edition): Jaguar