name | autoweek.cz

Opel do Frankfurtu s optimismem

Opel do Frankfurtu s optimismem

05.09.2009 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Automobilka Opel (a spolu s ní i její britský sourozenec Vauxhall) čelí nejistotě, jak bude vypadat její budoucnost. Aby tato budoucnost byla co nejlepší, bez ohledu na to, kdo se nakonec stane jejím majitelem, usilovně se pracuje na přípravě nových modelů. Doklad o tom přinese i autosalon ve Frankfurtu.

Opel Astra
Nejdůležitější novinkou samozřejmě bude nová generace klíčového modelu Astra. Jeho design a podvozek jsme už před časem představili. Hlavními zbraněmi nové Astry by měl být větší a efektivněji využitý vnitřní prostor a zlepšené jízdní vlastnosti.
Nyní Opel dodává, že od zahájení prodeje, které se plánuje ještě před koncem letošního roku, bude k dispozici osm pohonných jednotek. Ty se chlubí sníženými emisemi CO2 o 12 %, což znamená snížení spotřeby o stejnou hodnotu. Pro kompaktní Astru budou k dispozici motory s výkony od 70 kW (95 k) po 132 kW (180 k). Všechny motory ž v předstihu plní emisní standard Euro V. V rámci downsizingu bude zážehový motor 1,8 l nahrazen menším, zcela nově vyvinutým 1,4 l přeplňovaným turbodmychadlem. Vyniká velkým točivým momentem 200 N.m v rozsahu otáček 1850 až 4900 ot./min. a výkonem 103 kW (140 k). Přitom jeho spotřeba je jen 5,9 l/100 km. Přes zvýšení výkonu o 15 % je jeho spotřeba o 18 % nižší v porovnání s motorem 1,8 l. Zážehový 1,6 l Turbo disponuje výkonem 132 kW (180 k).
Nejúspornější zážehový 1,4 l má výkon 74 kW (100 k) při spotřebě 5,5 l/100 km.
Nabídka čtyř turbodieselů bude v rozsahu výkonů od 70 kW (95 k) do 118 kW (160 k), přičemž i nejvýkonnější z nich bude mít spotřebu menší než 5 l/100 km. Motory CDTi s vysokotlakým vstřikováním systémem Common Rail a standardně vybavené filtry pevných částic budou 1,3 l, 1,7 l a 2,0 l.
Většina motorů bude kombinována se šestirychlostní převodovkou, pouze zážehové 1,4 l a 1,6 l spolu s turbodieselem 1,3 l budou dodávány s pětirychlostní. Pro motory 1,6 l, 1,4 Turbo, 1,6 l Turbo a turbodiesel 2,0 l bude alternativně připravena i šestirychlostní samočinná převodovka.
Od jara 2010 bude připravena i speciální verze ecoFLEX, která bude mít se zážehovým motorem o 74 kW emise CO2 129 g/km a s turbodieselem 109 g/km (4,2 l/100 km).
Zážehové motory
1,4                       74 kW     5,5 l/100 km
1,6                       85 kW     6,3 l/100 km
1,4 Turbo            103 kW     5,9 l/100 km
1,6 Turbo            132 kW     6,8 l/100 km
Vznětové motory
1,7 CDTi               81 kW     4,7 l/100 km
1,7 CDTi               92 kW     4,7 l/100 km
2,0 CDTi              118 kW    4,9 l/100 km
1,3 CDTi ecoFLEX    70 kW    4,2 l/100 km

 

Opel Ampera

Další zásadní novinkou bude sériová podoba čtyřmístného rodinného vozu Opel Ampera poháněného elektromotorem. Uvedení Ampery na trh se předpokládá na konci roku 2011. Je ale nutno dodat, že Ampera je odvozena od vozu Chevrolet Volt. Přesun technologie Voltec od GM k Opelu by v případě volby problematického majitele německé automobilky (konkrétně kanadské Magny, za jejímž projektem stojí většinově ruský kapitál) mohl být ze strany nového GM zablokován. Ampera pracuje se systémem E-REV (Extended Range Electric Vehicle), u něhož malý spalovací motor slouží pouze k pohonu generátoru pro dobíjení akumulátorů. Díky tomu je dojezd vozu přes 500 km. Vozidlo může v případě potřeby jezdit jen na elektrický pohon jako bezemisní (ZEV - Zero Emission Vehicle). Ampera je vybavena akumulátory o kapacitě 16 kWh a dodávajícími napětí 230 V.


Opel Insignia ecoFLEX
Opel se bude samozřejmě chlubit i modelem Insignia, který sbírá jedno významné ocenění za druhým. Vítěz ankety Auto roku 2009 nedávno v Berlíně dostal cenu Plus X Award na berlínské výstavě přenosové techniky Internationalen Funkausstellung IFA. Sledovací kamery Insignie, kombinující zaznamenávání dopravních značek se sledováním vybočení z jízdního pruhu, tento vůz zařadily do Síně slávy IFA. Stejným kamerovým systémem, zaznamenávajícím 30 obrázků za sekundu, bude vybavován i nový model Astra.
Opel Insignii předvede i ve vysocevýkonné verzi OPC a úspornou variantu ecoFLEX 2,0 CDTi. OPC pohání motor V6 2,8 Turbo o výkonu 239 kW kombinovaný s pohonem Adaptive 4x4. Nová verze ecoFLEX přináší nový vznětový dvoulitr o výkonu 95 kW (130 k) a točivém momentu 320 N.m při spotřebě 5,2 l/100 km. Dodávat se bude ve verzích sedan a liftback, ke konci roku je doplní i kombi SportsTourer. Insignia ecoFLEX má po úpravách aerodynamiky součinitel odporu cx jen 0,26.