name | autoweek.cz

Opel míří do Ruska a Turecka

Opel míří do Ruska a Turecka

15.04.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf GM Dan Akerson německým médiím upřesnil nejbližší cíle automobilky Opel. V jeho očích je pro další rozvoj značky nejdůležitější Rusko. Ruský trh by se během pár let mohl stát pro Opel důležitějším než německý.

Dan Akerson německým novinářům sdělil, že General Motors chce zlepšit postavení dlouhodobě ztrátové automobilky Opel posilováním jejího postavení především v Rusku a Turecku, což by mělo eliminovat ztráty vyplývající z poklesu prodeje aut v Evropě. Opel se ale nevydá do Číny. "Pro Opel má Rusko má velký význam," řekl Akerson, "Během několika let by ruský trh mohl být větší než německý."

Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann k tomu dodal, že Opel v Rusku roste téměř dvakrát rychleji než ruský trh s novými auty. V loňském roce Opel v Rusku prodal více než 80 000 vozů. Opel je v Rusku vnímán jako "ryze německá značka" a má téměř prémiové image, řekl Neumann a dodal: "Velmi podobný obrázek vidíme i v Turecku, kde jsme vloni prodali asi 50 000 vozů Opel."

Neumann uvedl, že Opel není mateřskou společností GM omezován v budoucím rozšiřování působnosti na důležité trhy světa: "Opel má naprostou svobodu dělat to, co je pro něj dobré a co dává ekonomický smysl." Opel hodlá pokračovat ve vývozu na trhy v Austrálii, Chile a Singapuru, kam vstoupil v loňském roce, a do Spojených arabských emirátů, kam míří v letošním roce, sdělil Neumann novinářům. Naproti tomu vstup Opelu na trh v Číně by podle Neumanna stálo "stovky milionů eur", a proto má jiné priority.

Neumann uvedl, že automobily se značkou Opel mají stejnou kvalitu jako vozy hlavní značky koncernu Volkswagen, ale Volkswageny se prodávají za  vyšší ceny. "Chceme posílit vnímání naši značky a modelů, takže zákazníci budou ochotni platit za Opel více peněz," řekl Neumann.

Akerson zopakoval, že má naprostou důvěru v budoucnost Opelu. "Evropský trh je pro GM velmi důležitý, v neposlední řadě proto, že je větší než severoamerický. Tento trh rozhodně neopustíme," řekl Akerson.

Akerson prohlásil, že investice GM do Opelu v průměrné výši 1 miliardy eur ročně v průběhu letošního a příštích tří let ukazuje "křišťálově čistě" závazek společnosti ke značce Opel. "Opel si vede lépe, než jsem ještě před rokemčekal," řekl a dodal: "Jsem si jistý, že Opel bude zisk opět ziskový i při propadu trhu," řekl.

GM před pár dny vydalo zprávu, že do konce roku 2016 do Opelu investuje 4 miliardy eur na podporu uvedení 23 zcela nových nebo modernizovaných modelů a 13 nových pohonných jednotek do roku 2016. Kritici ale tvrdí, že uvedená částka je pro realizaci tohoto plánu příliš malá.

Opel spolu s vozy prodávanými pod značkou Vauxhall v roce 2012 vyrobil 353 471 vozů v Německu, 258 125 vozů ve Španělsku, 149 015 vozů ve Velké Británii, 120 547 vozů v Polsku a 25 450 vozů v Maďarsku. V Rusku bylo smontováno 29 457 vozů Opel. Dalších 67 512 vozů obou značek doputovalo od GM DAT z Koreje. Opel/Vauxhall tedy vloni celkem vyrobil 1 003 577 vozů. Podle statistik JATO Dynamics Opel/Vauxhall v Evropě vloni prodal 883 291 vozů, což znamenalo pokles o 15 %. V Rusku bylo prodáno 81 242 vozů Opel, což znamenalo nárůst o 20 %.