name | autoweek.cz

Opět neradostné zprávy od Nissanu
14.05.2025 | Aktuality
Aktuality z automobilového průmyslu agentury Reuters od evropského automobilového korespondenta z Londýna Nicka Careyho. Tentokrát že Nissan stále čeká na úspěch, o odvážných cílech pro BYD a jak cla požírají zisky Hondy.
Netrvalo dlouho, než jsme zjistili, jaký dopad měla cla presidenta Donalda Trumpa na ceny automobilů v USA. Průměrná cena automobilu po slevách a akcích v dubnu vzrostla o 2,5 % oproti březnu, což je největší nárůst od dubna 2020, kdy ceny vzrostly o 2,7 % během pandemických uzavření továren.
Jakékoli číslo, které se blíží nejtemnějším dnům Covid-19, nevypadá dobře. Ford již od 2. května zvýšil ceny tří modelů vyráběných v Mexiku kvůli hraničním clům. A vzhledem k tomu, že cla ve výši 25 % na dovoz vozidel stále platí, blíží se další zvýšení cen.
Další škrty v Nissanu
Nový generální ředitel Ivan Espinosa, který se ujal kormidla upadající japonské automobilky před měsícem, nezažil v Nissanu žádné líbánky. Poté, co Nissan v právě skončeném finančním roce zaznamenal ztrátu, oznámil, že kromě propuštění 9000 pracovníků, které společnost oznámila již v listopadu, zruší dalších 11 000 pracovních míst a omezí výrobu.
Prodej Nissanu se ve Spojených státech a Číně propadl. Jeho jednání o fúzi s Hondou začátkem tohoto roku zkrachovala poté, co Nissan trval na unii rovnocenných partnerů, což vedlo k odvolání bývalého generálního ředitele Makota Uchidy.
Analytici tvrdí, že Nissan platí cenu za roky, kdy se bývalý předseda Carlos Ghosn příliš zaměřoval na objem prodeje a vysoké slevy aby udržel auta v prodeji. To mu zanechalo stárnoucí modelovou řadu. Stejně jako jeho konkurenti je i Nissan tlačen americkými cly a ohrožován rychle rostoucími čínskými výrobci elektromobilů v jihovýchodní Asii a jinde. A stejně jako mnoho jeho konkurentů stáhl i Nissan svou prognózu zisku za běžný rok. Ačkoli Espinosa označil výsledky automobilky za „budíček“, bude Nissanu nějakou dobu trvat, než se z této díry vyhrabe.
BYD míří vysoko
Čínská automobilka číslo 1 BYD od konce loňského roku říká investorům, že chce, aby do roku 2030 polovina jejího prodeje pocházela mimo Čínu. K tomu dochází po raketovém vzestupu BYD, který se z prodeje přibližně 420 000 vozů v roce 2020 dostal na 4,2 milionu v roce 2024. Tento růst posunul BYD z relativně neznámé společnosti na 7. místo na světě podle prodeje.
Přibližně 90 % prodeje BYD se loni uskutečnilo v Číně, takže její cíl 50% prodeje v zahraničí by mohl společnost během několika let dostat do soupeření s druhým největším světovým výrobcem Volkswagenem a jedničkou Toyotou. Zásadní bude, jak tyto tradiční automobilky zareagují na hrozbu ze strany elektromobilů a plug-in hybridů BYD.
I když má BYD prst na tepu vkusu čínských spotřebitelů, bude zajímavé sledovat, jak si povede na konkurenčních trzích v Evropě i mimo ni. A dosažení tohoto prodejního cíle by mohlo být obtížné vzhledem k tomu, že, stejně jako ostatní čínští výrobci, je BYD fakticky vyloučen z amerického automobilového trhu.
Problémy Hondy se cly
Na rozdíl od většiny hlavních konkurentů, kteří se rozhodli stáhnout své prognózy zisku pro letošní rok (viz Nissan výše), Honda uvedla, že její zisk klesne o 59 % kvůli nejistotě ohledně Trumpových cel.
Japonská automobilka také sdělila, že měla připravený plán na vybudování dodavatelského řetězce pro elektromobily v Kanadě. Honda uvedla, že tento plán bude pozastaven „přibližně na dva roky“ kvůli současnému zpomalení poptávky po elektromobilech.
Krach jednání o fúzi s Nissanem na začátku tohoto roku byl pro Hondu také špatnou zprávou. Podobné vazby jsou pro automobilky vnímány jako nástroj pro přežití, aby čelily hrozbě rychle se rozvíjejících čínských společností zabývajících se elektromobily.
„Určitě budeme hledat nové směry růstu prostřednictvím strategických partnerství,“ řekl generální ředitel Toshihiro Mibe na tiskové konferenci.
Více lásky Mercedesu k Alabamě
Mercedes-Benz oficiálně oznámil, že začne vyrábět své SUV GLC ve Spojených státech. Od chvíle, kdy Trump začal hrozit obchodní válkou, Mercedes jasně uvedl, že by mohl část výroby přesunout do svého závodu v Tuscaloose v Alabamě. Začátkem tohoto měsíce Mercedes sdělil, že do Tuscaloosy přiveze nový model od roku 2027.
Vedoucí pracovníci Mercedesu odmítli sdělit, kolik by investovali do výroby GLC v Alabamě. Automobilka vyrábí GLC také ve svém závodě v Brémách v Německu, který bude vyrábět vůz pro zbytek světa, zatímco výroba v Alabamě se zaměří na americké spotřebitele.
Rychlá kola
Toyota očekává, že zisk letos klesne o pětinu, protože největšího světového výrobce automobilů zatěžují slabý americký dolar a Trumpova cla.
Společnost Volvo Cars provede změny ve výrobě a kvůli americkým clům na dovoz automobilů propustí 5 % zaměstnanců ve svém závodě v Charlestonu v Jižní Karolíně.
Čínská společnost Geely nabídla zaplatit 2,2 miliardy dolarů za privatizaci své divize Zeekr, pouhý rok poté, co značka elektromobilů vstoupila na burzu ve Spojených státech s tím, že chce konsolidovat své podnikání, aby se odrazila od konkurence.
Limitovaná edice elektrické předělávky legendárního hatchbacku R5 Turbo z roku 1980 se zážehovým motorem od Renaultu přilákala v prvním týdnu 850 objednávek, a to i přes vyvolávací cenu 155 000 eur (3,86 milionu Kč).
Stellantis v listopadu zahájí výrobu hybridní verze svého městského vozu Fiat 500 v historickém závodě Mirafiori v Turíně v rámci plánu na oživení značky Fiat v Evropě a na posílení upadající výroby automobilky v Itálii.
Zaměstnanci Fordu ve dvou závodech v německém Kolíně nad Rýnem vstoupí ve středu do stávky kvůli plánovanému propouštění v evropských pobočkách americké automobilky.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz