name | autoweek.cz

Opravdu jde o ochranu klimatu?

Opravdu jde o ochranu klimatu?

04.05.2024 | Vladimír Rybecký | Autoservis

Právě vyšlo nové vydání magazínu Autoservis a mobilita. Na ukázku přinášíme jeho úvodník. Magazín je volně dostupný ke stažení zde.

EU se rozhodla spasit svět zavedením bezemisní silniční dopravy aby zpomalila či snad dokonce zastavila probíhající změny klimatu. Cesta k tomuto cíli byla v bruselských kancelářích jasně určena - rychlý přechod všech automobilů k elektrickému pohonu.

 

Automobilky sice upozorňují na úskalí tohoto rozhodnutí, nicméně je přijaly a svůj technický vývoj nasměrovaly k elektromobilitě. Jenže elektricky poháněná vozidla (a je jedno, zda je zdrojem elektrické energie akumulátor nebo palivové články) jsou pro většinu zákazníků příliš drahá.

 

Osvědčeným řešením je zavedení dotací, kdy státy peníze vybrané na daních namísto do zdravotnictví, školství či obrany posílají nejbohatším či firmám, aby si drahé elektromobily pořizovali levněji. Také lze tato vozidla dovážet z míst, kde je dokáží vyrábět podstatně levněji, tedy z Číny. To se samozřejmě nemůže líbit těm, kteří elektricky poháněná auta vyrábějí za mnohem vyšší cenu.

 

A tak elektromobily, které by pomohly v EU řešit problémy s klimatem a znečištěným ovzduším v centrech měst, Evropská komise hodlá zatížit clem, aby zajistila konkurenceschopnost automobilek, které sama zahnala do pasti vynuceným přechodem k elektromobilitě. Důvod? Čína dotuje výrobce elektromobilů a proto jsou jejich produkty příliš laciné.

 

Jsme tedy svědky paradoxu - EU brání prodeji elektromobilů, jejichž prostřednictvím vlastně čínská vláda dotuje klimatickou politiku EU... Jenže výsledkem nebude záchrana pozvolna destruovaného automobilového průmyslu. Čínští výrobci elektromobilů totiž už začali přesouvat výrobu do Evropy - BYD staví továrnu v Maďarsku, Chery přebírá opuštěnou továrnu ve Španělsku, Leapmotor bude vyrábět v Polsku, Dongfeng jedná o výrobě v Itálii, SAIC chce své MG vyrábět v Anglii a BAIC pokukuje po produkci v Polsku. A to jsou jen už zveřejněné projekty.

 

Situace v evropském automobilovém průmyslu tak nabírá nečekaný obrat - zatímco výrobci automobilů čelí problémům, jejich odepisovaným dodavatelům se otevírá šance najít si nové partnery. I pro čínské firmy bude výhodnější využívat místní dodavatele místo dovozu dílů přes půl světa.

 

A tak se třeba už brzy dočkáme opravdu levných elektromobilů z evropské produkce, i když od značek, které ani nedokážeme vyslovit. Má to ovšem jednu zásadní chybu - technický vývoj postupně odchází z Evropy a ty skutečně zásadní inovace už přicházejí z jiných částí světa. EU se tak v cestě za klimatickou neutralitou krok za krokem stává montovnou pro čínské automobilky...

 

  Vladimír Rybecký, šéfredaktor