name | autoweek.cz

Osm doplňků od Bosch, díky nimž jsou nová vozidla úspornější
02.04.2014 | Vladimír Rybecký | Trendy
Inovativní funkce jízda setrvačností snižuje spotřebu v reálných provozních podmínkách o 10 %, další příklady úsporných systémů jsou převodovka s plynule měnitelným převodem, přímé vstřikování, adaptivní tempomat, systém start/stop.
Při rozhodování o koupi nového vozu motoristy stále více zajímají efektivní pohonné systémy. Moderní pohonné technologie dokáží snížit spotřebu paliva o tisíce korun. Příkladem mohou být rozšířená funkce start/stop od Bosch a adaptivní tempomat (ACC), díky jehož snaze o držení konstantní rychlosti jsou jízdy úspornější.
„Mnoho inovací od Bosch pomáhá řidičům šetřit palivo a peníze s každým ujetým kilometrem,“ říká prezident divize Zážehové systémy společnosti Robert Bosch Stefan Seiberth.
Přitom úsporné funkce nemusejí být vždy drahé, některá technická řešení - mezi nimi systém start/stop - jsou již ve standardní výbavě mnohých modelů a ostatní jsou jejími populárními doplňky. Například o samočinné převodovce dlouho platilo, že v reálných podmínkách zvyšuje spotřebu paliva o cca 1 l/100 km. To však neplatí o převodovce s plynule měnitelným převodem (CVT), která šetří palivo díky neustálé optimalizaci otáček motoru.
Přímé vstřikování - snížení spotřeby nejméně o 12 %
Moderní systémy Common rail vznětových motorů se na přímé vstřikovaní spoléhají už mnoho let. V roce 2000 tato technologie přinesla revoluci v oblasti automobilů se vznětovým motorem. Nejenže se staly hospodárnějšími, ale také se stalo radostí je řídit. Dnes je každé druhé prodané vozidlo vybaveno vznětovým motorem.
Přímé vstřikování u zážehových motorů napomáhá snížení spotřeby paliva a tím i emisí CO2 asi o 12 % ve spojení s tzv. downsizingem a přeplňováním. A protože jsou tato vozidla i výkonnější, přináší opět větší radost z jízdy.
Převodovka CVT snižuje spotřebu až o 7 %
Samočinná převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) zvládá i jízdu v horském terénu lépe vlastním přeřazováním a optimálním volením převodového poměru. Rozšířené verze již nabízejí pro efektivnější jízdu až 9 rychlostních stupňů. Převodovka CVT dokonce pracuje bez pevně stanovených bodů řazení. Výsledkem je plynulá jízda s konstantním záběrem a otáčkami motoru. CVT se uplatňuje zejména v pomalém městském provozu. Spotřebu paliva dokáže snížit až o 7 %, protože motor je neustále udržován v nejefektivnějším režimu.
Systém start/stop snižuje spotřebu nejméně o 5 %
Už každý druhý nový vůz vyrobený v západní Evropě je vybaven systémem start/stop. U mnoha modelů - od levných kompaktních vozů až po vysoce výkonné premiérové sedany - je tento systém v základní výbavě bez příplatku. V evropském měřicím cyklu snižují systémy start/stop spotřebu paliva a tudíž i emise CO2 až o 5 %, přičemž v městském režimu jde o úsporu až 8 %. V přeplněných městských ulicích, zvláště během dopravní špičky, je potenciální úspora ještě vyšší.
Alternativní pohon - pohon na CNG se vyplatí už od 7000 km
Pohony na stlačený zemní plyn (CNG) jsou skutečnou alternativou i pro sériově vyráběná vozidla. Pro osobní vozidla se vyplatí už od najetí 7000 km za rok. Je to také proto, že CNG je až o 50 % levnější než benzin. Ve srovnání s konvenčním zážehovým motorem se při stejném výkonu uvolňuje o 25 % emisí CO2 méně. To je způsobeno chemickými vlastnostmi tohoto paliva. Systém Bosch lze spustit v režimu CNG i když je zima, což znamená, že zákazníci mohou prakticky vždy jet na levnější zemní plyn. Jiné systémy musejí pro zahřátí v počáteční fázi použít drahý benzin.
Elektrifikace - snížení spotřeby až o 60 %
Řidiči mohou díky současným silným hybridním systémům od Bosch ušetřit spotřebu o 15 až 25 %. Mnoho výrobců automobilů tento druh hybridního vozu nabízí jen s mírným navýšením ceny a někdy hybrid stojí stejně jako ekvivalentní vůz se vznětovým motorem. Hybridy typu Plug in stojí v současné době podstatně více. Ty ale dokážou snížit náklady na energii až o 90 % za předpokladu, že je uživatel nezapomene nabít.
Jízda setrvačností - zastavení motoru při jízdě snižuje spotřebu o 10 %
Systém start/stop s funkcí jízda setrvačností od Bosch umožňuje i vozidlům s motorem s vnitřním spalováním ujet dlouhé vzdálenosti bez vytváření emisí nebo hluku a jen s malým odporem. Tato inovativní technologie motor zastaví při jízdě, což znamená, že ten pak nespotřebovává palivo. Levná jízda setrvačností ušetří v reálných podmínkách až 10 % paliva. Motor se zastaví bez povšimnutí řidiče kdykoliv je vozidlo schopné si udržet svou rychlost jednoduše setrvačností, například při jízdě z mírného svahu. Jakmile řidič sešlápne pedál plynu nebo brzdy, motor se znovu nastartuje.
Prediktivní navigace - cílená jízda setrvačností při vjezdu do zastavěných oblastí
Prediktivní navigace od Bosch spojuje data z map s pohonem vozidla, což řidiči umožňuje ušetřit až 15 % paliva. Systém řízení motoru ve svých dynamických výpočtech prediktivně využívá profil trasy. Například když navigační software zjistí, že následující dvoukilometrový sestupný úsek vede k zastavěné oblasti, dokáže vozidlu naordinovat režim úsporné jízdy setrvačností nebo výrobu více energie pro elektrický pohon.
Adaptivní tempomat – jízda konstantní rychlostí snižuje spotřebu až o 5 %
Adaptivní tempomat (ACC) zjednodušuje život řidičům tím, že udržuje danou rychlost s ohledem na vozidla před ním a udržuje od nich bezpečnou vzdálenost. Radarové senzory sledují provoz a podle toho se upravuje rychlost. Systém díky udržování konstantní rychlosti a zajištění, že motor vždy pracuje v nejefektivnější rychlosti, dokáže uspořit v reálných podmínkách až 5 % paliva.
Výše uvedené potenciální úspory paliva se vždy týkají popisovaného systému. Uspořit přes 100 % je fyzikálně nemožné.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz