name | autoweek.cz

Osobní automobily stále zdražují, ale trend zpomaluje

Osobní automobily stále zdražují, ale trend zpomaluje

28.08.2023 | | Tiskové zprávy

EY Cenový Index ukazuje, že značky sází na akční cenové nabídky. Zohlednění vysoké inflace ukazuje dokonce na snížení reálných cen.

Trend zvyšování ceníkových cen osobních vozů v České republice je s postupně odeznívajícími překážkami v dodavatelských řetězcích na ústupu. Na trhu s novými vozidly dnes můžeme pozorovat stagnaci cen a vzrůstající nabídku akčních modelů, které jsou pro zákazníky cenově příznivější. To jsou hlavní zjištění nejnovějšího vydání cenového indexu společnosti EY, ve kterém byl sledován vývoj na automobilovém trhu v období od ledna do července 2023.

 

Při zohlednění vývoje inflace, která se v první polovině roku pohybovala ve dvouciferných číslech, lze v porovnání s předchozím obdobím pozorovat snížení reálných cen, které poklesly o procento. Vývoj reálných cen automobilů se tak ubírá jiným směrem, než je tomu v případě řady jiných produktů, a to přesto, že výrobci a jejich dodavatelé čelí rostoucím cenám vstupů včetně materiálů, práce a energií.

 

Srovnání cen vozů s předchozím obdobím

Oproti letošnímu lednu ceny automobilů vzrostly nominálně průměrně pouze o 0,6 %, což v absolutních číslech představuje 4496 Kč. Obecně největší nárůst lze pozorovat u plug-in hybridních vozů, kde šlo v průměru o 3,4 %, tedy 48 160 Kč. U vozů s pohonem na LPG je pak patrný nárůst cen o 2 %, což v rámci zkoumaného vzorku odpovídá 8246 Kč. Méně znatelný růst cen je u vozů s turbodiesely, u nichž zdražení dosáhlo 0,8 % (7929 Kč). Zatímco ceny automobilů se zážehovými motory stagnovaly, u vozů s hybridním pohonem došlo k poklesu o 1,3 %, tedy 10 783 Kč. Vozidla s čistě elektrickým pohonem zaznamenala pokles průměrné ceny dokonce o 2,6 % (27 884 Kč).

 

„Oproti období od července 2022 do ledna 2023, kdy bylo pozorováno výraznější zvyšování cen osobních automobilů, v aktuálním sledovaném období růst cen zpomalil. Komplexní analýza ceníkových cen prokázala, že dynamické a výrazné zdražování se přeměnilo v mírnější trend. K tomuto vývoji automobilový průmysl dospívá především díky postupnému odstraňování překážek v dodavatelském řetězci, které byly způsobeny mimo jiné válečným konfliktem na Ukrajině,“ uvedl Petr Knap, odborník společnosti EY pro automobilový sektor.

 

V případě modelů některých značek (Kia) došlo ve sledovaném období k plošnému mírnému zdražení. U jiných pak záviselo spíše na typu pohonu. Zároveň jsme svědky rozšiřující se nabídky slevových akcí a akčních modelů (Škoda, Peugeot, Toyota, Nissan, Ford). Kupříkladu značka Škoda přišla s několika zajímavými nabídkami, zejména akčním stupněm výbavy Fresh pro modely Scala, Kamiq a Karoq. Značka Nissan přišla s akční nabídkou modelu Qashqai v hybridní variantě k 90letému jubileu značky. U značky Volkswagen lze zase pozorovat výrazný nárůst pouze u modelu Tiguan, což je dáno návratem vrcholných motorizací.

 

„V posledních měsících jsme zároveň svědky přílivu nových čistě elektrických automobilů na český trh, a to napříč téměř všemi segmenty. Rostoucí konkurence má tak přímý vliv na snižující se ceny základních výbav u nás nabízených elektromobilů. Příkladem může být uvedení vozu MG 4 s cenovkou v základní výbavě pod 780 000 Kč a představení faceliftovaného VW ID.3, jehož základní cena klesla pod 1 milion Kč,“ dodal Knap.

 

Srovnání vozů podle kategorií základní a nejvyšší výbavy

V segmentu A (mini vozy) došlo k obecnému růstu cen o 2,8 %. Nejvyšší výbavy zdražily méně (2,2 %), naopak ty základní podražily o 3,7 %. Jde tak o vůbec nejvyšší zdražení napříč kategoriemi. V segmentu B (malé vozy) došlo jen k mírnému zdražení základních výbav o 10 000 Kč (0,4 %). Ještě mírnější nárůst byl zaznamenán u nejvyšších výbav (0,1 %). Jako příklad mírného zdražení lze uvést model Toyota Yaris nebo model Sandero od značky Dacia. Model Citroën C3 naopak zlevnil.

 

U automobilů segmentu C (nižší střední třída) ceny narostly u základních (0,3 %) a poklesly u nejvyšších výbav (0,6 %). Největšího poklesu cen jsme byli svědky u vozů s plug-in hybridním pohonem v základní výbavě. Naopak největší nárůst zaznamenaly vozy s hybridním pohonem v základních i nejvyšších výbavách. Při pohledu na změny cen konkrétních modelů stojí za zmínku například hybrid Toyota Corolla, u něhož došlo ke zdražení o přibližně 20 000 Kč. Významný nárůst zaznamenal také Seat Leon, ke zlevnění naopak došlo u modelu Ford Focus a u Peugeotu 308 s plug-in hybridním pohonem.

 

V kategorii D (střední třída) podražily jen základní výbavy (1,3 %), což bylo podpořeno navýšením cen u variant se zážehovými motory. Primárně k tomu přispělo zdražení základní motorizace u modelu Volkswagen Passat kombi. Zákazníci si připlatí i za základní výbavy kategorie E (vyšší střední třída), a to v průměru o 1,1 %. Ceny nejvyšších výbav ale klesly (6,9 %), což souvisí s příchodem nové generace BMW řady 5 dostupné zatím pouze v základních motorizacích. Nejvíce zdražily vozy v základní výbavě s pohonem na naftu (3,7 %).

 

V kategorii SUV & Crossover došlo k nárůstu cen základních výbav průměrně o 1,9 % (14 836 Kč). Ceny nejvyšších výbav narostly pouze o 1,3 %, což lze opět připisovat nabídkám akčních výbav. U prémiových značek BMW a Mercedes-Benz jsme ale byli svědky příchodu faceliftovaných verzí jejich modelů kategorie SUV-E (tj. BMW X5 a Mercedes-Benz GLE), kde v obou případech došlo k výraznějšímu navýšení základních cen. V kategorii MPV (víceúčelová osobní vozidla) zlevnily základní výbavy v průměru o 1,3 %, mírnější pokles cen pak lze sledovat i u nejvyšších výbav (0,2 %). Nejvíc v této kategorii zlevnila vozidla se základní výbavou s turbodiesely. Nejvýraznější pokles ceny byl zaznamenán u modelu Citroën Berlingo, což je opět způsobeno akčním ceníkem.

 

Srovnání vozů nejnižších výbav

Z hlediska růstu cen byla největší změna zaznamenána u vozidel s pohonem na LPG (3,3 %). Podobný vývoj byl pozorován u plug-in hybridních vozidel, jejichž ceny se zvýšily o 3,0 %. Zde mělo největší vliv zmíněné zdražení faceliftovaných modelů BMW X5 a Mercedes-Benz GLE. Velmi mírný nárůst cen byl zaznamenán u vozidel na benzin a naftu (0,8 %). U obou pohonů za zdražením stál také model Mercedes-Benz GLE. Procentní změny těchto pohonů jsou ale znatelně mírnější oproti předchozímu období, kdy u aut na benzin činilo zvýšení cen 6,9 % a za vozidla na naftu si zákazníci připlatili až o 11,3 % více.

 

Snížení cen se naopak projevilo u hybridních (4,9 %) a čistě elektrických vozidel (5,8 %). Z hybridních vozidel výrazně snížil cenu například Ford Kuga, když u jeho základní výbavy klesla o 80 000 Kč. U elektromobilů stojí za zmínku modely Peugeot 2008 a Peugeot 208, u nichž došlo ke zlevnění o 95 000 Kč a 70 000 Kč. Ve všech případech jde o zlevnění v důsledku akčního ceníku. Vozidla s pohonem na CNG nezaznamenala žádné zásadní zdražení.

 

„Zajímavý vývoj v letošním roce panuje i v rámci registrací vozidel. Oproti minulému období bylo zaznamenáno zvýšení počtu registrací osobních automobilů. Ve druhé polovině roku 2022 byl pozorován pokles celkového počtu registrací nových osobních automobilů na celkem 93 171. Za celý rok 2022 to bylo pouhých 192 087, což je nejnižší hodnota za posledních 8 let. Letos se celkový počet registrací nových osobních vozů vyšplhal za první polovinu roku na 115 548, což naznačuje návrat k předchozím trendům. Při pohledu na vývoj z předchozích let se tak počtem registrací ČR dostává téměř na předcovidovou úroveň,“ uvedl Jindřich Kalivoda, manažer v automotive týmu EY Česká republika.