name | autoweek.cz

Otázky pro profesora Indru
02.01.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Vývojář motorů Prof. Dr. Frederick Indra je stále jedním z nejrespektovanějších odborníků ve výzkumu a výuce jako osobnost dlouhodobě kritická k událostem v rámci automobilového průmyslu. Jako každoročně mu Auto-medien portal na přelomu roku položil několik otázek.
Máme za sebou obtížný rok s krizí polovodičů, matoucími politickými rozhodnutími vytvářejícími nejistotu při plánování a dramaticky rostoucími cenami energií. Jak dění loňského roku vidí profesor Fritz Indra?
Co na vás zapůsobilo v uplynulém roce v automobilovém průmyslu?
„Jak navzdory nedostatku dodávaných dílů stále dokázal dosáhnout slušný objem výroby a jak splnil cíle CO2 podle současných specifikací.“
A co vás naštvalo?
„Tvrdohlavé lpění většiny společností na čisté elektromobilitě tak, jak ji předepisuje politika. Tímto způsobem přispíváte k ochraně klimatu pouze na papíře. Je naléhavě zapotřebí holistické a globální posouzení různých typů pohonu.“
Které značky mají obzvláště dobrou pozici pro budoucnost?
„S největší pravděpodobností BMW, protože pokračuje ve vývoji všech typů pohonu a dává tak zákazníkům možnost koupit si to, co chtějí. U Volkswagenu musíme doufat, že koncern pod novým vedením také brzy přejde na tuto cestu.“
Co znamenají energetické a polovodičové krize pro automobilový trh?
„Aby se automobilový průmysl znovu nedostal do tak masivní závislosti, musí se pokusit o vybudování nezávislosti na takových krizích. V minulosti bylo například běžné mít na každý díl minimálně dva dodavatele. Stát se zcela nezávislými na energetických krizích však pravděpodobně není možné.“
Těšíte se na autosalon IAA v Mnichově?
„Byl bych rád, kdyby na IAA došlo k určitému odklonu od výhradního zaměření na elektromobilitu. Možná to bude skutečně možné v důsledku škrtů nebo zrušení dotací, které pro ni byly vyčleněny. Věřím, že zákazník se nakonec rozhodne správně - pokud mu to dovolíte.“
Jaký byl váš osobní nejlepší automobilový zážitek v roce 2022?
„Když je pěkné počasí jezdím po okolí Vídně se svým veteránem Intermeccanica Indra Cabrio. A možnost rozsáhle testovat a posuzovat Alpinu B5 Biturbo, v současnosti jeden z nejlepších sedanů na světě.“
Připomeňme si i několik jeho zajímavých odpovědí z loňského rozhovoru-
Stane se elektromobilita běžnou záležitostí - a pokud ano, kdy?
„Ne, nestane, prosadí se pouze v malých dílčích segmentech.“
Jak dlouho ještě budeme smět sami usedat za volant než řidiče nahradí autonomní řízení?
„Aby bylo jasno: vždycky.“
Jaký je potenciál sdílené mobility?
„Maximálně 7 %.“
Fritz Indra se narodil ve Vídni v roce 1940 a vystudoval strojní inženýrství na Vídeňské technice. V letech 1971 až 1979 pracoval jako vedoucí vývoje v BMW-Alpina. V letech 1979 až 1985 působil jako šéf konstrukce motorů ve společnosti Audi. V letech 1985 až 1998 byl vedoucím vývoje motorů ve společnosti Opel a ředitelem vývoje pokročilých technologií. Indra navrhl a vyvinul první motory Opel Ecotec včetně motoru C20XE, který byl v té době zážehovým motorem s nejvyšší účinností 37 %. V letech 1997 až 2005 byl výkonným ředitelem pokročilého inženýrství v General Motors Powertrain v Detroitu. Poté působil jako pedagog a konzultant.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz