name | autoweek.cz

Palivové články za peníze z EU

Palivové články za peníze z EU

22.02.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Riversimple Movement předvedla vozítko Rasa na palivové články. Pozoruhodné na něm není jen nový obchodní model, jehož základem není prodej vozidel ale dopravní služba, ale i financování britskou vládou a Evropskou unií. Automobilový průmysl by se měl mít na pozoru!
Projekt schválený Evropskou unií získal 2 miliony liber na vývoj od vlády ve Walesu a další 2 miliony eur poslala Evropská unie na stavbu 20 prototypů Rasa, které mají být uvedeny do provozu během 12 měsíců. Výroby vozítek Riversimple Rasa by se měla naplno rozeběhnout do roku 2018.
 
Firmu Riversimple Movement založil Hugo Spowers. Firma má sídlo v Llandrindod Wellsu ve Walesu, ale designové centrum je v Barceloně. Firma vytvořila konsorcium SWARM (Small 4-Wheel fuel cell passenger vehicle Applications in Regional and Municipal transport), které chce využít stávající infrastrukturu čerpacích stanic na vodík po Evropě.
 
Malé dvoumístné vozítko Rasa má minimalistický vzhled se vzhůru výklopnými dveřmi do jisté míry připomínající Volkswagen XL-1. Tvary jsou přísně aerodynamické, což je patrné zejména při pohledu zezadu. Design karoserie je dílem Chrise Reitze, příbuzného Wolfganga Porscheho a bývalého designéra Alfy Romeo. Při dosažitelné rychlosti téměř 100 km/h se zdá, že neposkytuje bezpečnost srovnatelnou s osobními auty.
 
Nosná struktura je vyrobena z uhlíkových kompozitů, takže vozítko má hmotnost jen 580 kg. Proto postačuje trakční elektromotor s výkonem 8,5 kW. K jeho napájení se využívají palivové články, ale více než polovinu potřebné energie by měl dodávat systém rekuperace kinetické energie využívající superkondenzátory. S nádrží na 1,5 kg tekutého vodíku ujede 480 km.
 
Společnost nechce po zahájení výroby v roce 2018 prodávat jednotlivá vozidla konečným zákazníkům, ale hodlá prodávat službu zajišťující dopravu ve městech. Obchodní schéma vychází z pevného měsíčního paušálu, přičemž firma zajistí veškeré opravy a údržbu, pojištění i náklady na pohonné hmoty. Pro řidiče by měly být náklady podstatně nižší, než při vlastnění vozidla a pro firmu by přitom měl být zajištěn dostatečný příjem, aby byla zisková. To vše navíc při provozu nejméně zatěžujícím životní prostředí ze všech dostupných.
 
Jednoduchost konstrukce vozítka by měla být zárukou, že vydrží v provozu okolo 15 let, než podstoupí plnou recyklaci. Firma při tomto životním cyklu nepotřebuje velké výrobní zázemí, protože jí stačí roční produkce okolo 5000 aut. S podporou EU se tak může zrodit projekt, který, pokud by fungoval, může znamenat konec evropského automobilového průmyslu v jeho stávající podobě.