name | autoweek.cz

Paralýza japonských dílů

Paralýza japonských dílů

11.08.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jak je možné, že byla Honda zemětřesením a tsunami zasažena stejně jako Toyota? Vždyť se největší objem výroby Hondy mimo Japonsko? Jak to, že se Nissan dokázal vyhnout tak velkým škodám, třebaže jeho továrna na výrobu motorů leží blízko Fukušimy?

TTAC při analýze dopadu přírodní katastrofy na japonské automobilky zjistilo zajímavé věci. Bylo to jako ruleta a v sázce bylo spousta čipů.

Nissan dostal velkou dodávku mikroprocesorů pro elektronické řídicí jednotky jen krátce před zemětřesením. Honda a Toyota právě čekaly na svou přesně načasovanou dodávku.

Většinu čipů pro elektronické řízení činnosti motoru japonské automobilky získávaly od jediného výrobce čipů, společnosti Renesas. Její výrobní závod se nacházel nedaleko epicentra katastrofy a byl vážně  poškozen.

Honda nakupovala elektronické řídicí jednotky pro motory od tří různých společností - Keihin, Denso a Hitachi Automotive. Automobilka se domnívala, že takováto diversifikace je dostatečná. Netušila však, že mikroprocesory do všech těchto řídicích jednotek pocházejí od stejného výrobce - Renesas.

Honda neměla problém s motory V6, využívajícími čipy od americké firmy Freescale Semiconductor. Jenže více než 80 % objemu výroby Hondy tvoří malé a středně velké automobily. Ty obvykle používají řadové čtyřválcové motory a většinu jejich řídicích jednotek tvořily mikroovladače od firmy Renesas.

Od podzimu Honda začne pro některé své modely používat mikroovladače od jiných výrobců. Navíc se vyvíjí úsilí, aby běžné díly v japonské průmyslu byly standardizované a mikroovladače by byly pro tuto normalizaci ideálním cílem. Programové vybavení v ovladačích se může měnit, ale čipy by mohly dodávat různí výrobci.