name | autoweek.cz

Paralyzovaný závodník jezdil na okruhu v Long Beach

Paralyzovaný závodník jezdil na okruhu v Long Beach

24.04.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jeden z vrcholů Toyota Grand Prix v Long Beach nenastal během závodního programu na trati, ale ještě před startem hlavního závodu, když dvě kola po okruhu řídil Sam Schmidt upravenou Corvette C7 Stingray SAM Car. Sam Schmidt je totiž už 15 let totálně paralyzován.
Sam Schmidt v Long Beach řídil experimentální automobil SAM Car, jenž ovládal pouze hlavou a ústy. Jedná se o mimořádný konstrukční úspěch firmy Arrow Electronics, která Schmidta s tímto projektem oslovila. Společnost Arrow Electronics, působící v Centennialu v Coloradu, vede vývoj systému s názvem SAM pro poloautonomní automobil. Na projektu se rovněž významně podílí společnost Freescale Semiconductor z Austinu.
 
Schmidt už vloni s tímto vozem absolvoval kolo na rychlostním oválu v Indianapolisu. Ale tam jsou jen čtyři pravoúhlé zatáčky. V Long Beach poprvé projelo městskou tratí plnou zatáček včetně vlásenky a betonových bariér vozidlo navržené pro ochrnutou osobu. Sam Schmidt tuto premiérovou jízdu se sebejistotou zvládl.
 
„Je zázrakem, že jsem se vůbec stal součástí projektu,“ řekl Schmidt. „Jet v Indy a dosáhnout rychlost 170 km/ h bylo jako svatební cesta, v podstatě vše si v seznamu odškrtnout. Ale dostat se sem trvalo sedm měsíců. Držet si odstup a říci si: Hej, chceme pokračovat a dostat se na vyšší úroveň a jasně šlo o to dostat zrychlování a zpomalování více pod kontrolu, provádět je více intuitivně. Vše závisí na tom, jaké si klademe cíle. Tady je cílem zatočit vlevo a vpravo okamžitě.“
 
Schmidt je kvadruplegik, je ochrnut tak, že není schopen používat ruce ani chodidla pro ovládání pedálu brzdy a plynu. Aktivně se podílel na testování nejnovější verze systému, jenž mu umožňuje ovládat Corvettu výhradně pohyby hlavy a vlastním dechem.
 
Schmidt byl hvězdou závodů IndyCar - třikrát jel v Indianapolisu a v roce 1999 vyhrál závod v Las Vegas. Jeho závodní kariéra skončila v lednu 2000 při testování na Walt Disney World Speedway na Floridě. Při nárazu do zdi utrpěl těžká zranění míchy. Pět měsíců po nehodě mohl dýchat jen pomocí respirátoru. Přestože jeho diagnóza zněla totální ochrnutí, Schmidt po setkání s podobně postihnutým šéfem týmu F1 Frankem Williamsem založil vlastní závodní tým, který se nyní jmenuje Schmidt Peterson Motorsports. Už zhruba rok po své zranění byl opět na závodních tratích jako šéf týmu.
 
V roce 2013 přišel telefonát, jenž ho přivedl zpět do automobilu. „Upřímně řečeno, když jsem se před 15 lety zranil, nikdy jsem doopravdy nedoufal, že bych mohl znovu řídit automobil,“ řekl Schmidt. „V základu je pro vás skvělé zvládnout to, co každý považuje za samozřejmost.“
 
Schmidt poprvé testoval automobil na trati v dubnu 2014. O pár týdnů později se vrátil na závodní okruh Indianapolis Speedway a na oválné dráze dosáhl rychlosti 172 km/h.
 
Corvetta SAM Car je vybavena sadou infračervených kamer rozmístěných v kokpitu. Byly nastaveny tak, aby snímaly pohyb Schmidtovy hlavy, takže když se podívá na určitý bod na silnici, vůz tím směrem zatočí. Vůz zvyšuje rychlost v okamžiku, kdy Schmidt foukne do speciálního brčka, a zpomaluje, když se nadechuje.
 
„Je to zvláštní. Otočíte se a ono to jede,“ řekl Schmidt, který vyrůstal v Sylmaru a nyní žije v Hendersonu v Nevadě. „Nejnáročnější je nejspíše mentální soustředění. Vaše mysl se nemůže zatoulat. Musíte doufat, že na hlavní tribuně nebude mnoho dívek v bikinách. To by mohlo být tragické,“ říká s úsměvem.
 
 „Je to poprvé, co jsme dělali silniční okruh,“ řekl ředitel projektu Joe Verrengia. „Je to mnohem náročnější a vyžaduje to podstatné modifikace.“ Systémy SAM Car byly poté modernizovány v rámci přípravy na zatáčky okruhu v Long Beach.
 
Současná verze systému řízení zahrnuje sadu čtyř infračervených kamer připevněných u horní strany čelního skla. Řidič má na hlavě baseballovou čepici s devíti kulovými reflexními výčnělky, které vypadají jako pingpongové míčky připevněné na konstrukci posazené na čepici. Když řidič otočí hlavu k jednomu z ramen, kamery snímají pohyb reflexních povrchů a posílají informaci do hlavního počítače automobilu. Výpočty počítače určující to, jak pohyby řidiče ovládají volant. Automobil pro okruh v Long Beach měl nové kamery navržené tak, aby zaznamenávaly činnost v širším zorném poli a poskytly tak Schmidtovi větší míru ovládání jeho otáčení.
 
Systém ovládání dechu je dalším novinkou tohoto vozu. V Indianapolisu Schmidt ovládal akceleraci používáním systému, jenž zvyšoval jeho rychlost o 16 km/h pokaždé, když zaklonil hlavu. To by však na okruhu v Long Beach nefungovalo, neboť je na něm 11 zatáček. Proto došlo k inovaci, kterou technici trati označují jako technologii „potáhni a bafni“: „potáhni“ pro zpomalení, „bafni“ pro rychlejší jízdu.