name | autoweek.cz

Partii pokeru vyhrál Marchionne

Partii pokeru vyhrál Marchionne

03.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat dosáhl dohodu s odborovou organizací UAW o odkoupení jejích 41,46 % akcií Chrysler Group. K završení obchodu by mělo dojít do 20. ledna. Pak už nebude nic bránit spojení Fiatu a Chrysleru do jediné společnosti.

Vloni v září při jednání o prodeji akcií Chrysler Group Fiatu nabídl Sergio Marchionne představitelům amerických odborů UAW za jimi kontrolovaných 41,46 % částku 4 miliard dolarů. Odboráři ale požadovali minimálně 5 miliard. Na to jim Marchionne doporučil, aby si raději šli koupit losy. Vedení zdravotního fondu odborů VEBA, kontrolovaného UAW, na to podalo žádost o uvedení svých 16 % akcií na newyorskou burzu.

Prodej akcií Chrysleru by znamenal zmaření Marchionneho plánů na spojení obou automobilek. Pokud by ale Fiat opustil Chrysler, akcie automobilky z Auburn Hills by ztratily na hodnotě a VEBA Trust by určitě nedostal ani tolik, kolik mu nabízel Marchionne. Od počátku proto bylo jasné, že ve skutečnosti žádné IPO Chrysleru nepřichází v úvahu.

 

Desetina ceny, kterou za Chrysler dal Daimler-Benz

Marchionne (61) si byl jistý, že vedení UAW raději sáhne po vrabci v hrsti než po honu na holuba na střeše. A měl pravdu. Stálo ho to obětování vánočních svátků za usilovná jednání.

Nyní tedy došlo k dohodě. Váha mezi čtyřmi a pěti miliardami se nakonec zastavila na kompromisní hodnotě 4,35 miliardy dolarů. VEBA Trust získá 3,65 miliardy v hotovosti (1,75 miliardy od Fiatu a 1,9 miliardy od Chrysleru) a dalších 700 milionů ve čtyřech splátkách během následujících čtyř let. Celková hodnota akcií Chrysleru tak dosáhne 10,5 miliardy dolarů. Marchionne tedy nakonec získal Chrysler Group za desetinu sumy, kterou za stejný koncern vydal Daimler-Benz před 15 lety (ten v roce 1998 akcionářům Chrysleru zaplatil v hotovosti okolo 36 miliard dolarů).

Připomeňme, že na začátku všeho stálo v roce 2009 převzetí 20 % akcií a opci na dalších 15 % zkrachovalého Chrysleru Fiatem zdarma jen za příslib technické pomoci. Marchionne proměnil Chrysler v ziskového producenta, ovšem odkázaného pouze na severoamerický trh. Ještě před tím, v roce 2004, se Marchionne ujal krachujícího Fiatu. S pomocí 2 miliard dolarů, získaných od GM za nedodržení nesplnitelných slibů, jej udržel při životě a dokonce s ním dosáhl zisk.

 

Teprve začátek

Marchionne tedy byl na první pohled úspěšnější, ale za vítěze se mohou označit obě strany. Jenže je ještě brzy mluvit o vítězství. Ve skutečnosti je to teprve začátek mnohem těžší bitvy, která Marchionneho čeká. A v této bitvě budou muset tahat Marchionne i odboráři za jeden provaz.

Cílem transakce totiž není vytvořit sedmého největšího producenta aut na světě, ale vytvořit podmínky pro to, aby se Chrysler spolu s Fiatem proměnil v jednoho z předních hráčů globálního automobilového průmyslu.

Před pár lety Marchionne předpověděl, že v brzké době bude na světě jen šest masových producentů automobilů. Podmínkou pro přežití mezi touto šestkou bude prodj více než šesti milionů aut ročně. Spojením Fiatu s Chryslerem tedy Marchionne udělá jen první krok - se společnou produkcí 4,5 milionu vozidel (údaj za rok 2012) vytvoří sedmého největšího výrobce aut na světě.

Marchionne po spojení Fiatu s Chryslerem bude konečně moci využít finanční zdroje z USA (Chrysler má rezervní fondy ve výši 12 miliard dolarů) pro vývoj nových modelů aby zlepšil postavení Fiatu v Evropě. Ale to stále nebude stačit.

To nejdůležitější, co přinese spojení obou automobilek, bude silné postavení pro budoucí vyjednávání s novými partnery . Cíl je při tom jasný: Fiat i Chrysler potřebují partnera v Asii, pokud možno se silným postavením v Číně.

Není složité najít třeba v Japonsku vyhovující automobilky s roční výrobou přesahující milion vozů (ostatně Chrysler už má mnoho zkušeností ze spolupráce s Mitsubishi). Jenže tak jako vždy zde nebudou hrát rozhodující roli jen ekonomické argumenty, ale i ega vedoucích představitelů.