name | autoweek.cz

Peugeot 208 HYbrid FE překonal stanovený cíl

Peugeot 208 HYbrid FE překonal stanovený cíl

14.09.2013 | Vladimír Rybecký | Trendy

Peugeot si dal za cíl výrobu cenově dostupného sériového vozu se spotřebou pouhé 2,0 l/100 km, tedy emise CO2 49 g/km, při schopnosti zrychlit z 0 na 100 km/h za 8 s. Pětimístný koncept 208 HYbrid FE dosáhl dokonce ještě lepšího výsledku.

Při tiskové konferenci na autosalonu ve Frankfurtu generální ředitel značky Peugeot Maxime Picat oznámil, že koncept 208 HYbrid FE překročil zadaný cíl. Vůz vzešlý z partnerství společností Peugeot a Total posunul hranici v oblasti vozů s hybridním pohonem se zážehovými motory a bez dobíjení (Full Hybrid non Plug-in) na 46 g CO2/km, tedy spotřebu 1,9 l/100 km.

Ve snaže o dosažení spotřeby 2,0 l/100 km tento pohon v prototypu Peugeot 208 HYbrid FE doplňují další inovace. Tyto technické základy chce Peugeot využít v budoucích modelech.

Při vývoji konceptu 208 HYbrid FE spojily síly společnosti Peugeot a Total, jejichž partnerství trvá již od roku 1995. Díky snižování třecích ztrát využíváním nových maziv Total se podařilo za posledních deset let snížit spotřebu motorů Peugeot o 5 %. Ke snížení spotřeby a emisí přispívají i nejnovější paliva Total Excellium.

Vývoj se zaměřil na několik aspektů:

- optimalizace aerodynamiky se snížením aerodynamických ztrát o 25 %

- snížení hmotnosti o 20 %

- hybridní pohon využívající 25 % energie z rekuperace a pracující s účinností zvýšenou o 10 %

- specifická motorová maziva vyvinutá Totalem

- valivý odpor snižující speciální pneumatiky a kola.

Snížení hmotnosti o 200 kg na 975 kg bylo dosaženo především použitím kompozitních materiálů a polykarbonátů od firem Hutchison, CCP Composites (obě patří Totalu) a Total Polymer. Kompozitní materiály jsou využívány i na zavěšení kol.

Hybridní pohon kombinuje vznětový tříválec s elektromotorem napájeným z lithio-ionového akumulátoru používaného u vozu 908 HYbrid4, který startoval ve vytrvalostních závodech.

Vysoceefektivní tříválec 1,2 VTi-FE pracuje s optimalizovaným Millerovým cyklem a proměnlivým kompresním poměrem v rozsahu 11:1 až 16:1. Přímé vstřikování má velmi přesné časování jednotlivých vstřiků paliva. Optimalizováno je i chlazení s odvodem tepla. Stejně tak byly významnou měrou sníženy třecí ztráty. Výkon motoru je 50 kW (68 k).

Další úspory se podařilo dosáhnout v převodném ústrojí zvýšením jeho účinnosti a snížením třecích ztrát mj. i použitím maziv Total s vysokou viskozitou.

Elektromotor s hmotností jen 7 kg má výkon 30 kW jako motor a 100 kW jako generátor při rekuperaci energie při brzdění. Největší točivý moment je 30 N.m. Elektromotor může být využit jako spouštěč a rovněž umožňuje i jízdu na plně elektrický pohon (ZEV).