name | autoweek.cz
Peugeot 3008 se zaměřuje na elektrický pohon
13.09.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Peugeot s novou generací kompaktního SUV E-3008 naplno směřuje k elektrifikaci. Až se v únoru začne prodávat, bude mít tři elektrické pohonné jednotky včetně verzí s pohonem všech kol a dojezdem až 700 km.
Generální ředitelka Peugeotu Linda Jacksonová odhalila model E-3008 při akci v továrně, která je historickým sídlem rodinného podniku Peugeot od poloviny 19. století. Ve východofrancouzském Sochaux, místě, kde byl Peugeot založen, se bude novinka i vyrábět. Prodávat se začne v únoru 2024.
Model 3008 je pro Peugeot klíčovým modelem od roku 2016, kdy byl znovu uveden na trh jako SUV, když předtím byl v nabídce jako kompaktním minivan. Automobilka jich od uvedení na trh prodala víc než 1,32 milionu, tedy v průměru víc než 150 000 ročně. Stellantis sice zaměřuje pozornost na E-3008, ale v závislosti na poptávce na různých trzích budou k dispozici také verze s plug-in hybridním a mild-hybridním pohonem. O těch ale Peugeot zatím nezveřejnil žádné technické údaje.
Silueta fastback SUV s výrazně se svažující linií střechy směrem dozadu dodává vozu dynamický vzhled. Příď se vyznačuje tvarovanou kapotou, vysokými blatníky a širokou maskou chladiče s velmi plochými světlomety. Nápadná jsou zejména světla pro denní svícení, každé sestávající ze tří úzkých LED pásků. Vzadu se tento vzor opakuje i u koncových svítilen.
Nová platforma od Stellantisu
Peugeot E-3008 je prvním vozem na platformě STLA Medium společnosti Stellantis, jedné ze čtyř nových architektur, které skupina nasadí aby jí pomohly dosáhnout globální cíl 50 % prodeje plně elektrických vozů do roku 2030, přičemž v Evropě chce do té doby prodávat pouze plně elektricky poháněné vozy.
Nový model 3008 je s délkou 4540 mm téměř o 100 mm delší než současná generace a má rozvor náprav 2739 mm, tedy o 60 mm delší. Navzdory stylu karoserie fastback je objem zavazadlového prostoru 520 l, tedy shodný se stávajícím modelem s pohonem předních kol a platný bez ohledu na typ pohonné jednotky (mild-hybridní, plug-in hybridní nebo elektrická). Zavazadlový prostor verze s pohonem všech kol je dokonce větší, a to 470 l oproti současným 395 l.
Nové uspořádání kokpitu
V interiéru dominuje lichoběžníkový konkávní 21“ displej - ještě nedávno by byl považován za opravdovou domácí televizi - kombinující zobrazení přístrojů a infotainmentu. Systémy vozidla se ovládají pomocí přídavné dotykového displeje uprostřed. Stejně jako u ostatních nových modelů Peugeot je k dispozici řada haptických dotykových spínačů, které lze naprogramovat k ovládání funkcí, jako je navigace, telefonování nebo nastavení teploty v kabině.
Nové uspořádání i-cockpitu se nazývá panoramatický i-cockpit, což je nová varianta charakteristického designu značky Peugeot s malým volantem posazeným nízko, aby bylo dobře vidět na přístroje. Páčkami pod volantem se ovládá funkce rekuperačního brzdění, která má tři úrovně intenzity.
Modely s nižšími úrovněmi výbavy dostanou dva konvenční 10“ displeje včetně centrálního na standardním místě.
Vlastní motory
Nová platforma STLA Medium od Stellantisu je podle přímo zaměřená na elektrický pohon s akumulátorem. Umožňuje instalaci akumulátorů až s 98 kWh s největším výkonem dobíjení 160 kW.
Elektromotory pro model E-3008 byly vyvinuty ve společném podniku společnosti Stellantis s firmou Nidec a vyrábějí se ve francouzském Tremery. Nabídka plně elektrických pohonných jednotek zahrnuje verzi s pohonem předních kol s jedním elektromotorem o výkonu 157 kW (210 k) a dojezdem 525 km, variantu s pohonem předních kol s dlouhým dojezdem 700 km a motorem o výkonu 170 kW (230 k) a variantu s pohonem všech kol se dvěma motory o celkovém výkonu 240 kW (320 k) a dojezdem 525 km.
E-3008 |
Electric 210 |
Electric 230 Long Range |
Electric 320 AWD Dual Motor |
výkon |
157 kW (210 k) |
170 kW (230 k) |
240 kW (320 k) |
toč. moment |
343 N.m |
343 N.m |
343 + 166 N.m |
akumulátor |
73 kWh |
98 kWh |
73 kWh |
dojezd |
525 km |
700 km |
525 km |
Mezi další funkce akumulátoru patří inteligentní nabíjení, které upravuje dobu a výkon nabíjení pro optimalizaci nákladů, a možnost nabíjet externí elektrická zařízení, jako jsou například elektrokola nebo různé spotřebiče.
Budoucnost s akumulátory
Šéfka Peugeotu Linda Jacksonová při představování E-3008 nastínila budoucnost značky s čistě elektrickou nabídkou. Jejím cílem je stát se do roku 2025 jedničkou mezi výrobci elektromobilů v Evropě. Nabídka pak bude zahrnovat 11 čistě elektrických vozidel, z nichž 9 bude osobních.
Po modelu E-3008 bude následovat větší model E-5008 na stejné platformě. O tom se dozvíme více podrobností na začátku roku 2024. Půjde rovněž o sourozence kompaktního SUV Opel Grandland, posledního modelu značky nabízeného souběžně i se spalovacími motory. Další na řadě bude E-408. Také tyto dva modely se budou vyrábět ve Francii.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz