name | autoweek.cz

Peugeot 3008 se zaměřuje na elektrický pohon

Peugeot 3008 se zaměřuje na elektrický pohon

13.09.2023 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Peugeot s novou generací kompaktního SUV E-3008 naplno směřuje k elektrifikaci. Až se v únoru začne prodávat, bude mít tři elektrické pohonné jednotky včetně verzí s pohonem všech kol a dojezdem až 700 km.

Generální ředitelka Peugeotu Linda Jacksonová odhalila model E-3008 při akci v továrně, která je historickým sídlem rodinného podniku Peugeot od poloviny 19. století. Ve východofrancouzském Sochaux, místě, kde byl Peugeot založen, se bude novinka i vyrábět. Prodávat se začne v únoru 2024.

 

Model 3008 je pro Peugeot klíčovým modelem od roku 2016, kdy byl znovu uveden na trh jako SUV, když předtím byl v nabídce jako kompaktním minivan. Automobilka jich od uvedení na trh prodala víc než 1,32 milionu, tedy v průměru víc než 150 000 ročně. Stellantis sice zaměřuje pozornost na E-3008, ale v závislosti na poptávce na různých trzích budou k dispozici také verze s plug-in hybridním a mild-hybridním pohonem. O těch ale Peugeot zatím nezveřejnil žádné technické údaje.

 

Silueta fastback SUV s výrazně se svažující linií střechy směrem dozadu dodává vozu dynamický vzhled. Příď se vyznačuje tvarovanou kapotou, vysokými blatníky a širokou maskou chladiče s velmi plochými světlomety. Nápadná jsou zejména světla pro denní svícení, každé sestávající ze tří úzkých LED pásků. Vzadu se tento vzor opakuje i u koncových svítilen.

 

Nová platforma od Stellantisu

Peugeot E-3008 je prvním vozem na platformě STLA Medium společnosti Stellantis, jedné ze čtyř nových architektur, které skupina nasadí aby jí pomohly dosáhnout globální cíl 50 % prodeje plně elektrických vozů do roku 2030, přičemž v Evropě chce do té doby prodávat pouze plně elektricky poháněné vozy.

 

Nový model 3008 je s délkou 4540 mm téměř o 100 mm delší než současná generace a má rozvor náprav 2739 mm, tedy o 60 mm delší. Navzdory stylu karoserie fastback je objem zavazadlového prostoru 520 l, tedy shodný se stávajícím modelem s pohonem předních kol a platný bez ohledu na typ pohonné jednotky (mild-hybridní, plug-in hybridní nebo elektrická). Zavazadlový prostor verze s pohonem všech kol je dokonce větší, a to 470 l oproti současným 395 l.

 

Nové uspořádání kokpitu

V interiéru dominuje lichoběžníkový konkávní 21“ displej - ještě nedávno by byl považován za opravdovou domácí televizi - kombinující zobrazení přístrojů a infotainmentu. Systémy vozidla se ovládají pomocí přídavné dotykového displeje uprostřed. Stejně jako u ostatních nových modelů Peugeot je k dispozici řada haptických dotykových spínačů, které lze naprogramovat k ovládání funkcí, jako je navigace, telefonování nebo nastavení teploty v kabině.

 

Nové uspořádání i-cockpitu se nazývá panoramatický i-cockpit, což je nová varianta charakteristického designu značky Peugeot s malým volantem posazeným nízko, aby bylo dobře vidět na přístroje. Páčkami pod volantem se ovládá funkce rekuperačního brzdění, která má tři úrovně intenzity.

 

Modely s nižšími úrovněmi výbavy dostanou dva konvenční 10“ displeje včetně centrálního na standardním místě.

 

Vlastní motory

Nová platforma STLA Medium od Stellantisu je podle přímo zaměřená na elektrický pohon s akumulátorem. Umožňuje instalaci akumulátorů až s 98 kWh s největším výkonem dobíjení 160 kW.

 

Elektromotory pro model E-3008 byly vyvinuty ve společném podniku společnosti Stellantis s firmou Nidec a vyrábějí se ve francouzském Tremery. Nabídka plně elektrických pohonných jednotek zahrnuje verzi s pohonem předních kol s jedním elektromotorem o výkonu 157 kW (210 k) a dojezdem 525 km, variantu s pohonem předních kol s dlouhým dojezdem 700 km a motorem o výkonu 170 kW (230 k) a variantu s pohonem všech kol se dvěma motory o celkovém výkonu 240 kW (320 k) a dojezdem 525 km.

 

E-3008

Electric 210

Electric 230  Long Range

Electric 320 AWD Dual Motor

výkon

157 kW (210 k)

170 kW (230 k)

240 kW (320 k)

toč. moment

343 N.m

343 N.m

343 + 166 N.m

akumulátor

73 kWh

98 kWh

73 kWh

dojezd

525 km

700 km

525 km

 

Mezi další funkce akumulátoru patří inteligentní nabíjení, které upravuje dobu a výkon nabíjení pro optimalizaci nákladů, a možnost nabíjet externí elektrická zařízení, jako jsou například elektrokola nebo různé spotřebiče.

 

Budoucnost s akumulátory

Šéfka Peugeotu Linda Jacksonová při představování E-3008 nastínila budoucnost značky s čistě elektrickou nabídkou. Jejím cílem je stát se do roku 2025 jedničkou mezi výrobci elektromobilů v Evropě. Nabídka pak bude zahrnovat 11 čistě elektrických vozidel, z nichž 9 bude osobních.

 

Po modelu E-3008 bude následovat větší model E-5008 na stejné platformě. O tom se dozvíme více podrobností na začátku roku 2024. Půjde rovněž o sourozence kompaktního SUV Opel Grandland, posledního modelu značky nabízeného souběžně i se spalovacími motory. Další na řadě bude E-408. Také tyto dva modely se budou vyrábět ve Francii.