name | autoweek.cz

Peugeot Inception nabízí sen o elektrické budoucnosti

Peugeot Inception nabízí sen o elektrické budoucnosti

06.01.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy

Budoucnost s elektrickým pohonem podle Peugeotu? Koncept Inception produkuje 500 kW a díky obrovskému akumulátoru 100 kWh by měl ujet 800 km na jedno nabití. Především ale ukazuje styl nové generace elektromobilů Peugeot a technologie připravované pro budoucnost.

Ač Peugeot není zastoupen na trhu v USA, novou podobu svých budoucích elektromobilů ukázal právě ve Spojených státech na veletrhu CES v Las Vegas, kde se každoročně prezentují nejnovější technologie ze světa elektroniky, a nikoliv na nedávném autosalonu v Paříži. Koncept luxusního sedanu Inception nemá být předznamenáním konkrétního modelu připravovaného do výroby, ale prezentuje nový styl budoucích elektromobilů značky. Také všechny prezentované technologie, ač dnes působí hodně extrémně, se mají postupně objevit v sériové produkci.

 

Inception reprezentuje blížící se nový milník v historii tradiční značky – odtud i jméno konceptu, protože „inceptio“ v latině znamená „začátek“. Peugeot už letos bude u všech svých modelů nabízet elektrifikovanou verzi – plně elektrickou nebo plug-in hybridní – a do roku 2025 budou všechny modelové řady zahrnovat variantu s plně elektrickým pohonem. Také do roku 2025 Peugeot slibuje rovnou pět nových modelů s plně elektrickým pohonem. Od roku 2030 se chce Peugeot stát 100% elektrickou značkou.

 

Podle šéfdesignéra Peugeotu Matthiase Hossanna Inception především oznamuje ducha budoucích plně elektricky poháněných Peugeotů navržených na nové platformě STLA (v tomto případě STLA Large) skupiny Stellantis. Profil vozu je velmi odlišný od současných Peugeotů se spalovacími motory díky instalaci akumulátorů pod podlahou, což ovlivňuje proporce vozu.

 

Pět metrů dlouhý a pouhých 134 cm vysoký Inception uvádí styl, který je minimalistický i agresivní. Uspořádání přídě designéři Peugeotu nazývají Fusion Mask a tento stylový prvek najdeme ve všech elektrických Peugeotech nejbližší budoucnosti.

 

Interiér posouvá extravaganci koncepčních vozů ještě dál s řízením Hypersquare vybaveným displejem a digitálním ovládáním. Tato náhrada volantu se připojuje k systému Steer by wire bez sloupku řízení a není zde žádná přístrojová deska, protože ji plně nahrazují informace promítané na volant a na Halo Cluster, kruhovou obrazovkou instalovanou na pozadí mezi řidičem a spolujezdcem. Nová generace místa řidiče i-Cockpit využívá technologickou platformu Stellantis STLA Smart Cockpit. Peugeot přitom uvádí autonomní řízení úrovně 4, což znamená, že by toto auto mohlo v ideálním světě budoucnosti jezdit samo.

 

Elektrický pohon Inceptionu se dvěma trakčními elektromotory – každým pohánějícím kola jedné nápravy -vyvine 500 kW (680 k) a zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 3 s. Díky akumulátoru o kapacitě 100 kWh a udávané extrémně nízké spotřebě energie pouhých 12,5 kWh/100 km ujede na jedno nabití 800 km. Auto lze dobíjet i indukčně bez kabelů.